Ja fast efter att ha sjudit den r det inte s ltt att vispa in luft eller gr du det efter den har svalnat?
Frst och frmst s vill jag sga att min frebild i glassvrlden r hagen-dasz (?), en kompakt glass med mycket lite luft i.
Sen vet jag inte vad du har fr apparatur nr du gr din glass. Jag har en glassmaskin med kompressor och den krnar glassen ganska lngsamt, blandar d in luft. Kunde faktiskt nskat mindre luft n vad det blir i min.
Beredning:
Koka upp grddmjlkn, (med ev. smaksttning).
Vispa ggulor och socker porst.
Tillstt den heta grddmjlken till ggvispet under omrrning.
Sjud upp under omrrning. Lt svalna.
Hll i smakmnet och frys i glassmaskin.
Om du har fr avsikt att anvnda kryddor som smakmne, kokas oftast dessa med grddblandningen och silas bort innan den blandas med ggvispet.
Vaniljglass:
1 st vaniljstng Vaniljstngen skras p lngden och kokas med grdden.
Skrapa ur vaniljstngen.
Kanelglass:
3 st kanelstnger
1 tsk mald kanel Kanelstngerna kokas med grdden och den malda
kanelen blandas med ggvispet.
Hallonglass:
2 dl hallonpur Blandas i grundreceptet
Chokladglass:
1 dl chokladss Blandas i grundreceptet.
Apelsinglass:
Skal och saft frn 2 apelsiner reduceras till hlften och fr kallna.
3 cl likr med citrussmak. Blandas i grundreceptet.
Glmde att ven glass p brynt smr ocks r vldigt gott....
Sen hller jag med om att en glassmet blir bst om den sjuds.
Allt annat tycker jag blir ett smre resultat.
Jag brukar ocks numera gra sjlva glassmeten ett dygn innan speciellt om det r tnkt att silas innan glassmaskin. Det gr s att smakerna kommer fram ordentligt och maskinen behver inte jobba s hrt fr att kyla smeten. Den kostade trots allt typ 20 k s lite rdd om den fr man vara.
Har ftt en massa mindre goda resultat ocks. l smak var ingen hit och inte heller svart vitlk.
Morotsglass misslyckades jag nog med d den blev vldigt isig och jag orkade inte gra om den igen d smaken inte blev som tnkt. Jag gjorde dock en morotsorbet istllet som blev vldigt bra.
Jag fixade en egen glassmaskin fr en mnad sedan och det r kul hur enkelt det r att vispa ihop glass hemma p nolltid som r bttre n all butikskpt glass som finns att tillg numera d i stort sett ingen glass som sljs i butikerna innehller kta rvaror av kvalitet lngre.
Min favoritglass gr jag p
1 burk kondenserad mjlk
1 burk karamelliserad mjlk
Knappt en 1 tsk vaniljpulver
2-3 tsk havssalt
7 dl grdde
5 ggulor
Vispar upp grdden rejlt frst, sedan i med allt annat, rr om en del igen sedan ner i glassmaskinen en timme. Hlla p och koka upp och snt tar fr lng tid och r ingenting jag knner r vrt det utan det har blivit riktigt bra utan det ocks.
Klickade p trden entusiastiskt eftersom jag gillar glass!
Jag provade nyss att gra vegansk glass. Brjade med att koka upp kokosgrdde och socker 2:1 mngder och sedan lta det sjuda i 2-3 timmar tills det blivit fint karamelliserat sedan rra ner nnu mer kokosgrdde och mosad banan samt en del havssalt och lta koka upp, slutligen ner i glassmaskinen!
Blev lite annorlunda n vanlig glass men smakade bttre n veganska glassar jag provat frut och veganen i sllskapet tyckte det ocks vilket var kul i alla fall.
Har blivit med glassmaskin s har en nyfiken frga, d det tar lite tid att frbereda denna glassmassa (det man frbereder och sen lter st i kylen minst tv timmar men grna ver natten) Hur lnge kan denna st i kylen?
Smidigt om man kan gra ngra laddningar och ha frdiga i kylen liksom.
Vi kr laktosfria ingredienser ska tillggas.
Tidigare har vi bara testat jordgubbsglass men idag blev det tre satser s vanilj, choklad och blbr.
terkommer efter provsmak.
Det r lite overkill med vaniljsocker, men blanda den frdiga glassen med jordgubbar s fr du se. Blandningen mellan den sta glassen och jordgubbarna r gudomlig.
Det r lite overkill med vaniljsocker, men blanda den frdiga glassen med jordgubbar s fr du se. Blandningen mellan den sta glassen och jordgubbarna r gudomlig.
Jag gr jttemycket glass, men varfr anvnda en skrpprodukt som vaniljsocker nr det finns vaniljstng i butikerna?
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!