2018-08-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är så de tjänar pengar. Desto fler som går och och desto fler omtentor, desto mer pengar får de in.

Fast universiteten tjänar mest på att studenterna faktiskt klarar poäng (ca 30% kommer från att studenterna bara är där) så skolorna skulle tjäna på det rent ekonomiskt genom att godkänna fler och sänka kriterierna.
Citera
2018-08-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Roligt med folk som låtsas missförstå.

Vill du ha statistik på att de svenska PISA-resultaten sjunkit senaste 10 åren, hur många utomeuropeiska invandrare vi tagit in eller vad dessa har för genomsnittlig IQ? Eller vill du ha statistik på allt?

Du kan välja själv.

Korrelation medför inte nödvändigtvis kausalitet. Det jag ber dig visa är inte att Sveriges invandring korrelerar med KTHs sjunkande resultat, det jag ber dig visa är att dessa resultat beror på invandringen. Så vitt jag vet överpresterar folk med invandrarbakgrund på universiteten.

Som jag skrev innan, elektro är 90% svennar, det tar likförbannat 7 år för genomsnittsstudenten att genomföra den 5åriga utbildningen. Din förklaringsmodell håller inte, svenne blir mer och mer dum i huvudet för varje generation.
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-08-25 kl. 17:14.
Citera
2018-08-25, 17:17
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är så de tjänar pengar. Desto fler som går och och desto fler omtentor, desto mer pengar får de in.

Det där stämmer inte, man får pengar per förstagångsregisterare per kurs och staten har även prestationskrav på lärosäten, dvs lärosätet får även pengar per student som klarat kursen inom fem år. Om jag kommer ihåg rätt så har staten fordringar gentemot lärosätet när en elev inte har klarat en kurs efter fem år. Med andra ord, kth förlorar pengar på att lära upp elever kunskaper de borde ha med sig från gymnasiet. Speciellt när det är en kurs de flesta elever inte klarar efter fem år.

Sedan kan man inte endast skylla det höga kuggantal på bristande gymnasiekunskaper. Elektromagnetism brukar vara en kurs de flesta kuggar på kth, chalmers, lund men även LiU(om man nu ska anta att liu är en högskola för låtsasingenjörer som kthare brukar flexa med). Komplex analys har liknande resultat om inte värre. Dessa kurser läser man efter att man har klarat minst två års universitetsstudier och då måste det helt enkelt vara så att dessa kurser helt enkelt ställer höga krav. I samband med att de parallella kurserna är tuffa så är det inte förvånande att det blir såhär och jag kan tycka att det är rimligt att någon tenta kan faktiskt vara för svår, alla examinatorer strävar efter en normalfördelad betygsfördelning på tentan fast en spärr ska självklart finnas.

Det finns en kravspecifikation och den ska man följa.
Senast redigerad av Uzor 2018-08-25 kl. 17:45.
Citera
2018-08-25, 17:23
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Affärslivet fungerar inte så. Varför ska man gå under av stress och bete sig som en korkad när det som kommer efter inte är i närheten av utbildningens struktur? Ditt svar är ungefär som att slå huvudet i väggen och sen säga slå hårdare.
Affärslivet? Det kommer sedan. Efter studierna.
Citera
2018-08-25, 17:51
Medlem
Svaret på frågan i rubriken är enligt min egen erfarenhet mycket enkelt! Eleverna lär sig mycket mindre i grundskolan och gymnasiet jämfört med förr. Och det började för länge sedan. För mig var det så här:

1. När jag började i "nya" gymnasiet hösten 1966 kom jag och ungefär hälften av eleverna från realskolan (6 år i enhetsskolan + 3 år i realskolan). Den andra hälften kom från "nya" grundskolan. Vi från realskolan hade lärt oss mycket mer än dom från grundskolan

2. När jag började på Chalmers Tekniska Högskola 1969 kom jag således från "nya" gymnasiet tillsammans med många andra. Övriga kom från "gamla" gymnasiet och dom hade lärt sig avsevärt mycket mer än vi från "nya" gymnasiet hade gjort.

Det hade alltså blivit en drastisk försämring i kunskapsnivåerna på dom få åren.
Och det har säkert fortsatt att försämras sedan dess. Högskolorna däremot försöker med alla medel att hålla samma höga kvalitet som förr och det betyder förstås att väldigt många kör på tentorna innan det går upp för dom vad det är som gäller för att bli civilingenjör.

Det är alltså inte KTH det är fel på det är undervisningen i grundskolan och gymnasiet och alla flummiga "experter" som har bestämt hur skolorna skall fungera som det är fel på
Senast redigerad av Per-L 2018-08-25 kl. 17:59.
Citera
2018-08-25, 17:56
Medlem
ElvisFans avatar
Vilken jävla tråd

Hur kan man ens tänka att det är rimligt att studenter skall passera tentamen dom inte klarar. Då faller hela idén med utbildning.
Citera
2018-08-25, 18:01
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentwarrior
Varför har KTH så hög procent underkända på sina tentor? Många kurser har runt 70% underkända. Har tom haft en där det var 82% som blev underkända. Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så? Och med bara en omtenta per kurs så är det självklart att bara 20% av studenter tar examen på de 5 åren, resten tar alltid längre tid på sig.

Hade en föreläsare som tyckte att runt 50% godkända var "bra". Men om bara 50% blir godkända, och sedan 25% till på omtentan så är det fortfarande 25% som måste gå om kursen nästa år. Det är ju en rätt så stor andel. Och detta på en "bra" kurs. På de svårare med 70% underkända är det typ hälften som måste gå om (0.3+0.7*0.3=0.51).

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra universitet, men har hört från de som gått där att det inte är så hårt på de andra ingenjörslinjerna. Lite anekdotiskt, men en kompis som bytte från umeå till KTH sa att två kurser där har typ lika mycket som en kurs på KTH. Sen svårare tentor också.

För att motverka detta, borde det inte finnas en "grading on curve" som de har i USA? Alltså att man först sätter att t.e.x minst 70% måste bli godkända, sen skapar betygskala efter det. Några kanske tycker att det skulle sänka kvaliten, men det kommer vara väldigt marginellt. Studenterna klarar ju att ta examen, tar bara lite extra tid. Med tanke på hur mycket ingenjörer behövs i industrin så hellre att de går ut och jobbar än att de stannar kvar och pluggar på den där svåra tentan för att "bevisa" att de kan.

Vad tycker ni om detta?
Nivån bör sättas oberoende av hur bra studenterna är, och nivån bör inte sänkas bara för att studenter blir sämre. Klarar inte studenten av den höga nivån, får denne väl hoppa av eller byta till nåt universitet med lättare tentor men mindre prestigefull examen.
Citera
2018-08-25, 18:11
Medlem
Mr_Sinisters avatar
En masterexamen tagen i sverige skall vara internationellt gångbar och jämförbar. Alltså är det helt korrekt att kugga 70% om ribban ligger så högt.

Dock har vi problem om..
1. Tentorna under årens lopp blivit svårare och det har blivit tuffare att ta sin masters på KTH än andra tekniska högskolar (ser detta som icke troligt).
2.Elevernas förkunskaper har blivit så mycket sämre att vi inte kan producera tillräckligt med ingenjörer för att fylla näringslivets behov.
Citera
2018-08-25, 18:17
Medlem
itsurewasntmes avatar
Psycho. How about att plugga? Det var bättre förr.
Citera
2018-08-25, 18:18
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Fast universiteten tjänar mest på att studenterna faktiskt klarar poäng (ca 30% kommer från att studenterna bara är där) så skolorna skulle tjäna på det rent ekonomiskt genom att godkänna fler och sänka kriterierna.
Så bra då att KTH är ekonomiskt oberoende. Ytterligare en pusselbit kanske föll på plats?
Citera
2018-08-25, 18:26
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Varför har KTH så hög procent underkända på sina tentor? Många kurser har runt 70% underkända. Har tom haft en där det var 82% som blev underkända. Hur hade de tänkt att studenterna skulle ta examen om de fortsätter så? Och med bara en omtenta per kurs så är det självklart att bara 20% av studenter tar examen på de 5 åren, resten tar alltid längre tid på sig.

Hade en föreläsare som tyckte att runt 50% godkända var "bra". Men om bara 50% blir godkända, och sedan 25% till på omtentan så är det fortfarande 25% som måste gå om kursen nästa år. Det är ju en rätt så stor andel. Och detta på en "bra" kurs. På de svårare med 70% underkända är det typ hälften som måste gå om (0.3+0.7*0.3=0.51).

Nu vet jag inte hur det ser ut på andra universitet, men har hört från de som gått där att det inte är så hårt på de andra ingenjörslinjerna. Lite anekdotiskt, men en kompis som bytte från umeå till KTH sa att två kurser där har typ lika mycket som en kurs på KTH. Sen svårare tentor också.

För att motverka detta, borde det inte finnas en "grading on curve" som de har i USA? Alltså att man först sätter att t.e.x minst 70% måste bli godkända, sen skapar betygskala efter det. Några kanske tycker att det skulle sänka kvaliten, men det kommer vara väldigt marginellt. Studenterna klarar ju att ta examen, tar bara lite extra tid. Med tanke på hur mycket ingenjörer behövs i industrin så hellre att de går ut och jobbar än att de stannar kvar och pluggar på den där svåra tentan för att "bevisa" att de kan.

Vad tycker ni om detta?
Driver du med oss? Kunskaper infinner sig inte genom att en sosse tycker det ska vara jämlikt, en kunskap tillförskansar man sig med bla. flitigt studerande, som du skriver låter det som om "även om per hade 34 rätt, så vore det orättvist om han inte fick samma betyg som karin som hade 92%", pga nån jävla utjämning, såna som du (vänster) får landet att vittra sönder infrån. Skriv bättre nästa gång.
Citera
2018-08-25, 18:31
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Jag tänker att de iaf borde ha omtentor för alla kurser i slutet av sommaren, så att de som ligger efter får en chans att plugga kurserna över sommaren och hinna ikapp.
Det är en annan sak, självklart skall man få lära till den dag man är tillräckligt lärd för att lära vidare, ganska enkelt. Vad en nation minst behöver är ett samhälle av medelmåttor på viktiga poster när bättre finns att få fram, men, såssarna är såssarna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in