• 3
  • 4
2018-09-01, 18:31
Medlem
Pescasss avatar
Hur skulle ni reagerat om någon du var irriterad på och inte ville prata med hade lämnat en flaska vin på balkongen, hade ni liksom blivit ännu mera irriterad på personen eller hur hade ni reagerat?
Citera
2018-09-02, 00:01
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Ponera att du över en dag blir osams med någon du tidigare tyckt om. Du blir så arg att du slutar prata med personen - vad krävs då av den personen för att få din förlåtelse så att ni blir vänner igen? Finns det något som helst personen kan säga eller göra för att ställa allt till rätta igen så ni slipper vara ovänner?

Är man en normalt funtad vuxen människa, antar jag 1 dag efter man chillat och släppt saken?
Citera
2018-09-02, 09:14
Medlem
Jag tycksr det här är bakvänt från första början.

Varför är du dryg och respektlös mot någon som betyder så mycket för dig att du grubblar så här hårt på hur ska du kunna få kontakt igen?

Är anledningen till att personen i fråga inte vill ha kontakt, att du har gjort liknande grejer tidigare tills, slutligen, måttet var rågat?

Jag vet att mitt tålamod med sådant har blivit kortare och kortare; Är det en ny bekantskap så har jag nog en ganska låg tolerans, en äldre vän som jag värdesätter som bär sig dumt åt, så är toleransen högre, och de äldre vännerna brukar oftast ha vett att be om ursäkt när de inser klavertrampet.
När JAG inser ett mistag så ber jag om ursäkt.

Har du fått kalla skuldran av mig, så då j-lar lär du jobba för att ta dig in från kylan igen... OM det ens går. Någon har lyckats, flera har det inte. Det är mitt facit.

Hade jag hittat en vinflaska på min balkong så hade jag nog gett bort den till grannen. Hade du ställt dig utanför min dörr, knackat på, och gett mig en ärlig uppriktig ursäkt så hade jag släppt in dig, slagit på kaffepannan och lyssnat.
Citera
2018-09-02, 12:59
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ponera att du över en dag blir osams med någon du tidigare tyckt om. Du blir så arg att du slutar prata med personen - vad krävs då av den personen för att få din förlåtelse så att ni blir vänner igen? Finns det något som helst personen kan säga eller göra för att ställa allt till rätta igen så ni slipper vara ovänner?
För mig skulle det räcka om personen hade skrivit eller ringt mig och bett om ursäkt och lovat att inte längre bete sig på det där sättet som gör mig ledsen. Det skulle vara helt underbart om denne verkligen skulle hålla sitt löfte hädanefter. Då skulle jag gärna förlåta en.
Men pga att personen ifråga anses vara dryg och självgod tror jag inte att det är ens möjligt även fast jag aldrig skulle stänga dörren för sådan försoning.

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Är det en engångsföreteelse så låter det inte så himla farligt men om det sker igen så tror jag inte att det är en person jag hade velat ha i mitt liv; inte för att det på något sätt skulle vara en oförlåtlig handling men däremot vittnar det ju om att personen ser ner på dig eller dylikt och att man därför skall ta bort en sådan person från ens liv.
Ja, det är oftast inte en enda händelse som vi stör oss på utan hela personens beteende och förhållande till oss som nästan är omöjligt att ändra.
Citera
2018-09-02, 13:36
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
För mig skulle det räcka om personen hade skrivit eller ringt mig och bett om ursäkt och lovat att inte längre bete sig på det där sättet som gör mig ledsen. Det skulle vara helt underbart om denne verkligen skulle hålla sitt löfte hädanefter. Då skulle jag gärna förlåta en.
Men pga att personen ifråga anses vara dryg och självgod tror jag inte att det är ens möjligt även fast jag aldrig skulle stänga dörren för sådan försoning.

Ja, det är oftast inte en enda händelse som vi stör oss på utan hela personens beteende och förhållande till oss som nästan är omöjligt att ändra.

Vad tror du om idén om att ta med en vinflaskan och ge i samband med ursäkten, är det något som hade gjort en ännu mera arg eller är det en bra idé?
Citera
2018-09-02, 14:48
Medlem
Citat:
Vad tror du om idén om att ta med en vinflaskan och ge i samband med ursäkten, är det något som hade gjort en ännu mera arg eller är det en bra idé?

Det där vet nog du bättre hur personen är...

Hade jag varit mottagaren så hade jag nog blivit irriterad och antagit att han/hon tror att jag kan köpas... Hade varit mer imponerad av en ärlig ursäkt utan motkrav.

Om jag vore den som ska be om ursäkt, och till slut fått komma in och allt gått väl och känslan är bra när jag ska gå igen så skulle jag nog kunna fiska fram och överlämna pavan som en fredsgåva innan jag går därifrån. Och hade det istället gått åt h-vete alldeles, så skulle jag nog sprätta den hemma och gratulera mig till att jag i alla fall hade kurage nog att ta tjuren vid hornen.
Citera
2018-09-02, 20:22
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:

Det där med flaskan kan väl vänta lite, åtminstone tills man uppriktigt och ödmjukt har bett om förlåtelse. En lapp med flaskan på balkongen räcker kanske inte, för det känns liksom lite offline och oangagerad. Det behövs levande dialog, samtal eller chatt (om personerna bara är bekanta via nätet) Om det har gått vägen blir det absolut lämpligt att sen fixa en träff och tömma denna vinflaska tillsammans i ett försonings namn.
Citera
2018-09-04, 00:58
Medlem
pillowpops avatar
Citat:

Okej, du kanske hade uppskattat en vinflaska, eller hur?

Men fråga sig om den här personen gör det. Är det tjej/kille, känslor/vänskap ...?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in