2018-08-20, 12:55
Medlem
Denoms avatar
Jag fixade en egen glassmaskin för en månad sedan och det är kul hur enkelt det är att vispa ihop glass hemma på nolltid som är bättre än all butiksköpt glass som finns att tillgå numera då i stort sett ingen glass som säljs i butikerna innehåller äkta råvaror av kvalitet längre.

Min favoritglass gör jag på
1 burk kondenserad mjölk
1 burk karamelliserad mjölk
Knappt en 1 tsk vaniljpulver
2-3 tsk havssalt
7 dl grädde
5 äggulor

Vispar upp grädden rejält först, sedan i med allt annat, rör om en del igen sedan ner i glassmaskinen en timme. Hålla på och koka upp och sånt tar för lång tid och är ingenting jag känner är värt det utan det har blivit riktigt bra utan det också.
Citera
2018-08-20, 12:57
Bannlyst
Offtopic: Hur fungerar en glassmaskin? Vad gör en glassmaskin som jag inte kan göra själv? Måste man ha en glassmaskin för att göra glass?

Mvh en svenne som gärna vill göra egen glass
Citera
2018-08-20, 13:03
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Offtopic: Hur fungerar en glassmaskin? Vad gör en glassmaskin som jag inte kan göra själv? Måste man ha en glassmaskin för att göra glass?

Den kyler så glassen får en jämn tempratur, annars får du vispa för hand. Om du gör glass utan glassmaskin måste du plocka ut den var 30 min ungefär och vispa så det inte bildas isbitar( lite som man glömt glassen ute och fryser om den igen )
Citera
2018-08-20, 13:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme

Glassmaskinen rör runt i jämn takt så det inte blir isig glass.

Innan jag skaffade glassmaskin så öppnade jag frysen och körde med elvisp på högsta fart i bunken med glassmeten en gång i halvtimmen i 3-4 timmar med bra resultat. Bra som i bättre än den köpt i butik men inte lika bra som med glassmaskin alltså!
Citera
2018-08-20, 18:02
Medlem
Brukar köra:
2dl standardmjölk
1dl grädde
2dl sockrad fruktsylt
1.5 dl strösocker
2 msk citronsaft
Citera
2018-08-20, 22:13
Medlem
Att sjuda smeten när man har så många äggulor i tycker jag ändå är viktigt. Nu har du en del oortodoxa produkter i som kanske balanserar tendensen till iskristallbildning men då hade jag nog slopat äggen helt istället.
Jag ska testa med kondenserad mjölk nästa gång.
Citera
2018-08-22, 11:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Att sjuda smeten när man har så många äggulor i tycker jag ändå är viktigt. Nu har du en del oortodoxa produkter i som kanske balanserar tendensen till iskristallbildning men då hade jag nog slopat äggen helt istället.
Jag ska testa med kondenserad mjölk nästa gång.
Hur stor skillnad tycker du det gör att sjuda jämfört med att bara vispa allting mycket?
Citera
2018-08-22, 12:15
Medlem
SKILLNADEN LIGGER I HUR SMETEN KÄNNS I MUNNEN NÄR DEN SMÄLTER. OSJUDEN SMET ÄR TUNNARE. SÅVITT JAG VET HAR OSJUDEN SMET OCKSÅ LÄTTARE FÖR ATT BLI ISIG. MEN DU HAR JU DEN KONDENSERADE MJÖLKEN SOM ÄR TJOCK OCH SÖT.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur stor skillnad tycker du det gör att sjuda jämfört med att bara vispa allting mycket?
Citera
2018-08-22, 12:25
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Det blir rätt stor skillnad - inte bara på isigheten.
Glassen blir betydligt krämigare. Detta blir särskilt tydligt om man gör typ vaniljglass, där det inte finns någon smaksättning som stör. Det är möjligt att det spelar mindre roll om man har i en massa bär.

Om du värmer grädde/mjölk medan du vispar och och socker så förlorar du inte så mycket tid. När vätskan börjar koka häller du ner den i äggblandningen. Tyvärr måste du dock kyla smeten innan du häller den i maskinen.
Citera
2018-08-22, 12:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
SKILLNADEN LIGGER I HUR SMETEN KÄNNS I MUNNEN NÄR DEN SMÄLTER. OSJUDEN SMET ÄR TUNNARE. SÅVITT JAG VET HAR OSJUDEN SMET OCKSÅ LÄTTARE FÖR ATT BLI ISIG. MEN DU HAR JU DEN KONDENSERADE MJÖLKEN SOM ÄR TJOCK OCH SÖT.
Fast har du faktiskt jämfört det någon gång? Jag upplever inte att sjuden smet skiljer sig så mycket, dessutom är det lättare att vispa in luft i grädde som man inte sjuder.
Citera
2018-08-22, 12:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det blir rätt stor skillnad - inte bara på isigheten.
Glassen blir betydligt krämigare. Detta blir särskilt tydligt om man gör typ vaniljglass, där det inte finns någon smaksättning som stör. Det är möjligt att det spelar mindre roll om man har i en massa bär.

Om du värmer grädde/mjölk medan du vispar och och socker så förlorar du inte så mycket tid. När vätskan börjar koka häller du ner den i äggblandningen. Tyvärr måste du dock kyla smeten innan du häller den i maskinen.
Jag använder aldrig mjölk utan bara grädde i min glass så isighet upplever jag aldrig att jag haft några problem med.
Citera
2018-08-22, 19:04
Medlem
Citat:
Fast har du faktiskt jämfört det någon gång? Jag upplever inte att sjuden smet skiljer sig så mycket, dessutom är det lättare att vispa in luft i grädde som man inte sjuder.

ja jag har gjort båda metoderna visst är det skillnad. sätt den varma kastrullen i en vask fylld med kallt vatten så svalnar den snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in