• 1
  • 2
2018-08-20, 16:12
Bannlyst
Till och med min sambo har börjat klaga - varför lägger du djupfryst mat i en kall panna?! Du ska förbereda pannan med fett, vänta tills fettet är klart och sedan lägga i maten!

Jo... Jag håller med, man kan göra så med viss mat. Däremot så föredrar jag att lägga djupfryst mat i en kall panna och sedan slå på den för att på så vis tina t.ex. kyckling eller fisk och successivt höja temperaturen. Om du lägger en djupfryst laxbit i en brännhet stekpanna och fräser skiten ur den, så kan du säkert steka den på båda sidorna. Faktum kvarstår dock att mitten av laxbiten kommer vara djupfryst, kall eller rå och för att även steka den så måste värmen komma långsamt.

Åsikter om detta? Jag är (uppenbarligen?) inte en utbildad kock, men jag har enligt mig alltid fått en godkänd eller t.o.m. strålande måltid genom att tina produkten i pannan först och sedan steka den. När min sambo tillagade kyckling en gång så blev vi båda sjuka. Jag använder det som argument men då kommer näven fram och jag får en avhyvling. Det är upp till er Flashback, vem fan har rätt? Ska visa skrället den här tråden så stå på min sida annars jävlar.

Hennes metod: Lägg i smör i pannan, vänta tills det blir brunt (plattan står på 3 av 6 i temperatur i ca 10 minuter), sedan tillägg matprodukt som är djupfryst. Stek tills det är "klart"

Min metod: Lägg smör i pannan, lägg matprodukt som är djupfryst i pannan, slå på pannan (3 av 6) och vänd då och då så att den tinas sakta men säkert. Till slut börjar det fräsa och när det börjar fräsa så börjar jag "steka tills det är klart".
Citera
2018-08-20, 16:19
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Jag brukar till 99% av gångerna tina all mat innan jag steker 1% som jag steker fryst är pytt.
Citera
2018-08-20, 16:21
Medlem
Jag gör nog som du, TS, i alla fall när det är djupfryst och färdig mat som egentligen bara ska värmas upp. Har gjort misstaget att slänga i panerad fisk djupfryst i en glödhet panna och det gav mig väldigt svart panering och väldigt kall fisk därunder.

Din sambos metod funkar nog bättre på mat som ska ha en bra yta, kör man din metod med en köttbit är den överstekt innan den fått färg.

Men djupfrysta halvfabrikat - kör på som du gör!
Citera
2018-08-20, 16:25
Medlem
Micro? Men det ultimata är väl att låta rätten stå framme i rumstemperatur och tina under ett par timmar. Känns som att din metod riskerar att göra det torrt och hennes ej genomstekt.

Men om jag måste välja så hade jag nog valt din metod.
Citera
2018-08-20, 16:27
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Till och med min sambo har börjat klaga - varför lägger du djupfryst mat i en kall panna?! Du ska förbereda pannan med fett, vänta tills fettet är klart och sedan lägga i maten!

Jo... Jag håller med, man kan göra så med viss mat. Däremot så föredrar jag att lägga djupfryst mat i en kall panna och sedan slå på den för att på så vis tina t.ex. kyckling eller fisk och successivt höja temperaturen. Om du lägger en djupfryst laxbit i en brännhet stekpanna och fräser skiten ur den, så kan du säkert steka den på båda sidorna. Faktum kvarstår dock att mitten av laxbiten kommer vara djupfryst, kall eller rå och för att även steka den så måste värmen komma långsamt.

Åsikter om detta? Jag är (uppenbarligen?) inte en utbildad kock, men jag har enligt mig alltid fått en godkänd eller t.o.m. strålande måltid genom att tina produkten i pannan först och sedan steka den. När min sambo tillagade kyckling en gång så blev vi båda sjuka. Jag använder det som argument men då kommer näven fram och jag får en avhyvling. Det är upp till er Flashback, vem fan har rätt? Ska visa skrället den här tråden så stå på min sida annars jävlar.

Hennes metod: Lägg i smör i pannan, vänta tills det blir brunt (plattan står på 3 av 6 i temperatur i ca 10 minuter), sedan tillägg matprodukt som är djupfryst. Stek tills det är "klart"

Min metod: Lägg smör i pannan, lägg matprodukt som är djupfryst i pannan, slå på pannan (3 av 6) och vänd då och då så att den tinas sakta men säkert. Till slut börjar det fräsa och när det börjar fräsa så börjar jag "steka tills det är klart".

Varför inte tina matprodukten genom att låta den ligga framme några timmar innan, ta fram den på morgonen redan, annars går det ypperligt att tina snabbare genom att lägga produkten i fryspåse och därpå i ett varmt till ljummet bad i diskhon. Det enda jag skulle steka direkt från frysen är den där färdiga pyttipannan. Risken är överhängande stor att du antingen torrsteker (kyckling och fisk blir obehagligt torr) maten eller att den får en märklig yta (en slags frysskada).

Men, nu är jag varken utbildad kock eller din mamma - så skit i mig.
Citera
2018-08-20, 16:30
Medlem
maxatdunders avatar
Va? Vem bryr sig? Jag har ätit så i flera år och har inte klagat en sekund
Citera
2018-08-20, 16:48
Medlem
Timmervargens avatar
Finns väl ingen som tar en kött- eller fiskbit direkt från frysen och lägger i stekpannan?!
Citera
2018-08-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Finns väl ingen som tar en kött- eller fiskbit direkt från frysen och lägger i stekpannan?!
Jo, tydligen!
Citera
2018-08-20, 17:40
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Jag brukar till 99% av gångerna tina all mat innan jag steker 1% som jag steker fryst är pytt.

Så gör alla förnuftiga människor.
Citera
2018-08-20, 22:18
Medlem
jag Fattar Inte Grejen Med En Del Frysta Burgare, Typ Tjocka Högrevsburgare. De Ska Stekas Frysta Enligt Instruktionen Men Gör Man Det Så Kommer Det Vara Tjäle I Mitten Fast Den är Bränd På Utsidan.
Av Din Spisbeskrivning Låter Det Som Du Har En Med Järnplattor. Då Kan Man Behöva Vrida På Den I God Tid. Men Inte Med En Teflonpanna På Och Kanske Inte Låta Smöret Ligga Med Hela Tiden.
Citera
2018-08-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme

Fast man kan ju värma upp pannan först, lägga i smör/margarin och låta det smälta och sedan steka maten utan att maten bränns vid? Speciellt om man anpassar temperaturen. Samt man skippar din sambos ide om att vänta 10 minuter på att smöret/margarinet blir brunt, att man steker så fort det har smält istället.

Jag har värmt upp stekpannan och lagt i smör först och låtit det smälta, innan jag tillagar maten. Har aldrig upplevt att maten har bränts vid. Eller att det blir svart på utsidan och rått i mitten. Om det händer så gör man absolut något fel. Men det går att värma pannan först, lägga i smör/margarin och steka/fräsa mat helt utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen

Tror nog att det beror på vad det handlar om. Är det fisk a'la fiskpinnar eller panerad fisk så kan man ju plocka ut det direkt från frysen och steka direkt. I princip. Precis som det finns kött som man kan steka direkt, hamburgare exempelvis.
Citera
2018-08-21, 00:18
Moderator
Neksnors avatar
Med ett undantag steker jag aldrig stora block av frusen mat. Undantaget är ibland när det ska göras köttfärssås, jag brukar ha ganska platta paket köttfärs i frysen. Det funkar bra att steka direkt från frysen. Övrig mat tinas ofta i kylskåpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in