Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Har du några teorier om varför kvinnors hjärnor mognar snabbare än mäns?
Sedan är jag fortfarande lite konfunderad över dina tankar kring risktagande. Du verkar ju vara på det klara med att män är mer risktagande än kvinnor och att detta får en massa negativa konsekvenser. Men kan ett högre risktagande även medföra positiva konsekvenser? Exempelvis genom att de som tar risker och lyckas kommer att bli mer framgångsrika än de som tar färre risker? Ber om ursäkt om du har besvarat detta tidigare och jag missat det.
Nja, mer egna teorier kanske, inget jag läst eller hört av någon expert på området.
Jag kan ju misstänka att evolutionärt har sent utvecklade kvinnor, fysiskt och mentalt, helt enkelt sållats bort, de, eller alltså deras avkomma, har inte överlevt för tidiga graviditeter, eller sexuellt våld, lika bra som de som utvecklats tidigare, helt enkelt.
medan pojkar inte helt har samma fysiska hot, för deras del kan det vara en fördel att mogna mer långsamt?
men som sagt ingen aning. Kan även vara något helt annat.
Risktagning kan vara både en fördel och nackdel ja.
Men till skillnad från Darwinisten ser jag inte mänsklig risktagning som enkom något biologiskt, utan även socialt konstruerat och kanske också en medveten kalkyl i förhållande till sin individuella kontext, där kön även kan spela in.
Inte heller anser jag att en hjärnas biologiska tendens till nu ex. risktagning på det sätt som Darwinisten vill ha det, gör denna hjärna "sämre" eller "bättre".
Anpassningsförmåga, förmåga överleva etc. är vad som gör en hjärna "bättre" eller "sämre" än någon annans hjärna. Eller hur?
Tittar du på väldens alla arter på detta sättet så skulle jag hävda att du har en drös andra arters hjärnor som verkar klå oss med hästlängder, trots deras sämre IQ. De har överlevt i några miljoner år i varierande utmaningar i samma form medan människan än så länge bara harvat på i 200 000 år och verkar gå mot sin egen skapade undergång i rask takt.
Jag tror alltså att ja mäns hjärnor kanske har en större "våghalsighet" inbyggd. medan kvinnor har en större inbyggd säkerhetsspärr. Men! jag tror även att detta är ett beteende som uppmuntras eller undertrycks pga samhälle/ miljö dessa män/ kvinnor lever i.
och vårat är klart ett där vi puschar män till att ofta ta enorma och ibland idiotiska risker eller de har tur och risken leder till något positivt.
men återigen! jag anser bara detta är en "strategi" som passat mannen bättre än vad det passat kvinnan, den har varit en fördel för just honom men inte för kvinnor på samma sätt genom historien och därför går det inte säga att mäns hjärnor är bättre än kvinnors (eller tvärtom).
Tillräckligt utvecklat?