2018-08-24, 05:22
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentwarrior
För att motverka detta, borde det inte finnas en "grading on curve" som de har i USA? Alltså att man först sätter att t.e.x minst 70% måste bli godkända, sen skapar betygskala efter det. Några kanske tycker att det skulle sänka kvaliten, men det kommer vara väldigt marginellt. Studenterna klarar ju att ta examen, tar bara lite extra tid. Med tanke på hur mycket ingenjörer behövs i industrin så hellre att de går ut och jobbar än att de stannar kvar och pluggar på den där svåra tentan för att "bevisa" att de kan.

Vad tycker ni om detta?

Nej, all heder åt KTH om dom håller uppe någon form av standard. Universitet i USA kan vara ett skämt när det kommer till hur lätt dom släpper igenom folk.
Citera
2018-08-24, 06:30
Medlem
Förstår inte TS resonemang. Skulle man godkänna studenter som inte möter kunskapsmålen bara för att få en större andel som klarar kurserna?

Om inte studenterna kan visa att de behärskar kursens innehåll så ska de bli underkända, inget konstigt i det. Tror inte KTH har någon särskild "policy" för att underkänna ett visst antal utan att problem snarare ligger i studentgruppen.
Citera
2018-08-24, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thygfur
Nä du har såklart fel. Det kan argumenteras för att det är så på de första 2 tentorna kanske. Men efter 4 år på Chalmers på teknisk fysik är det fortfarande kurser som genererar sådana resultat som TS skriver (kanske inte 80 procent, men du förstår vad jag menar). Och då beror det nog inte på att PQ-formeln från nian inte riktigt satt när det begav sig och man var 15.

Utan att det är extremt tung matematik/fysik som kräver enormt mycket timmar och djup förståelse för att förstå och greppa till den grad att man enligt tentamen kan innehållet i kursen. Återigen, inte för att man hade en annan skolgång än vad man hade på ”hårda 80-talet” eller när det nu skulle ha varit bättre (och att vi är ”sämre studenter” hahaha).

Du har fel. Nivån blir kontinuerligt lägre. Jag läste för 15 år sedan och då var kraven jävligt mycket högre. Minns att jag då kollade in gamla tentor från åttiotalet. De var så svåra att inte en käft hade klarat dem när jag läste. Dagens snöflingor hade behövt minst 100 handhjärtan för att återhämta sig efter att ha exponerats för samma insikt.
Citera
2018-08-24, 07:14
Medlem
Det är svårt att bli civilingenjör. Det är inte för alla. Du kanske ska satsa mot högskoleingenjör istället?
Citera
2018-08-24, 07:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Högskolelagen säger att det ska vara en omtenta tre veckor efter ordinarie tenta. Sedan ska det vara en omtentaperiod precis innan höstterminstarten. Så varje kurs kan alltså tenteras tre gånger per år; först ett ordinarie tillfälle och så en omtenta, samt sedan en uppsamlingstenta i augusti.
Källa på det?
Citera
2018-08-24, 07:33
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Har jag aldrig hört innan. Bryter inte KTH mot den lagen då? De har en omtenta efter ordinarie som du säger, men den där uppsamlingstentan finns inte. Om du inte tror mig så kolla bara deras egen länk:

https://www.kth.se/student/kurs/tent...tamen-1.278538
Högskolelagen är allmän i sin beskrivning. Den säger att studenterna ska erbjudas möjlighet att upphämta missade tentor vid lämpligt tillfälle, så att studenten inte blir försenad ett helt år tills kursen går nästa gång (eller ännu värre, försenad två år för varannanårskurser). Universiteten brukar lösa det här med ett uppsamlingstentatillfälle, när alla tentor går under en veckas tid. Ligger vanligen i augusti, men kan hos vissa ligga i juni, eller mitt på sommaren.

Jag är dessvärre inte insatt i hur KTH resonerar men det låter konstigt att de struntar i detta. För universiteten innebär nämligen också studenter som klarar sina tentor pengar in i kassakistan, så universiteten har all anledning att få in de pengar de kan. Förr förlorade de inget på att underkänna, men idag är det en dålig affär.
Citera
2018-08-24, 07:47
Medlem
Jag vet inte ifall tentorna är svårare eller lättare idag än förr. Men kvalitén på studenter har blivit sämre. Det är en utbildningsinflation i Sverige. Statistik: http://www.scb.se/hitta-statistik/sv...ns-utbildning/

Antar att regering och riksdag vill få ner arbetslöshetssiffrorna.

Det är betygsinflation, det är ett faktum. Dessutom har vi ett curlingsamhälle. Jag har en vän som rättade en tenta och underkände merparten. Några dagar efter att eleverna fått sitt resultat så står några elever med föräldrar och kräver en förklaring varför så många vart underkända. Detta var inte på KTH utan på ett annat universitet i Sverige. Det finns elever som klagar på att det är för mycket litteratur att läsa... "vi vill bara ha en bok"
Citera
2018-08-24, 08:01
Medlem
Jag gick på KTH på 80-talet och kan upplysa om att det var samma visa även då, på vissa tentor körde 60-70% varje gång (hej Flervariabelanalys). Med tanke på det merarbete det innebär för KTH:s lärare och de ekonomiska förlusterna för sektionerna av den lägre genomströmningen så är det lite konstigt att de fortsätter så. Antagligen har de justerat ner nivån på de mest ökända tentorna men slutsatsen man måste dra är att de vill ha den nivån och att de tycker att det fyller en funktion i utbildningen.

Troligtvis fyller dessa kurser funktionen att drilla en viss typ av person. Civilingenjören som kreativ problemlösare snarare än någon med djupare kunskaper inom något speciellt område.
Citera
2018-08-24, 08:07
Medlem
Citat:
Varför har KTH så hög procent underkända på sina tentor? Många kurser har runt 70% underkända. Har tom haft en där det var 82% som blev underkända. Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så? Och med bara en omtenta per kurs så är det självklart att bara 20% av studenter tar examen på de 5 åren, resten tar alltid längre tid på sig.

Hade en föreläsare som tyckte att runt 50% godkända var "bra". Men om bara 50% blir godkända, och sedan 25% till på omtentan så är det fortfarande 25% som måste gå om kursen nästa år. Det är ju en rätt så stor andel. Och detta på en "bra" kurs. På de svårare med 70% underkända är det typ hälften som måste gå om (0.3+0.7*0.3=0.51).

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra universitet, men har hört från de som gått där att det inte är så hårt på de andra ingenjörslinjerna. Lite anekdotiskt, men en kompis som bytte från umeå till KTH sa att två kurser där har typ lika mycket som en kurs på KTH. Sen svårare tentor också.

För att motverka detta, borde det inte finnas en "grading on curve" som de har i USA? Alltså att man först sätter att t.e.x minst 70% måste bli godkända, sen skapar betygskala efter det. Några kanske tycker att det skulle sänka kvaliten, men det kommer vara väldigt marginellt. Studenterna klarar ju att ta examen, tar bara lite extra tid. Med tanke på hur mycket ingenjörer behövs i industrin så hellre att de går ut och jobbar än att de stannar kvar och pluggar på den där svåra tentan för att "bevisa" att de kan.

Vad tycker ni om detta?

Kvalitén på elever har försämrats. KTH är inte för alla. Klarar man inte av kurshastigheten trots seriöst jobb ska man inte vara där.
Citera
2018-08-24, 08:13
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgn
Sämre studenter som är oförberedda och har dåliga baskunskaper från grundskolan.

Japp så är det plus hela skolsystemet är åt helvete med skolpeng mm. Det jävla daltande och tycka synd om de som inte är smarta nogsyndromet, ett klassiskt socalisttänk som drar ned den duktige och försöker få den sämre att tro den är bättre än den är. Då får man resultat som på KTH, genomsnittet skulle aldrig gå där egentligen.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=1316
Citera
2018-08-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Troligtvis fyller dessa kurser funktionen att drilla en viss typ av person. Civilingenjören som kreativ problemlösare snarare än någon med djupare kunskaper inom något speciellt område.

Har säkert mycket relevans. Jag minns en lektor som sade att man tuktade teknologerna. Trots att man i yrkeslivet troligen kommer att klara sig med en räknesticka skulle vi tuktas med ett överflöd av matematik de första åren. Det skulle ge ett logiskt tänkande, beslutsfäighet och förmåga att hantera stressiga perioder. I.o.f.s. är jag inte säker på att nämnde matematikperson egentligen kände till behovet av matematik i högre kurser eller civilingenjörens arbetssituation.

När jag tänker efter kan jag nog minnas undervisare i flera ämnesområden än just matematik som som ansåg att studenterna behövde tuktas, en åsikt jag förövrigt delar.
Citera
2018-08-24, 08:53
Medlem
Citat:
Varför har KTH så hög procent underkända på sina tentor? Många kurser har runt 70% underkända. Har tom haft en där det var 82% som blev underkända. Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så? Och med bara en omtenta per kurs så är det självklart att bara 20% av studenter tar examen på de 5 åren, resten tar alltid längre tid på sig.

Hade en föreläsare som tyckte att runt 50% godkända var "bra". Men om bara 50% blir godkända, och sedan 25% till på omtentan så är det fortfarande 25% som måste gå om kursen nästa år. Det är ju en rätt så stor andel. Och detta på en "bra" kurs. På de svårare med 70% underkända är det typ hälften som måste gå om (0.3+0.7*0.3=0.51).

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra universitet, men har hört från de som gått där att det inte är så hårt på de andra ingenjörslinjerna. Lite anekdotiskt, men en kompis som bytte från umeå till KTH sa att två kurser där har typ lika mycket som en kurs på KTH. Sen svårare tentor också.

Vad tycker ni om detta?

Bilden att 70% blir kuggade på samtliga tentor stämmer inte. Det är ett fåtal svårare kurser som det ser ut så på. Det brukar gälla matematikkurserna + Reglerteknik + ett fåtal andra kurser. Sen finns det ju en hel drös med tillfällen som man kan tenta om ifall man misslyckas eller bara vill höja sitt betyg.

I övrigt KTH har (åtminstone historiskt) haft bättre renommé än många andra skolor, det ska vara svårare att klara sig igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in