• 1
  • 2
2018-08-21, 00:26
Bannlyst
All fryst mat man tänkt laga inom 2dygn tar man fram och låter tina i kylen natten över minst.

Man ska inte steka fryst mat.
Tinat ska det vara

Allt annat är trötthet och idioti, dålig planering.
Citera
2018-08-21, 06:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Till och med min sambo har börjat klaga - varför lägger du djupfryst mat i en kall panna?! Du ska förbereda pannan med fett, vänta tills fettet är klart och sedan lägga i maten!

Jo... Jag håller med, man kan göra så med viss mat. Däremot så föredrar jag att lägga djupfryst mat i en kall panna och sedan slå på den för att på så vis tina t.ex. kyckling eller fisk och successivt höja temperaturen. Om du lägger en djupfryst laxbit i en brännhet stekpanna och fräser skiten ur den, så kan du säkert steka den på båda sidorna. Faktum kvarstår dock att mitten av laxbiten kommer vara djupfryst, kall eller rå och för att även steka den så måste värmen komma långsamt.

Åsikter om detta? Jag är (uppenbarligen?) inte en utbildad kock, men jag har enligt mig alltid fått en godkänd eller t.o.m. strålande måltid genom att tina produkten i pannan först och sedan steka den. När min sambo tillagade kyckling en gång så blev vi båda sjuka. Jag använder det som argument men då kommer näven fram och jag får en avhyvling. Det är upp till er Flashback, vem fan har rätt? Ska visa skrället den här tråden så stå på min sida annars jävlar.

Hennes metod: Lägg i smör i pannan, vänta tills det blir brunt (plattan står på 3 av 6 i temperatur i ca 10 minuter), sedan tillägg matprodukt som är djupfryst. Stek tills det är "klart"

Min metod: Lägg smör i pannan, lägg matprodukt som är djupfryst i pannan, slå på pannan (3 av 6) och vänd då och då så att den tinas sakta men säkert. Till slut börjar det fräsa och när det börjar fräsa så börjar jag "steka tills det är klart".
Inte alltid man kör fryst mat så och i tillagningen.
Men när jag sett på triple D, så är det faktiskt vanligt de lägger alla ingredienser direkt och sen får det stå där och tillaga sig självt och men någon omrörning om det krävs.

ett problem man kan stöta på med fryst, det är att för mycket vätska släpps och så kokar det istället.
Och det kanske inte är vad man önskar, men såklart det vattnet försvinner någon gång.
Citera
2018-08-21, 16:32
Medlem
Vem steker upptinade fiskpinnar? Inte för att det är något jag tillagar ofta, men de gånger jag gör det tinas de inte upp före!
Citera
2018-08-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
All fryst mat man tänkt laga inom 2dygn tar man fram och låter tina i kylen natten över minst.

Man ska inte steka fryst mat.
Tinat ska det vara

Allt annat är trötthet och idioti, dålig planering.

Gäller det verkligen all fryst mat? Vissa saker bör man ju ta fram i god tid och låta det tina. Men TS nämnde pyttipanna, och det är inget som man behöver tina först. Samma sak gäller exempelvis fiskpinnar, köttbullar och hamburgare. Framförallt inte något som fiskpinnar. Där blir resultatet garanterat bäst om man steker dem medan de fortfarande är frysta.
Citera
2018-08-21, 16:57
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Till och med min sambo har börjat klaga - varför lägger du djupfryst mat i en kall panna?! Du ska förbereda pannan med fett, vänta tills fettet är klart och sedan lägga i maten!

Jo... Jag håller med, man kan göra så med viss mat. Däremot så föredrar jag att lägga djupfryst mat i en kall panna och sedan slå på den för att på så vis tina t.ex. kyckling eller fisk och successivt höja temperaturen. Om du lägger en djupfryst laxbit i en brännhet stekpanna och fräser skiten ur den, så kan du säkert steka den på båda sidorna. Faktum kvarstår dock att mitten av laxbiten kommer vara djupfryst, kall eller rå och för att även steka den så måste värmen komma långsamt.

Åsikter om detta? Jag är (uppenbarligen?) inte en utbildad kock, men jag har enligt mig alltid fått en godkänd eller t.o.m. strålande måltid genom att tina produkten i pannan först och sedan steka den. När min sambo tillagade kyckling en gång så blev vi båda sjuka. Jag använder det som argument men då kommer näven fram och jag får en avhyvling. Det är upp till er Flashback, vem fan har rätt? Ska visa skrället den här tråden så stå på min sida annars jävlar.

Hennes metod: Lägg i smör i pannan, vänta tills det blir brunt (plattan står på 3 av 6 i temperatur i ca 10 minuter), sedan tillägg matprodukt som är djupfryst. Stek tills det är "klart"

Min metod: Lägg smör i pannan, lägg matprodukt som är djupfryst i pannan, slå på pannan (3 av 6) och vänd då och då så att den tinas sakta men säkert. Till slut börjar det fräsa och när det börjar fräsa så börjar jag "steka tills det är klart".

Jag steker aldrig fryst mat, och när jag steker saker så är det inte på 3/6 utan oftare på 5/6 eller 6/6. Det ända jag i huvudet kan komma på att jag skulle göra på 3/6 är att karamellisera lök för att ha ovanpå hemmagjord hamburgare, möjligtvis också hamburgarna om det är bra kött och de är tjock.
Citera
2018-08-21, 17:01
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4637
Micro? Men det ultimata är väl att låta rätten stå framme i rumstemperatur och tina under ett par timmar. Känns som att din metod riskerar att göra det torrt och hennes ej genomstekt.

Men om jag måste välja så hade jag nog valt din metod.

Du är helt klart inne på något där. Ju långsammare maten tinar desto bättre och saftigare.
Har läst någonstans att det optimala är att tina långsamt i kylskåp över natten och sedan tillaga.

Tinat man kött fort så blir det mycket "vätska" som avges från köttet och då jag tinat långsamt i kylen så är det betydligt mindre vätska som verkar rinna ut ur köttet.

Fryst fisk i block som skall kokas. fungerar ju bra att tillaga direkt då rinner ju vätskan ut i kastrullen och smaksätter vattnet/buljongen. Men en rostbiff skulle jag nog tina långsamt i kylen först då man vill ha så mycket saft kvar som möjligt.
Citera
2018-08-21, 17:17
Medlem
Jurgentysks avatar
Vissa halvfabrikat steker jag alltid direkt från frysen. Men kycklingfilé och övriga kött tinas alltid 1 dag innan. Först framme sen i kyl.
Citera
2018-08-26, 22:06
Medlem
TraXzmans avatar
Köttbullar går bra att steka direkt från frysen... man bryner dom direkt färdigköpta eller handrullade... Sen får det puttra i nåt gräddsås eller brunsås, eller tom skysås med locket på för annars blir det ingen sås kvar
Citera
2018-08-30, 09:29
Medlem
Haha....
Ja, maten blir tillagad och ätbar i båda fallen. Grejen är att livsmedlet får olika egenskaper beroende på hur du tillagar det. Lägger du i en djupfryst laxbit och tinar upp blir den kokad och torr. Man vill få en krispig yta därav den höga värmen, sen sänker man och väntat tills den är tillagad igenom. Man kan även låta köttet "vila" innan den är färdigstek för att tillagas färdigt av eftervärmen. Man vill ha köttet saftigt inuti och krispigt utanpå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in