• 1
  • 2
2018-08-20, 19:40
Medlem
Hej alla bil kunniga !
Jag ska tejpa avgasröret på första delen på en Kia sorento provisorisk och jag undrar det läcker just från den delen som ser ut som nät runt röret ! Vet ej vad man kallar den biten sv röret ?
Kan jag tejpa runt den eller ska näten klippas bort ?
Varför överhuvudtaget finns en sådant där istället för en vanlig rör ? Tacksam för tips och info !!!
Citera
2018-08-20, 19:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddi11
Hej alla bil kunniga !
Jag ska tejpa avgasröret på första delen på en Kia sorento provisorisk och jag undrar det läcker just från den delen som ser ut som nät runt röret ! Vet ej vad man kallar den biten sv röret ?
Varför överhuvudtaget finns en sådant där istället för en vanlig rör ? Tacksam för tips och info !!!

Tejp tror jag inte på. Röret blir varmt och då släpper klistret. Du kanske kan fullaga med plastic padding.
Citera
2018-08-20, 20:03
Medlem
När jag var ung och fattig så fanns det avgasbandage, alldeles utmärkt att laga läckande avgassystem med. Jag menar inte sånt man tejpar runt avgasrör för att det ska se coolt ut/låta fränare, utan ett riktigt bandage som man blötlägger och lindar runt läckan, sen varmkör man och det blir stenhårt.
Citera
2018-08-20, 20:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej alla bil kunniga !
Flexrör. Vad ska du tejpa med?
Citera
2018-08-20, 20:08
Medlem
Citat:
Hej alla bil kunniga !

Du pratar om flexdelen, den blir så varm att tejp oavsett sort kan du glömma, du skapar bara brandrisk.

Det enda du möjligen skulle kunna använda i nöd är speciellt avgasbandage (googla på avgasbandage så finner du) som man lindar t ex grenrör med för att dämpa värmespridningen i motorrummet.

Men personligen skulle jag strunta i det för även om du köper på Biltema då kostar det ca 300kr som kanske är bättre att lägga på att få den trasiga flexdelen bytt på ordentligt vis.

Flexdelen sitter där närma motorn för att avgasröret inte ska vara för stumt när motorn rör på sig vilket kan orsaka sprickor. Därför sitter det vanligen en veckad plåtbälg, ibland med stålnät utanpå, som kan flexa mycket nog för att avgasrör och motor ska kunna röra sig nog mycket i förhållande till varandra.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-08-20 kl. 20:11.
Citera
2018-08-20, 21:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Flexröret finns där av den anledning som dess namn antyder, att avgassystemet ska kunna "flexa" lite, röra sig alltså. Dessvärre gör rörligheten att tejp/avgasbandage fäster dåligt just där. Det funkar till resten av avgassystemet men på flexröret ska man nog inte förvänta sig att det varken blir särskilt tätt eller hållbart.
Citera
2018-08-20, 22:20
Medlem
Citat:
Hej alla bil kunniga !

Tack för alla tips!
Några fattade vad jag menar med tejp och några inte !
Hur som helst jag menade faktisk särskilt bandage som man använder till avgasrör och tål värme upp till 1300 grader enligt förpackningen .
Det enda som jag var osäker var att om man kunde använda det just på flexdelen som några har skrivit !
Jag visste inte vad för fuktion hade flexdelen som jag fick lära mig nu av några här ! Tack för hjälpen
Citera
2018-08-20, 23:46
Medlem
Citat:
Tack för alla tips!
Hur som helst jag menade faktisk särskilt bandage som man använder till avgasrör och tål värme upp till 1300 grader enligt förpackningen .
Det enda som jag var osäker var att om man kunde använda det just på flexdelen som några har skrivit !
Jag visste inte vad för fuktion hade flexdelen som jag fick lära mig nu av några här ! Tack för hjälpen

Beroende på vad det är för bil och modell kan man byta flexdelen rätt enkelt. På vissa bilar som t.ex. Skoda 1.6 så får man ta bort främre röret och svetsa dit 2 stycken nya. Eller köpa t.ex. ett främre rör färdigt för typ 2000 kr istället för 200 kr för 2 flexrör.

På vissa kan man ju som sagt klara sig från att svetsa och bara köra avgasklammer. Men i ditt fall har man ju ingen som helst aning. Bara att all form av tejp eller avgaspasta inte fungerar.

Sen kan man ju sätta dit ett rör istället. Beror också på bil samt modell. Vet en som kastade flexröret på en gammal Toyota och ersatte med ett rör och körde i ett par år utan problem.

Lycka till.
Citera
2018-08-21, 07:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
När jag var ung och fattig så fanns det avgasbandage, alldeles utmärkt att laga läckande avgassystem med. Jag menar inte sånt man tejpar runt avgasrör för att det ska se coolt ut/låta fränare, utan ett riktigt bandage som man blötlägger och lindar runt läckan, sen varmkör man och det blir stenhårt.
Minns jag inte helt fel, så rörde det sig om en vanlig gipsbinda
Citera
2018-08-21, 07:49
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Tack för alla tips!

https://www.biltema.se/bil---mc/tuni...age-2000020763
Citera
2018-08-21, 17:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
https://www.biltema.se/bil---mc/tuni...age-2000020763
Nja, den där typen av avgasbandage har syftet att begränsa värmespridning och inte för att täta läckage. Men varför hålla på och klabba med bandage och skit? Det är väl bättre att köpa ett universal flexrör och några klämmor för ett par hundringar?
Citera
2018-08-21, 17:10
Medlem
bilstereons avatar
Det där bandaget är lika dyrt om inte dyrare än ett flexrör och två rörklamrar så jag förstår inte varför du vill hålla på och laga det. Tro mig det är inte enklare att laga än att byta även om man kan tro det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in