Citat:
Ursprungligen postat av
Peddi11
Hej alla bil kunniga !
Jag ska tejpa avgasröret på första delen på en Kia sorento provisorisk och jag undrar det läcker just från den delen som ser ut som nät runt röret ! Vet ej vad man kallar den biten sv röret ?
Kan jag tejpa runt den eller ska näten klippas bort ?
Varför överhuvudtaget finns en sådant där istället för en vanlig rör ? Tacksam för tips och info !!!
Du pratar om flexdelen, den blir så varm att tejp oavsett sort kan du glömma, du skapar bara brandrisk.
Det enda du möjligen skulle kunna använda i nöd är speciellt avgasbandage (googla på avgasbandage så finner du) som man lindar t ex grenrör med för att dämpa värmespridningen i motorrummet.
Men personligen skulle jag strunta i det för även om du köper på Biltema då kostar det ca 300kr som kanske är bättre att lägga på att få den trasiga flexdelen bytt på ordentligt vis.
Flexdelen sitter där närma motorn för att avgasröret inte ska vara för stumt när motorn rör på sig vilket kan orsaka sprickor. Därför sitter det vanligen en veckad plåtbälg, ibland med stålnät utanpå, som kan flexa mycket nog för att avgasrör och motor ska kunna röra sig nog mycket i förhållande till varandra.