Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-22, 15:42
Medlem
Joakim Lamotte, som medverkar i programmet, kommenterar:

https://twitter.com/Sevenseassevena/status/1032258076206874625

Citat:
Ikväll medverkar jag i Uppdrag gransknings program om våldtäkter och invandrare, där det framkommer att nästan 60 procent av de dömda våldtäktsmännen är födda utomlands.

Om man undersökt även andra generationens invandrare skulle sannolikt en ännu större del av gärningsmännen visa sig ha invandrarbakgrund. Det senaste året har flera tidningar gjort liknande granskningar som visar samma sak.

Ämnet är inte längre lika kontroversiellt som när jag först uppmärksammade fenomenet. För många år sedan när jag i mitt arbete insåg att det här är ett jätteproblem valde jag att slå larm med en gång.

Till skillnad från andra journalister höll jag inte tyst. Jag skrev blogginlägg, debattartiklar och kontaktade politiker, skolledare och andra opinionsbildare.

Jag stod helt enkelt inte ut med att dagligen läsa dessa vidriga domar eller att varje vecka möta tjejer som blivit utsatta på de skolor jag besökte.

Responsen jag fick var obefintlig. Ingen ville lyssna. Ingen ville granska problemet. Ingen ville prata om det.

Jag valde att ta striden för många år sedan, när alla andra journalistkollegor höll tyst om saken, trots att de visste sanningen. Det gjorde att blev jag utfryst, förlorade jobb och att skolor började avboka mina föreläsningar för ungdomar.

Nu, flera år senare, har som sagt många medier börjat uppmärksamma problemet. De gör det när frågan inte är lika kontroversiell längre. Nu när de inte har något att förlora längre eftersom manegen redan är krattad av andra med mer ryggrad.

För egen del bestämde jag mig för att aldrig vika ner mig, utan istället gå min egen väg och bygga upp en egen plattform. Jag bestämde mig för att bojkotta svenska medier eftersom de ändå verkade mer intresserade av att bortförklara än att förklara.

Men nu har jag valt att göra ett undantag och medverkar i kvällens Uppdrag granskning. En ledstjärna för mig i livet är att alltid tala klarspråk och säga som det är.

Det har kostat mig mycket på många olika sätt men vad som irriterar mig mest är alla våldtäktsoffer som blivit svikna. Jag tänker på de kvinnor som blivit utsatta för de mest bestialiska övergrepp medan samhället stått bredvid och blundat.

Deras röster har jag försökt göra hörda, medan etablissemanget istället velat tysta dem. Det här är ett historiskt svek mot utsatta kvinnor i vårt land och för detta klandrar jag främst våra politiker och journalister.
Citera
2018-08-22, 15:43
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nästan all kriminalitet kan förstås bättre med hänsyn till socioekonomiska faktorer.
Nej, men vissa socioekonomiska faktorer hos vissa individer kan förstås bättre med hänsyn till kriminalitet.
Citera
2018-08-22, 15:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
När det gäller överfallsvåldtäkter är siffran ännu högre.
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikhammar
Varför utelämna denna siffran om man sitter på informationen? Är det måhända för att numret är närmre 100% och denna "farliga" informationen kan gagna de påhittade "mörka krafterna"?

Siffran nämns. Det är inte 100 procent, men inte långt ifrån:

Citat:
"Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre."

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

Det är 80 procent.

Lägger man sedan till de som har utländsk bakgrund men är födda i Sverige, då hamnar man nog nära 100 procent...
Citera
2018-08-22, 15:46
Medlem
Uppdrag gransknings kartläggning av domar i tingsrätten visar att:

• 58 procent av de som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren är födda utomlands. 

• Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre.

• Kartläggningen visar också att över hälften av de dömda gärningsmännen är födda utanför Europa – 427 av 843. Nästan 40 procent är födda i Mellanöstern eller Afrika. När det gäller överfallsvåldtäkter är 97 av 129 födda utanför Europa.
Citera
2018-08-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det är nog snarare en blandning av olika faktorer: starkt misogyna kulturer, genetik och religiösa dogmer (kvinnor som inte bär slöja och heltäckande kläder ses som horor). Lägg till detta våldtäkter som ett klassiskt sätt att förnedra fiendens kvinnor.

Att enbart skylla på islam, hur sexistisk den religionen än må vara, håller inte. Våldtäkter är ett stort problem i kristna delar av Afrika t.ex. Tänk bara på Kongo och Sydafrika. Bryter man ned det på ursprungsländer har nog kristna afrikaner en betydligt större överrepresentation som våldtäktsmän än bosniska muslimer.

Här behövs mer forskning, helt klart. Utan skygglappar. Jerzy kan vi pensionera.

Nej der behøves ikke mere forskning.

Forskere er politiske væsener ligesom alle andre borgere.

De frembringer de resultater de selv politisk er i overensstemmelse med, eller de resultater de er betalt for at frembringe.

Det er den sunde fornuft der må råde, og almindelige borgere må begynde at tage ansvar for deres egne observationer og deres indbyggede sunde fornuft, hvorefter forskere og deres resultater ikke længere fremstår som de hellige skrifter hugget i sten, men som ganske almindelige politiske statesments som man sorterer kritisk i.

Hvor stor en del af voldtægter i Sverige begås af Kongolesere og sydafrikanere?
Senast redigerad av Moentos 2018-08-22 kl. 15:51.
Citera
2018-08-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Eftersom du inte svarade på mitt inlägg om de omfattande övergreppen i Libanon, kanske du istället kan utveckla vad du menar med det fetade. Och kan du i så fall komma med något underlag som stöder din teori?

En ekonomiskt prekär situation leder till att man inte kan bo där man vill, som man vill, och ge sin familj det de behöver. Föräldrars ekonomi är, hur konstigt det än kan tyckas, den mest avgörande faktorn för barns skolresultat exempelvis. En ekonomisk förfördelning med allt vad det innebär av ghetton med trångboddhet i sunkiga lägenheter m.m. samtidigt som man ser ”de riktiga svenskarnas” överflöd leder till en misstro mot, och på sikt ett hat mot och en demonisering av majoritetssamhället.
Citera
2018-08-22, 15:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Sedan hoppas jag att de har undersökt etnicitet närmare än bara "utomlands" - 20% av "utrikesfödda" är nordbor

De skiljer i alla fall på européer och utomeuropéer. Och helt klart så är överrepresentationen enorm bland utomeuropéerna:

Citat:
Kartläggningen visar också att över hälften av de dömda gärningsmännen är födda utanför Europa – 427 av 843. Nästan 40 procent är födda i Mellanöstern eller Afrika. När det gäller överfallsvåldtäkter är 97 av 129 födda utanför Europa.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands

Cirka hälften av de som döms för våldtäkter i Sverige är utomeuropéer. Ca 40 procent är födda i Mellanöstern eller Afrika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det gör jag inte, då jag ju säger att det finns en stor förklaring i för stor invandring, särskilt från vissa lönder för slappt rättsväsende, för liten kontroll etc i Sverige. Men däremot, till skillnad från dig, tror jag inte att det är den enda förklaringen.

Den del af voldtægterne som kan tilskrives multikultur politik hvor der ikke er nogen regulering på hvem og hvor folk kommer fra, var ikke forekommet hvis denne politik ikke var ført.
Citera
Moderator
tobess avatar
Att man väljer att bortse från även personer med utländska föräldrar är nog troligen helt och hållet pga statistiken skulle se ännu mer grotesk ut om man räknade in dessa.

När Expressen i mars granskade 43 fall av gruppvåldtäkter (https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/de-ar-mannen-som-valdtar-tillsammans/) så konstaterades följande:

Citat:
MÄNNEN:

• De dömda gärningsmännen var i genomsnitt 21 år gamla. 13 hade inte fyllt 18 vid tidpunkten för våldtäkten.
• 14 av 43, eller 32 procent, hade tidigare dömts för brott i Sverige vid tidpunkten för våldtäkten.
32 av de 43 dömda männen är utrikes födda. 10 är födda i Sverige med en eller båda föräldrarna utrikes födda. 1 är född i Sverige med båda föräldrar också födda i Sverige.

Med andra ord:

74.4% var födda utomlands
23.3% hade utländsk bakgrund
2.3% var svenskar

M.a.o. sammantaget 97.7% av männen i undersökningen var endera födda utomlands eller hade en eller två utländska föräldrar

Nu lär förhållanden vara lite annorlunda för 'vanliga' våldtäkter, men man kan nog lugnt räkna med att man får lägga till 10-20% på den siffra som nu anges om man räknar in denna kategori.

Men som feministerna proklamerar så vet vi ju alla att "svenska män våldtar också"
Citera
2018-08-22, 15:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det är 80 procent.

Lägger man sedan till de som har utländsk bakgrund men är födda i Sverige, då hamnar man nog nära 100 procent...

Intressant.

Mer intressant är dock den första som kan faktiskt kan påstå sig känna någon som ej tidigare kände till detta, alternativt tidigare ignorerat det, och som nu på något vis har valt att reagera.

Vi som känner till detta känner nämligen till dessa saker sedan väldigt många år tillbaka. Så det hela är svårt att inte dra ett suckande "Jaha?" över.
Citera
2018-08-22, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det är 80 procent.

Anders Eklund, Niklas Lindgren..,
Citera
2018-08-22, 16:01
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Japp. Hon har skärpt till sig rejält på senare år.

Att gå från Centern till AfS verkar närmast bero på en identitetskris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in