2018-08-24, 13:07
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Klarar man inte studierna så ska man väl inte heller godkännas. Däremot kanske universiteten måste erbjuda bättre stöd till eleverna.

Det beror på de lågt satta kraven på gymnasieutbildningarna. Dessutom så fuskas det på högskoleproven och sedan tror dessa att de skall klara av sina högskolestudier.
Citera
2018-08-24, 13:09
Medlem
Finns det någon databas man kan se andelen underkända på olika kurser? Har för mig det fanns en sådan men inte säker på det.
Citera
2018-08-24, 13:51
Medlem
anakin1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Lagen säger fem tillfällen men avvikelser kan få förekomma om man skrivit det i kursplanen.

Kolla gärna UKÄs utmärkta dokument "Rättsäker examination" som ger svar på de flesta frågor om hur både man som student ska bevaka sin rätt men också hur examinerande lärare och examinator ska driva en kurs.

Det normala är, som jag skrev i en annan kommentar, att universiteten och institutionerna ofta har nära nog nollkoll på vad lagen föreskriver för examinationsordning. Lärare och examinatorer har heller inget krav på sig att visa att de kan vad lagen föreskriver, och det är därför det här är ett område som det förekommer många berättigade anmälningar mot. Också mycket tjafs på institutionerna från studenterna för att lärarna inte kan regelverket. Det är sorgligt eftersom examinerande är myndighetsutövning.

UKÄ-dokumentet finns på denna länk http://www.uka.se/download/18.327e2d...xamination.pdf

Vad snackar du om? Tråden handlar om hur det funkar på KTH. Jag informerade om att trådstarten är felaktig. Man får flera tillfällen än ett per år att skriva omtentor på. Som exempel så ges flervariabelanalys tenta tillfällen typ 6 gånger per år eller nåt sånt.
Citera
2018-08-24, 13:59
Medlem
Milton-Neotropoliss avatar
Jag instämmer med flera av er som har skrivit i tråden. Enbart för att en stor andel av oss nya eleverna på KTH (och andra lärosäten i övrigt) har fel uppfattning om vad som krävs av oss för att klara utbildningen tillsammans med deras taffliga förkunskaper betyder inte att KTH ska sänka utbildningsnivån.

Jag går på I (industriell ekonomi) och man märker att flertalet av de nya studenterna samt flera av de i år 2-3 har fel inställning då "chill studier" på ~20-25h med många fester eftertraktas. Undermåttligt. En av dom jag pratade med under en mingel session sade att han önskade "ta mindre ansvar", "ta det lugnt", "chilla lite" man kan undra varför han är där? Jag antar att majoriteten av dom med denna attityd kommer att sluta då dessa inte har viljestyrkan att klara av studierna och kommer vara en majoritet av de 70% som kommer att få problem med matten. Man söker sig inte till Uni för att slappa utan för att göra något med sitt liv.

Ingenjörslinjen är svår och det får man acceptera när man söker sig till denna, bit ihop eller bryt ihop. Det är 40h i veckan för majoriteten av studenterna som gäller. Kudos till KTH som håller uppe kvalitén på deras utbildningar.
Citera
2018-08-24, 14:10
Medlem
anakin1s avatar
Citat:
Lagen säger fem tillfällen men avvikelser kan få förekomma om man skrivit det i kursplanen.

Kolla gärna UKÄs utmärkta dokument "Rättsäker examination" som ger svar på de flesta frågor om hur både man som student ska bevaka sin rätt men också hur examinerande lärare och examinator ska driva en kurs.

Det normala är, som jag skrev i en annan kommentar, att universiteten och institutionerna ofta har nära nog nollkoll på vad lagen föreskriver för examinationsordning. Lärare och examinatorer har heller inget krav på sig att visa att de kan vad lagen föreskriver, och det är därför det här är ett område som det förekommer många berättigade anmälningar mot. Också mycket tjafs på institutionerna från studenterna för att lärarna inte kan regelverket. Det är sorgligt eftersom examinerande är myndighetsutövning.

UKÄ-dokumentet finns på denna länk http://www.uka.se/download/18.327e2d...xamination.pdf

Vad snackar du om? Tråden handlar om hur det funkar på KTH. Jag informerade om att trådstarten är felaktig. Man får flera tillfällen än ett per år att skriva omtentor på. Som exempel så ges flervariabelanalys tenta tillfällen typ 6 gånger per år eller nåt sånt.
Citera
2018-08-24, 14:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Läkarprogrammen har liknande siffror på en stor del av kurserna, i synnerhet under preklin.
40-70% underkända är inte alls ovanligt.

Kan tycka att det är bra att lärosäten inte sänker kraven bara för att de antagna presterar allt sämre år efter år.
Visst är det bra om man kan behålla nivån på kraven, nu när flumskolans snöflingor börjar på universitetet.

Jag vet att det är en jävligt hård press på institutionerna att sänka kraven, just för att den breddade antagningen gjort att många rena stolpskott nu plötsligt skall läsa på universitet & högskola.

Från tidningen Universitetsläraren.
Citat:
Hur ska universitetslärare, utan att ge avkall på akademisk kvalitet, undervisa de studenter som inte kan läsa, inte kan uttrycka sig begripligt i skrift och som har svårt att förstå enkla instruktioner?
.
Det finns de som, för att ta två av många exempel, inte vet att en mening börjar med versal och avslutas med punkt. Läraren måste avgöra var meningarna börjar och slutar.
.
Det har ju länge signalerats om sådant som språklig oförmåga och studenter som (trots högsta betyg från gymnasiet) inte behärskar enkel matematik
.
Men det går ju inte att tänka bort, att det finns de som förutom grava problem med kursinnehållet förutsätter att läraren tillhandahåller busstidtabeller och annan vardaglig problemlösning, studenter som blir bestörta och kränkta av kritik och av att inte få "hjälp".
https://universitetslararen.se/2013/...ya-arbetssatt/
Citera
2018-08-24, 14:30
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentwarrior
Varför har KTH så hög procent underkända på sina tentor?
Många kurser har runt 70% underkända.
Har tom haft en där det var 82% som blev underkända.
Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så?

Frågar du hur KTH har tänkt eller hur studenterna har tänkt?
Citera
2018-08-24, 14:37
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakin1
TS frågar hur KTH tänker. Inte hur många gånger flervariabelanalystentan går, inte heller hur det funkar på KTH.
Citera
2018-08-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst är det bra om man kan behålla nivån på kraven, nu när flumskolans snöflingor börjar på universitetet.

Jag vet att det är en jävligt hård press på institutionerna att sänka kraven, just för att den breddade antagningen gjort att många rena stolpskott nu plötsligt skall läsa på universitet & högskola.

Från tidningen Universitetsläraren.

https://universitetslararen.se/2013/...ya-arbetssatt/

Huruvida god kunskap i svenska är viktigt för en ingenjör eller inte kan debatteras men detta är tyvärr en vanlig syn även på juristprogrammet som i mångt och mycket är en språkutbildning. Elever som en bra bit in på programmet inte kan skilja på de och dem, särskriver, har svårt med styckesindelning och har ordförråd i paritet med en sexåring.
Citera
2018-08-24, 14:55
Medlem
anakin1s avatar
Citat:
TS frågar hur KTH tänker. Inte hur många gånger flervariabelanalystentan går, inte heller hur det funkar på KTH.
TS skriver även:
Citat:
Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så? Och med bara en omtenta per kurs så är det självklart att bara 20% av studenter tar examen på de 5 åren, resten tar alltid längre tid på sig.
Så därför skrev jag att så inte är fallet. En elev har tillgång till att göra fler omtentor än en.
Citera
2018-08-24, 14:58
Medlem
MartinStLouiss avatar
Trodde inte att det var så högt, men jag tänker mig att det inte är så ovanligt att folk söker till en utbildning som de sedan senare känner att de inte klarar av.
Citera
2018-08-24, 15:17
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentwarrior
Varför har KTH så hög procent underkända på sina tentor? Många kurser har runt 70% underkända. Har tom haft en där det var 82% som blev underkända. Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så? Och med bara en omtenta per kurs så är det självklart att bara 20% av studenter tar examen på de 5 åren, resten tar alltid längre tid på sig.

Hade en föreläsare som tyckte att runt 50% godkända var "bra". Men om bara 50% blir godkända, och sedan 25% till på omtentan så är det fortfarande 25% som måste gå om kursen nästa år. Det är ju en rätt så stor andel. Och detta på en "bra" kurs. På de svårare med 70% underkända är det typ hälften som måste gå om (0.3+0.7*0.3=0.51).

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra universitet, men har hört från de som gått där att det inte är så hårt på de andra ingenjörslinjerna. Lite anekdotiskt, men en kompis som bytte från umeå till KTH sa att två kurser där har typ lika mycket som en kurs på KTH. Sen svårare tentor också.

För att motverka detta, borde det inte finnas en "grading on curve" som de har i USA? Alltså att man först sätter att t.e.x minst 70% måste bli godkända, sen skapar betygskala efter det. Några kanske tycker att det skulle sänka kvaliten, men det kommer vara väldigt marginellt. Studenterna klarar ju att ta examen, tar bara lite extra tid. Med tanke på hur mycket ingenjörer behövs i industrin så hellre att de går ut och jobbar än att de stannar kvar och pluggar på den där svåra tentan för att "bevisa" att de kan.

Vad tycker ni om detta?

Givetvis är det utmärkt att man upprätthåller en anständig nivå på examinationskraven.

Så här ser det tyvärr ut idag på alla nivåer inom skolväsendet: Den elev/student som misslyckas skyller högljutt ifrån sig. Att ta eget ansvar för den mediokra insatsen tycks ingen beredd att göra.

När jag läste på CTH 80-90-tal var den här inställningen icke-existerande. Om någon missat en tenta och skulle ha skyllt ifrån sig på annat än sitt eget begränsade intellekt och en usel arbetsinsats hade denne rättmätigen betraktats som en idiot.

De svåraste kurserna låg i årskurs två, därefter var det flesta kurser valfria. Dessa kunde förvisso vara svåra, men möjligheten att välja lättare kurser öppnade sig.

På den tiden gavs alla tentor tre gånger per läsår, ordinarie tillfälle, i september samt antingen kring jul eller påsk. Hur det ser ut nu har jag naturligtvis ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in