• 1
  • 2
2018-08-30, 01:50
Medlem
Cabenstones avatar
"En man i 25-årsåldern avled på onsdagskvällen efter en motorcykelolycka i centrala Haparanda. Det var efter att mannen vägrat stanna för polisen som han körde av vägen. Han fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda."

Någon som sitter på information?

Källa: SVT
Senast redigerad av Elross 2018-08-30 kl. 10:42.
Citera
2018-08-30, 02:26
Medlem
sickDAPiMPs avatar
J*el T*avo, en speciell person som inte hade mycket ont i sig. Nära vän. (*O *A)
Citera
2018-08-30, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weber-45
Ja en inplastad lapp säger inte mkt ser skrämmande exempel på folk i trafiken med kort som inte borde vara där medan väldigt många som inte har körkort som jag känner kör helt felfritt.
Så ja jag tycker inte det är ett brott som polisen ska hetsa på då det ofta slutar i dödlig utgång för att få fast nån för en olovlig körning.

Om det stämmer så körde han ju uselt.
Citera
2018-08-30, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
så du menar att inte stanna för polis innebär dödsstraff i detta land ? har vi dödsstraff i detta land för nått brott ? idiot
Nej, det har vi inte. Men det har ingenting med dödsstraff att göra om en ung människa smiter från polisen och sedan kör ihjäl sig på en MC utan körkort. Det hadnlar om en seride dåliga val från den förolyckades sida, och det kan ju alltid ifrågasättas om efterföljandet varit korrekt men det är ju bara ett misstag om vi jämför med alla felaktiga beslut den förolyckade gjorde, körde utan körkort, smiter från polisen, sedan kör åt helvete med samma sagda motorcykel.

Det är mer korrekt att betrakta det som en olycka eller självmord än dödsstraff, påminner lite grand om vandringssägnen att om man tar av sig hjälmen när polisen jagar "får" de inte längre jaga dig. Shit happens när man kastar sig in i en massa dåliga beslut, synd för den förolyckade och familjen givetvis, jag är rätt säker på att polisen inblandade sörjer händelsen tillsammans med familjen, men de har ett jobb att utföra.

Citat:
nej men många av polisens arbetsmetoder slutar med döden för en mc som inte stoppar
helt idiotiskt och jag har skrikigt om detta i många år nu nej men många av polisens arbetsmetoder
Du kommer få fortsätta med det, för den bistra sanningen är att du borde vara bekymrad över hur djävla många idioter som kör utan körkort och tror sig vara duktiga förare, statistiken visar att de är de absolut värsta förarna utan jämförelse i olyckstalen
Senast redigerad av scheele 2018-08-30 kl. 06:35.
Citera
2018-08-30, 06:37
Medlem
Citat:
nej men många av polisens arbetsmetoder slutar med döden för en mc som inte stoppar
helt idiotiskt och jag har skrikigt om detta i många år nu
Då är det väl bara för mc-föraren att stanna så är problemet löst?
Citera
2018-08-30, 06:45
Moderator
v50s avatar
Enligt polisen så ska de inte ha hunnit påbörja en jakt efter den omkomne utan när polisen signalerade att den omkomne ska stanna så ska han ha gasat på och kört av vägen rakt in i en stolpe.

Citat:
– Polispatrullen skulle göra en kontroll av föraren, sådant görs ofta. Då gasade han på i stället för att stanna och patrullen körde efter. Men det hann aldrig bli något förföljande innan mc-föraren gick av vägen. Han klarade inte korsningen. Det handlade om sekunder snarare än minuter, uppger Björn Pettersson vid polisen i region Nord.
Föraren ska ha kört på en stolpe och skadats så allvarligt att han dog.
https://www.expressen.se/nyheter/mc-...fran-polisen-/
Citera
2018-08-30, 08:25
Moderator
Chantres avatar
Någon som vet i vilken korsning som han fick möte med stolpen?
Citera
2018-08-30, 08:32
Medlem
Pantone297Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weber-45
Ja en inplastad lapp säger inte mkt ser skrämmande exempel på folk i trafiken med kort som inte borde vara där medan väldigt många som inte har körkort som jag känner kör helt felfritt.../

https://www.expressen.se/nyheter/mc-...fran-polisen-/

Citat:
– Polispatrullen skulle göra en kontroll av föraren, sådant görs ofta. Då gasade han på i stället för att stanna och patrullen körde efter. Men det hann aldrig bli något förföljande innan mc-föraren gick av vägen. Han klarade inte korsningen. Det handlade om sekunder snarare än minuter, uppger Björn Pettersson vid polisen i region Nord.
Föraren ska ha kört på en stolpe och skadats så allvarligt att han dog.

Ja han verkade ju verkligen köra mc felfritt...
Skönt det var en stolpe han rammade och ingen oskyldig.
Senast redigerad av Pantone297C 2018-08-30 kl. 08:34. Anledning: Lade till länk
Citera
2018-08-30, 08:40
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
ja ni idioter här som inte ser ett människoliv viktigare än en ordningsbot som stolt polis får skriva ut .
ni borde lobotomera er omgående , samt polisens metoder över lag är fördjävliga när det gäller mc förare , undrar hur många de har trissat till döds under de senaste 10 åren bara
men det snackas det tyst om .

Polisen hann alltså näppeligen signalera att föraren skulle stanna varvid han själv gasade på och körde ihjäl sig. Om vi håller oss till detta fallet, vad skulle polisen gjort annorlunda? Jag tolkar dig som att polisen gjorde fel i att ens försöka kontrollera föraren vilket jag extrapolerar till att polisen helt ska sluta kontrollera motorcyklister. Tror du att det gynnar någon att ge MC ett frikort att köra hur som helst med vetskap om att de undgår poliskontroller, och tror du inte det snarare hade inneburit fler olyckor, fler vansinneskörningar och fler som kör MC utan körkort?
Citera
2018-08-30, 09:12
Medlem
everythingiss avatar
Jag väntar på mer detaljer, vilket vi antagligen inte får. Om polisen har prejat ekipaget så är det förjävligt och inte ett dugg förvånande...
Citera
2018-08-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag väntar på mer detaljer, vilket vi antagligen inte får. Om polisen har prejat ekipaget så är det förjävligt och inte ett dugg förvånande...

Händelseförloppet är känt. Men läsförståelsen verkar inte vara på topp för vissa.

Han väljer att vrida på rullen isf att stanna och dammar in i en stolpe.
Citera
2018-08-30, 09:52
Medlem
Motorcyklar verkar locka fram idiotbeteende och idiotbeteende leder ofta till att folk dör. Det är välkänt att mer än hälften av dödsfallen varje år faller inom det som Trafikverket benämner "extremt beteende", dvs att föraren är drogpåverkad, saknar körkort eller kör extremt fort.

I det här fallet är det helt irrelevant att diskutera polisens agerande eftersom polisen gjorde, well, ingenting (och i ljuset av ovanstående stycke är det alltså rätt sannolikt att Mr Speedracer hade kört ihjäl sig även om han aldrig ens hade träffat polisen). Däremot kan man ju fundera på hur sådana här tragiska olyckor kan förebyggas. Vad säger de stora MC-organisationerna? Att stöldskydda sin MC och aldrig låna ut den är ett exempel.

Möjligen kan man också se det här som ännu en (tragisk) utgång av att folk i gemen har tappat respekt för polisen. När polisen ber en stanna så lyder man, punkt. Om polisen lyckas återvinna den respekt de rimligen borde ha kanske vi kommer att se mindre av sådana här olyckor också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in