• 1
  • 2
2018-08-21, 21:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Minns jag inte helt fel, så rörde det sig om en vanlig gipsbinda
Det skulle förvåna mig om man inte har använt asbest till sånt här förr i tiden. När jag började meka med bilar, ganska så i mitten av 90-talet så såldes inga gipsbindor för att laga avgasrör men däremot något annat vävmaterial som skulle smetas in med en mörkgrå härlig klet (förstås för sentida för att ha innehållit asbest). Fanns nog även reparationsband som användes utan klet likadana som säljs än idag men så vitt jag minns hade jag aldrig någon framgång med dessa, kanske använde dem fel.
Citera
2018-08-21, 21:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det skulle förvåna mig om man inte har använt asbest till sånt här förr i tiden. När jag började meka med bilar, ganska så i mitten av 90-talet så såldes inga gipsbindor för att laga avgasrör men däremot något annat vävmaterial som skulle smetas in med en mörkgrå härlig klet (förstås för sentida för att ha innehållit asbest). Fanns nog även reparationsband som användes utan klet likadana som säljs än idag men så vitt jag minns hade jag aldrig någon framgång med dessa, kanske använde dem fel.
Hade heller ingen framgång med dom, började glöda och ryka som faen efter ett tag
Citera
2018-08-21, 22:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

GunGum:
https://www.autoexperten.se/bilvard/...ndage-gun-gum/

Nej, det var inget vidare. Jag skulle vara tacksam om jag hade flexrör där. Enkelt att byta jämfört med stelt rör som jag har. Svårt att få skarven tät då hela avgassystemet rör sig framåt/bakåt när jag släpper loss alla hästarna i LLoyden.
Citera
2018-08-21, 23:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
GunGum:
https://www.autoexperten.se/bilvard/...ndage-gun-gum/

Nej, det var inget vidare. Jag skulle vara tacksam om jag hade flexrör där. Enkelt att byta jämfört med stelt rör som jag har. Svårt att få skarven tät då hela avgassystemet rör sig framåt/bakåt när jag släpper loss alla hästarna i LLoyden.
Precis den var det, känner igen varumärket. Jag fick nog aldrig skiten att fästa överhuvudtaget. Nu var jag nyligen och köpte något liknande för att ha liggande i båten ifall det går hål i något av avgasrören i maskinrummet (ena avgaskröken är bytt och jag vet inte hur frisk den andra är, kanske kollar på den till vintern) men det kanske inte är något vidare det heller.
Citera
2018-08-22, 01:03
Medlem
Citat:
Precis den var det, känner igen varumärket. Jag fick nog aldrig skiten att fästa överhuvudtaget. Nu var jag nyligen och köpte något liknande för att ha liggande i båten ifall det går hål i något av avgasrören i maskinrummet (ena avgaskröken är bytt och jag vet inte hur frisk den andra är, kanske kollar på den till vintern) men det kanske inte är något vidare det heller.

Avgas på båtar är en viktig sak och där köper man nytt när det behövs, bilar däremot kan man lappa tidvis med ölburkar och ståltråd men i slutändan vinner avgaserna och det behövs ett nytt avgassystem för den del som läcker.
Citera
2018-08-22, 18:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hur har du använt bandaget då om du inte får det att fästa? Det går ju inte att klippa till som en plåsterlapp och sätta över ett hål, meningen är att man virar bandaget runt röret /dämparen, fixerar med en tunn ståltråd och sedan härdar skiten av värmen och blir som ett rör utanpå det andra.
Citera
2018-08-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur har du använt bandaget då om du inte får det att fästa? Det går ju inte att klippa till som en plåsterlapp och sätta över ett hål, meningen är att man virar bandaget runt röret /dämparen, fixerar med en tunn ståltråd och sedan härdar skiten av värmen och blir som ett rör utanpå det andra.

Och då är inte rörelse i delarna lämpligt...
Citera
2018-08-22, 18:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och då är inte rörelse i delarna lämpligt...
Nej, i det här fallet är det inte ett alternativ, jag tänkte mer generell lagning av rör med bandage. Sen vidhåller jag att det är bättre att köpa ett nytt flexrör alt. "fullaga" med konservburk och slangklämmor tills man hinner fixa det ordentligt.
Citera
2018-08-22, 20:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är väl sådär 20 år sedan jag provade men jag är övertygad om att jag gjorde så som man ska. Jag har alltid varit bra på att läsa bruksanvisningar och man kan ju dessutom även utan sådan lista ut att bandet ska överlappa sig självt för att fästa bra.
Citera
2019-02-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Flexrör. Vad ska du tejpa med?
Nu efter flera månader som bilen har nästan stått stilla ville jag byta flexdelen på avgasröret men undrar går den genom besiktningen om jag monterar klämma på varje sida eller måste jag svetsa den ?
Tacksam för råd
Citera
2019-02-15, 20:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddi11
Nu efter flera månader som bilen har nästan stått stilla ville jag byta flexdelen på avgasröret men undrar går den genom besiktningen om jag monterar klämma på varje sida eller måste jag svetsa den ?
Tacksam för råd
Det går utmärkt med klämmor, bara det blir tätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in