2018-09-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Men du anser ju uppenbart att det finns områden där kvinnor generellt har bättre hjärnor än män? Som tex vad gäller att klara skolan, inte hamna på gatan, bli missbrukare etc. Den enda logiska konsekvensen blir ju då att kvinnors hjärnor är generellt överlägsna männens. Sen har du mage att anklaga andra för sexism? Helt otroligt vilken äcklig och hycklande liten människa du är Merapi.

Nej det är DIN förvirrade tolkning av något jag skrivit, inget annat.
Jag anser INTE att mäns hjärnor , som grupp, är sämre är kvinnors, som grupp baserat på att män har större variation i IQ. eller är risktagande eller dylikt.
Jag har redan skrivit 2 ggr att dessa saker: hamna på gatan, bli missbrukare etc. har fler orsaker bakom sig än mäns biologiska hjärna.

Citat:
Nej jag säger inte att mäns hjärnor är överlägsna, jag erkänner att det är biologiska anledningar som gör att män dominerar i botten av samhället. Precis som du också medger. Vi är alltså båda överens om att det finns områden där kvinnor gör bättre ifrån sig pga biologi. Skillnaden är att jag anser att det också finns områden där män gör bättre ifrån sig av biologiska skäl. Men det vägrar du att medge. Det är du som är sexisten här Merapi. Ingen annan. Att du inte fattar det visar bara hur sjukt jävla genomkorkad du är.

Ja män gör bättre ifrån sig via sin överlägsna fysiska styrka. Deras kroppar har råd satsa på muskler, det har inte kvinnors vi satsar vår energi på att vara ultimata bebismaskiner.
Våra kroppars prestanda på olika plan är biologi.

och där kvinnors hjärnor är bättre på språk så är mäns bättre spatialt, varken det ena eller det andra gör någon kön mer "intellektuellt" än det andra.

Nu får du helt enkelt bara ge dig.
Senast redigerad av Merapi 2018-09-01 kl. 07:22.
Citera
2018-09-01, 08:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du är lustig du Hexen.

Här har du Darwin som nu tjatat på mig i x inlägg om att jag ska erkänna att mannen som biologiskt kön skulle vara intellektuellt överlägsen kvinnan som biologiskt kön.
Sen är det mig du hoppar på?
Vad jag kan se så argumenterar han för att det existerar skillnader inget annat
Citera
2018-09-01, 08:50
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är lugnt mannen överlåt tänkandet till oss andra som inte har barnkräk på hjärnan och är utvilade och alerta.
Det har ju gått åt helvete när teoretiker utan verklighetsanknytning ska försöka "tänka". Så nej jag tänker alldeles utmärkt själv. Feminister är intellektuella dvärgar
Citera
2018-09-01, 10:06
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är lugnt mannen överlåt tänkandet till oss andra som inte har barnkräk på hjärnan och är utvilade och alerta.

En till barnlös genusdåre. Det kan fan inte vara en slump.

Det positiva är att ni har försvunnit ur genpoolen inom ett par generationer så våra barnbarns barn slipper föthoppningsvis er.
Citera
2018-09-01, 10:13
Medlem
RedXs avatar
Citat:
På vilket jävla vis skulle ett års försprång i mognad före 16, göra könet kvinnans hjärna "bättre" än mäns?

Har du några teorier om varför kvinnors hjärnor mognar snabbare än mäns?

Sedan är jag fortfarande lite konfunderad över dina tankar kring risktagande. Du verkar ju vara på det klara med att män är mer risktagande än kvinnor och att detta får en massa negativa konsekvenser. Men kan ett högre risktagande även medföra positiva konsekvenser? Exempelvis genom att de som tar risker och lyckas kommer att bli mer framgångsrika än de som tar färre risker? Ber om ursäkt om du har besvarat detta tidigare och jag missat det.
Citera
2018-09-01, 10:28
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Sedan är jag fortfarande lite konfunderad över dina tankar kring risktagande. Du verkar ju vara på det klara med att män är mer risktagande än kvinnor och att detta får en massa negativa konsekvenser. Men kan ett högre risktagande även medföra positiva konsekvenser? Exempelvis genom att de som tar risker och lyckas kommer att bli mer framgångsrika än de som tar färre risker? Ber om ursäkt om du har besvarat detta tidigare och jag missat det.

Merapi erkänner villigt att mäns större risktagande och större spridning i iq har negativa konsekvenser såsom att inte klara skolan och hamna på gatan. Men att påstå att samma egenskaper skulle kunna förklara varför tex fler män är it-miljonärer är sexism.

Den inställningen sammanfattar modern svensk genusfeminism. Merapi är bara en papegoja som maniskt upprepar allt hon hört på genuskurserna på komvux och arbetsförmedlingen. När kvinnor gör bättre ifrån sig än män beror det på att kvinnor är bättre, när män gör bättre ifrån sig beror det på patriarkalt förtryck.
Citera
2018-09-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Nja, mer egna teorier kanske, inget jag läst eller hört av någon expert på området.

Jag kan ju misstänka att evolutionärt har sent utvecklade kvinnor, fysiskt och mentalt, helt enkelt sållats bort, de, eller alltså deras avkomma, har inte överlevt för tidiga graviditeter, eller sexuellt våld, lika bra som de som utvecklats tidigare, helt enkelt.
medan pojkar inte helt har samma fysiska hot, för deras del kan det vara en fördel att mogna mer långsamt?
men som sagt ingen aning. Kan även vara något helt annat.

Risktagning kan vara både en fördel och nackdel ja.

Men till skillnad från Darwinisten ser jag inte mänsklig risktagning som enkom något biologiskt, utan även socialt konstruerat och kanske också en medveten kalkyl i förhållande till sin individuella kontext, där kön även kan spela in.

Inte heller anser jag att en hjärnas biologiska tendens till nu ex. risktagning på det sätt som Darwinisten vill ha det, gör denna hjärna "sämre" eller "bättre".

Anpassningsförmåga, förmåga överleva etc. är vad som gör en hjärna "bättre" eller "sämre" än någon annans hjärna. Eller hur?
Tittar du på väldens alla arter på detta sättet så skulle jag hävda att du har en drös andra arters hjärnor som verkar klå oss med hästlängder, trots deras sämre IQ. De har överlevt i några miljoner år i varierande utmaningar i samma form medan människan än så länge bara harvat på i 200 000 år och verkar gå mot sin egen skapade undergång i rask takt.

Jag tror alltså att ja mäns hjärnor kanske har en större "våghalsighet" inbyggd. medan kvinnor har en större inbyggd säkerhetsspärr. Men! jag tror även att detta är ett beteende som uppmuntras eller undertrycks pga samhälle/ miljö dessa män/ kvinnor lever i.
och vårat är klart ett där vi puschar män till att ofta ta enorma och ibland idiotiska risker eller de har tur och risken leder till något positivt.

men återigen! jag anser bara detta är en "strategi" som passat mannen bättre än vad det passat kvinnan, den har varit en fördel för just honom men inte för kvinnor på samma sätt genom historien och därför går det inte säga att mäns hjärnor är bättre än kvinnors (eller tvärtom).

Tillräckligt utvecklat?
Senast redigerad av Merapi 2018-09-01 kl. 10:57.
Citera
2018-09-01, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Merapi erkänner villigt att mäns större risktagande och större spridning i iq har negativa konsekvenser såsom att inte klara skolan och hamna på gatan. Men att påstå att samma egenskaper skulle kunna förklara varför tex fler män är it-miljonärer är sexism.

Den inställningen sammanfattar modern svensk genusfeminism. Merapi är bara en papegoja som maniskt upprepar allt hon hört på genuskurserna på komvux och arbetsförmedlingen. När kvinnor gör bättre ifrån sig än män beror det på att kvinnor är bättre, när män gör bättre ifrån sig beror det på patriarkalt förtryck.

Eftersom där finns alldeles uppenbart! fler skäl/ förklaringar till att fler män än kvinnor varit kungar, VD, presidenter, generaler, professorer, konstnärer, miljonärer etc etc. genom historien än mäns hjärnor. Så anser jag det vara totalt befängt försöka använda detta som "bevis" för nån manlig hjärnas överlägsenhet ja.

Papegojan här är du.
Citera
2018-09-01, 10:55
Medlem
Citat:
Eftersom där finns alldeles uppenbart! fler skäl/ förklaringar till att fler män än kvinnor varit kungar, VD, presidenter, generaler, professorer, konstnärer, miljonärer etc etc. genom historien än mäns hjärnor. Så anser jag det vara totalt befängt försöka använda detta som "bevis" för nån manlig hjärnas överlägsenhet ja.

Papegojan här är du.

Kvinnor på tronen har dock inte varit så ovanligt historiskt. Så här uttrycker sig historiaprofessorn Dick Harrison:

”Jag gjorde en gång en analys över kvinnliga makthavare under äldre medeltid och fann att den normala makthavaren under 6-800-talen var en änkedrottning i 40-45-årsåldern. Om det är den normala bilden så är det inte något undantag. Men de var däremot väldigt osynliggjorda under 1800-talet, när historievetenskapen professionaliserades.”

https://www.svt.se/kultur/forkrossande-majoritet-av-man-i-historiebockerna
Citera
2018-09-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNo
Kvinnor på tronen har dock inte varit så ovanligt historiskt. Så här uttrycker sig historiaprofessorn Dick Harrison:

”Jag gjorde en gång en analys över kvinnliga makthavare under äldre medeltid och fann att den normala makthavaren under 6-800-talen var en änkedrottning i 40-45-årsåldern. Om det är den normala bilden så är det inte något undantag. Men de var däremot väldigt osynliggjorda under 1800-talet, när historievetenskapen professionaliserades.”

https://www.svt.se/kultur/forkrossande-majoritet-av-man-i-historiebockerna

Se där, var ju en intressant vinkel. Men svenskt äldre medeltid är ju nu inte het det underlag jag använde i min framställning eller hur?

Världen har självfallet haft fler kvinnliga ledare inom en uppsjö områden än vad historieböckerna någonsin berättat. Detta just för att även kvinnors hjärnor är dugliga på detta område och att vi inte har koll på hela vår historia då mycket raderats ut, speciellt då det bröt mot det gäng skäggiga gubbar vars skriverier är vad vi byggt hela vår hisroria på och vi har denna dumma tendens att läsa av arkeologiska fynd efter vår egen kontext ex. och även kvinnor tar risker när de på nått sätt tjänar på detta.
Citera
2018-09-01, 11:08
Medlem
Stockmokks avatar
metoo är 100% politiskt, vad spelar det för roll vad vetenskap säger när man vill politisera förskolebarn?
Citera
2018-09-01, 11:31
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Se där, var ju en intressant vinkel. Men svenskt äldre medeltid är ju nu inte het det underlag jag använde i min framställning eller hur?

Världen har självfallet haft fler kvinnliga ledare inom en uppsjö områden än vad historieböckerna någonsin berättat. Detta just för att även kvinnors hjärnor är dugliga på detta område och att vi inte har koll på hela vår historia då mycket raderats ut, speciellt då det bröt mot det gäng skäggiga gubbar vars skriverier är vad vi byggt hela vår hisroria på och vi har denna dumma tendens att läsa av arkeologiska fynd efter vår egen kontext ex. och även kvinnor tar risker när de på nått sätt tjänar på detta.

Ja du Merapi, kanske för att änkedrottningar inte haft lika stort historiskt inflytande som imperiebyggare som Charlemagne, Julius Cesar, Djingis Khan och Alexander den store? Men det vore väl sexism att påstå något sådant.

Också lustigt att den drottning i modern tid som haft mest kulturellt inflytande i Europa var den extremt pryda drottning Victoria som med sin strikta moral lade grunden för den viktorianska eran som av feminister ses som patriarkatets högtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in