Citat:
Ursprungligen postat av
silentwarrior
Har jag aldrig hört innan. Bryter inte KTH mot den lagen då? De har en omtenta efter ordinarie som du säger, men den där uppsamlingstentan finns inte. Om du inte tror mig så kolla bara deras egen länk:
https://www.kth.se/student/kurs/tent...tamen-1.278538
Högskolelagen är allmän i sin beskrivning. Den säger att studenterna ska erbjudas möjlighet att upphämta missade tentor vid lämpligt tillfälle, så att studenten inte blir försenad ett helt år tills kursen går nästa gång (eller ännu värre, försenad två år för varannanårskurser). Universiteten brukar lösa det här med ett uppsamlingstentatillfälle, när alla tentor går under en veckas tid. Ligger vanligen i augusti, men kan hos vissa ligga i juni, eller mitt på sommaren.
Jag är dessvärre inte insatt i hur KTH resonerar men det låter konstigt att de struntar i detta. För universiteten innebär nämligen också studenter som klarar sina tentor pengar in i kassakistan, så universiteten har all anledning att få in de pengar de kan. Förr förlorade de inget på att underkänna, men idag är det en dålig affär.