• 1
  • 2
2018-08-26, 22:41
Medlem
Buffedbygods avatar
Behöver grisfett som smakförhöjare i vissa rätter. T.ex. övre sidan på en bit sidfläsk hade varit perfekt (med bara fett).

Någon som har några förslag?
Citera
2018-08-26, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Behöver grisfett som smakförhöjare i vissa rätter. T.ex. övre sidan på en bit sidfläsk hade varit perfekt (med bara fett).

Menar du ister?
Citera
2018-08-26, 22:55
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Här finns

https://www.mathem.se/varor/julmat/ister-500g-dragsbaek

Annars om du söker på ordet "ister" så får du fler tips.

Annars kan du steka isterband och det fettet som blir kvar kan du låta stelna och sedan ha på fläsket mm
Citera
2018-08-26, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Här finns

https://www.mathem.se/varor/julmat/ister-500g-dragsbaek

Annars om du söker på ordet "ister" så får du fler tips.

Annars kan du steka isterband och det fettet som blir kvar kan du låta stelna och sedan ha på fläsket mm

Fast isterband är ju surt och rökigt, smakar hemskt.
Det är väl inte samma sak?
Citera
2018-08-26, 22:59
Medlem
megacoolmans avatar
Ja, späck eller ister. Finns på ICA. Iaf där jag bor.
Jag brukar också spara fett, som blir över när jag steker fläsk eller bacon. Bara att hälla i en skål eller mugg och ha i kylen. Perfekt att steka potatis i.
Citera
2018-08-26, 23:03
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Fast isterband är ju surt och rökigt, smakar hemskt.
Det är väl inte samma sak?

Men det finns torkade också.

Annars steker du fläsk eller bacon och använder det fettet. Glöm inte att sila så det blir "rent".
Citera
2018-08-26, 23:10
Medlem
Buffedbygods avatar
Ok skulle ha klargjort bättre. Jag vill ha en bit fett. Men det kanske finns? Är det det som är späck helt enkelt..?
Citera
2018-08-26, 23:18
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ok skulle ha klargjort bättre. Jag vill ha en bit fett. Men det kanske finns? Är det det som är späck helt enkelt..?
Ja. Det är underhudsfett. Ister brukar i stället göras på fettet runt inälvorna.
Citera
2018-08-26, 23:20
Bannlyst
Citat:

http://www.professionalsecrets.se/sv...ma-gris/ister/

Det låter som det du beskrev i ts.
Citera
2018-08-26, 23:32
Medlem
constants avatar
Citat:

Det är späck. Beställ hos en ICA-butik, då får du det oftast fryst. Tar några dagar. Tror jag betalade en dryg femtiolapp/kilo senast, vilket är ett par år sedan.

Om du väntar ett tag så kommer större butiker ha det hemma, när folk börjar göra korv inför jul.

Ister är en annan sak, och fanns förr i vanliga matbutiker. Trevligt att steka i. (jag tar gärna emot tips om var det finns att köpa numera)
Senast redigerad av constant 2018-08-26 kl. 23:34.
Citera
2018-08-26, 23:51
Medlem
Grisbrottarens avatar
Det där hittar du på Citygross. De har en del spännande slaktdelar färdiga i charkhyllan, som andra inte för eller bara tar in på beställning.

Jag skulle göra egen leverpastej till julen som gick och har för mig att jag frågade på forumet efter späck eller något liknande som man ska ha för att mildra leversmaken när man använder grislever, som har fränare smak, och fick tips om just Citygross. Bingo!
(Nu blev pastejen gjord med fläskfärs instället, men nog f-n hade de spännande grisgrejer där. )
Citera
2018-08-27, 18:58
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är späck. Beställ hos en ICA-butik, då får du det oftast fryst. Tar några dagar. Tror jag betalade en dryg femtiolapp/kilo senast, vilket är ett par år sedan.

Om du väntar ett tag så kommer större butiker ha det hemma, när folk börjar göra korv inför jul.

Ister är en annan sak, och fanns förr i vanliga matbutiker. Trevligt att steka i. (jag tar gärna emot tips om var det finns att köpa numera)

Okej toppen då är det späck jag ska ha!

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det där hittar du på Citygross. De har en del spännande slaktdelar färdiga i charkhyllan, som andra inte för eller bara tar in på beställning.

Jag skulle göra egen leverpastej till julen som gick och har för mig att jag frågade på forumet efter späck eller något liknande som man ska ha för att mildra leversmaken när man använder grislever, som har fränare smak, och fick tips om just Citygross. Bingo!
(Nu blev pastejen gjord med fläskfärs instället, men nog f-n hade de spännande grisgrejer där. )

Gött! Har inte citygross där jag bor tyvärr men får gå på ovanståendes tips om att beställa på ica.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in