• 8
  • 9
2018-09-04, 19:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men frågan är inte om man blir utlämnad utan om man kan bli utlämnad. I lagen om internationellt polisiärt samarbete står följande

4 § Om en person har upptäckts på bar gärning när han eller hon begår ett brott som kan föranleda överlämnande eller utlämning, eller om någon som är häktad eller som avtjänar ett frihetsstraff har rymt, får utländska tjänstemän fortsätta ett i sin stat påbörjat förföljande av personen över en landsgräns in på svenskt territorium, om en behörig svensk myndighet samtycker till det.

5 § Förföljandet får fortsätta utan föregående samtycke om det på grund av sakens brådskande natur inte har varit möjligt att underrätta en behörig svensk myndighet i förväg, eller om svenska tjänstemän inte har kunnat ta över förföljandet i tid. De förföljande tjänstemännen ska anhålla om bistånd av en behörig svensk myndighet senast vid tidpunkten för gränsöverskridandet.

I lagen så reglerar de även rättigheterna för i detta fall Finska poliser. De har rätt att stoppa och omhänderta som det står i lagen.

8 § Om utländska tjänstemän som utför gränsöverskridande förföljande begär det, ska svenska polismän omhänderta den flyende.

De utländska tjänstemännen får stoppa och omhänderta den flyende tills svenska polismän kan överta omhändertagandet eller identifiera honom eller henne.

9 § När en person omhändertas enligt 8 § andra stycket får utländska tjänstemän
1. kroppsvisitera den som har omhändertagits, om det görs av säkerhetsskäl eller för att söka efter föremål som anges i 2,
2. omhänderta föremål som kan förverkas enligt 36 kap. 3 § 2 brottsbalken eller kan antas ha betydelse för en utredning om brott eller ha avhänts någon genom brott, och
3. belägga den som har omhändertagits med handfängsel.

Föremål som har omhändertagits enligt första stycket 2 ska så snart det är möjligt överlämnas till en svensk polisman för prövning av fråga om beslag enligt 10 § andra stycket.

Om vi sedan tittar på Lag om överlämnande från Sverige enligt en nordisk arresteringsorder så står det följande

2 § Överlämnande får beviljas endast för en gärning för vilken det enligt den utfärdande statens lagstiftning är föreskrivet en frihetsberövande påföljd eller för vilken det har dömts ut en sådan påföljd.

Dvs begår du ett brott i Finland som kan innebära ett fängelsestraff så har Finsk polis rätt att förfölja och stoppa dig i Sverige. Rattfylleri är bla ett straff som du kan få fängelse för i Finland och då har de rätt att förfölja dig in i Sverige.

Sverige, Finland och Norge har exakt samma lagar i detta fall.

Då återstår att se om underlåtenhet att stanna betyder att man är tagen på bar gärning för grovt rattfylleri i enlighet med din tolkning. Det blir intressant att följa utvecklingen.
Citera
2018-09-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då återstår att se om underlåtenhet att stanna betyder att man är tagen på bar gärning för grovt rattfylleri i enlighet med din tolkning. Det blir intressant att följa utvecklingen.

Han är inte tagen för rattfylleri utan man kan bli misstänkt för det när man försöker att smita ifrån polisen och det räcker för att Finska polisen ska få fortsätta förfölja i Sverige.

Sedan så har vi även grovt äventyrande av trafiksäkerheten, vilket är ungefär samma sak som grov vårdslöshet i trafik enligt svensk lag. Stannar man inte på uppmaning av Finsk polis i Finland så lär man bli misstänkt för grovt äventyrande av trafiksäkerheten. Eftersom 2 års fängelse ingår i straffskalan så kan de fortsätta att förfölja i Sverige bara på den misstanken. Men fungerar Finska polisen som den Svenska så lär de även på ren rutin misstänka en för grovt rattfylleri vid ett sådan fall.
Citera
2018-09-04, 23:09
Avstängd
Citat:
Men frågan är inte om man blir utlämnad utan om man kan bli utlämnad. I lagen om internationellt polisiärt samarbete står följande

[i]4 § Om en person har upptäckts på bar gärning när han eller hon begår ett brott som kan föranleda överlämnande eller utlämning, eller om någon som är häktad eller som avtjänar ett frihetsstraff har rymt, får utländska tjänstemän fortsätta ett i sin stat påbörjat förföljande av personen över en landsgräns in på svenskt territorium, om en behörig svensk myndighet samtycker till det.

Citat:
Han är inte tagen för rattfylleri utan man kan bli misstänkt för det när man försöker att smita ifrån polisen och det räcker för att Finska polisen ska få fortsätta förfölja i Sverige.

Sedan så har vi även grovt äventyrande av trafiksäkerheten, vilket är ungefär samma sak som grov vårdslöshet i trafik enligt svensk lag. Stannar man inte på uppmaning av Finsk polis i Finland så lär man bli misstänkt för grovt äventyrande av trafiksäkerheten. Eftersom 2 års fängelse ingår i straffskalan så kan de fortsätta att förfölja i Sverige bara på den misstanken. Men fungerar Finska polisen som den Svenska så lär de även på ren rutin misstänka en för grovt rattfylleri vid ett sådan fall.

Det står ”upptäckt på bar gärning” i lagen som du citerar. Är det samma sak som ”kan bli misstänkt för” i ditt nästa inlägg? Jag tycker att det låter som två helt olika saker. Det andra, grov vårdslöshet i trafik om det ska finnas fängelse i straffskalan, är en av sakerna lagstiftaren vill undvika genom att reglera så att polisen väljer efterföljande istället för förföljande.

Som sagt, det ska bli riktigt intressant att följa hur myndigheterna nystar upp den här härvan.
Citera
2018-09-05, 19:32
Medlem
Citat:
Det står ”upptäckt på bar gärning” i lagen som du citerar. Är det samma sak som ”kan bli misstänkt för” i ditt nästa inlägg? Jag tycker att det låter som två helt olika saker. Det andra, grov vårdslöshet i trafik om det ska finnas fängelse i straffskalan, är en av sakerna lagstiftaren vill undvika genom att reglera så att polisen väljer efterföljande istället för förföljande.

Som sagt, det ska bli riktigt intressant att följa hur myndigheterna nystar upp den här härvan.

Jag var otydlig i mitt förra inlägg. Men vad jag menar är att om han försökte smita ifrån finsk polis så kan de bedöma att han var rattfull, helt beroende på hur han kör osv. Det kan även anses tas på bar gärning.

Jag ska ta ett exempel från Svenska polisen kom ihåg att Sverige, Norge och Finland har lagar som i praktiken säger samma sak. Jag vet bla att Svensk polis kring 2009-2010 följde efter en rattfull in i Finland. De fick stopp på föraren strax utanför Kemi. Där fick de invänta på finsk polis som lät han blåsa och tog hand om föraren.

Så även om det står på bar gärning i lagen så är det den enskilde polismannens tillsammans med ledningscentralen som bedömer om det är ett misstänkt brott de har sett och på så sätt uppfyller kraven på bar gärning. Bedömer man att det är ett brott man ser och det uppfyller de övriga kraven så kan fortsätta att förfölja in i annat Schengen land. Vad som däremot är ett krav är att brottet måste observeras av poliserna själva för att de ska få förfölja in i annat Schengen land.

När det gäller förföljande och efterföljande så är det svårt att skilja på det i ett samhälle. Ett förföljande innebär att de har på sirenen och blåljus. De kan även hålla kort avstånd till den de förföljer.

Ett efterföljande innebär att de inte använder sirener och blåljus på. Men avståndet ska vara så pass att de på håll kan se vart den som de efterförföljer tar vägen. I ett samhälle så kan avståndet vid ett efterföljande vara rätt så kort detta pga av att de ska ha möjlighet att se vart den de efterförföljer tar vägen.
Citera
2018-09-09, 20:34
Medlem
TrikkFukks avatar
Citat:
Naturligtvis hade olyckan inte hänt om han stannat. Det förstår naturligtvis alla.

Alla utom föraren som antagligen trodde att han minsann skulle kunna "köra ifrån snuten"? Inte första gången någon dör istället för att stanna när de har polisen efter sig i en höghastighetsjakt.
Citera
2018-09-13, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TrikkFukk
Alla utom föraren som antagligen trodde att han minsann skulle kunna "köra ifrån snuten"? Inte första gången någon dör istället för att stanna när de har polisen efter sig i en höghastighetsjakt.
Det finns ett rätt så stort logiskt fel i ditt resonemang. Jag skrev att alla förstår att olyckan inte hade hänt om föraren stannat. Han själv förstår ingenting längre eftersom han är död. Kan du förstå det?
Citera
2018-09-14, 13:58
Medlem
TrikkFukks avatar
Citat:
Det finns ett rätt så stort logiskt fel i ditt resonemang. Jag skrev att alla förstår att olyckan inte hade hänt om föraren stannat. Han själv förstår ingenting längre eftersom han är död. Kan du förstå det?

Läs en gång till vad jag skrev. Jag påstår inte att han nu ska förstå det. Utan att han borde ha förstått det, att det kan sluta illa.
Citera
2018-09-14, 20:30
Avstängd
Citat:
Läs en gång till vad jag skrev. Jag påstår inte att han nu ska förstå det. Utan att han borde ha förstått det, att det kan sluta illa.
Varför citerar du mitt inlägg då? Skriv dina egna inlägg om vad du tycker och tror. Jag är inte det minsta intresserad.
Citera
2018-09-15, 19:09
Medlem
TrikkFukks avatar
Citat:
Varför citerar du mitt inlägg då? Skriv dina egna inlägg om vad du tycker och tror. Jag är inte det minsta intresserad.

Du började genom att citera mig då du inte begrep vad jag skrev. Nämligen att han har sig själv och sitt bristande konsekvenstänk att skylla. Om du nu hade varit så pass ointresserad som du påstår så hade du ju knappast citerat mig från början.
Citera
2018-09-15, 19:29
Avstängd
Citat:

Citat:
Du började genom att citera mig då du inte begrep vad jag skrev. Nämligen att han har sig själv och sitt bristande konsekvenstänk att skylla. Om du nu hade varit så pass ointresserad som du påstår så hade du ju knappast citerat mig från början.

Du har verkligen ingen aning eller hur?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in