• 1
  • 2
2018-08-20, 12:55
Medlem
Denoms avatar
Jag fixade en egen glassmaskin fr en mnad sedan och det r kul hur enkelt det r att vispa ihop glass hemma p nolltid som r bttre n all butikskpt glass som finns att tillg numera d i stort sett ingen glass som sljs i butikerna innehller kta rvaror av kvalitet lngre.

Min favoritglass gr jag p
1 burk kondenserad mjlk
1 burk karamelliserad mjlk
Knappt en 1 tsk vaniljpulver
2-3 tsk havssalt
7 dl grdde
5 ggulor

Vispar upp grdden rejlt frst, sedan i med allt annat, rr om en del igen sedan ner i glassmaskinen en timme. Hlla p och koka upp och snt tar fr lng tid och r ingenting jag knner r vrt det utan det har blivit riktigt bra utan det ocks.
Citera
2018-08-20, 12:57
Bannlyst
Offtopic: Hur fungerar en glassmaskin? Vad gr en glassmaskin som jag inte kan gra sjlv? Mste man ha en glassmaskin fr att gra glass?

Mvh en svenne som grna vill gra egen glass
Citera
2018-08-20, 13:03
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Offtopic: Hur fungerar en glassmaskin? Vad gr en glassmaskin som jag inte kan gra sjlv? Mste man ha en glassmaskin fr att gra glass?

Den kyler s glassen fr en jmn tempratur, annars fr du vispa fr hand. Om du gr glass utan glassmaskin mste du plocka ut den var 30 min ungefr och vispa s det inte bildas isbitar( lite som man glmt glassen ute och fryser om den igen )
Citera
2018-08-20, 13:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme

Glassmaskinen rr runt i jmn takt s det inte blir isig glass.

Innan jag skaffade glassmaskin s ppnade jag frysen och krde med elvisp p hgsta fart i bunken med glassmeten en gng i halvtimmen i 3-4 timmar med bra resultat. Bra som i bttre n den kpt i butik men inte lika bra som med glassmaskin allts!
Citera
2018-08-20, 18:02
Medlem
Brukar kra:
2dl standardmjlk
1dl grdde
2dl sockrad fruktsylt
1.5 dl strsocker
2 msk citronsaft
Citera
2018-08-20, 22:13
Medlem
Att sjuda smeten nr man har s mnga ggulor i tycker jag nd r viktigt. Nu har du en del oortodoxa produkter i som kanske balanserar tendensen till iskristallbildning men d hade jag nog slopat ggen helt istllet.
Jag ska testa med kondenserad mjlk nsta gng.
Citera
2018-08-22, 11:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Att sjuda smeten nr man har s mnga ggulor i tycker jag nd r viktigt. Nu har du en del oortodoxa produkter i som kanske balanserar tendensen till iskristallbildning men d hade jag nog slopat ggen helt istllet.
Jag ska testa med kondenserad mjlk nsta gng.
Hur stor skillnad tycker du det gr att sjuda jmfrt med att bara vispa allting mycket?
Citera
2018-08-22, 12:15
Medlem
SKILLNADEN LIGGER I HUR SMETEN KNNS I MUNNEN NR DEN SMLTER. OSJUDEN SMET R TUNNARE. SVITT JAG VET HAR OSJUDEN SMET OCKS LTTARE FR ATT BLI ISIG. MEN DU HAR JU DEN KONDENSERADE MJLKEN SOM R TJOCK OCH ST.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur stor skillnad tycker du det gr att sjuda jmfrt med att bara vispa allting mycket?
Citera
2018-08-22, 12:25
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Det blir rtt stor skillnad - inte bara p isigheten.
Glassen blir betydligt krmigare. Detta blir srskilt tydligt om man gr typ vaniljglass, dr det inte finns ngon smaksttning som str. Det r mjligt att det spelar mindre roll om man har i en massa br.

Om du vrmer grdde/mjlk medan du vispar och och socker s frlorar du inte s mycket tid. Nr vtskan brjar koka hller du ner den i ggblandningen. Tyvrr mste du dock kyla smeten innan du hller den i maskinen.
Citera
2018-08-22, 12:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
SKILLNADEN LIGGER I HUR SMETEN KNNS I MUNNEN NR DEN SMLTER. OSJUDEN SMET R TUNNARE. SVITT JAG VET HAR OSJUDEN SMET OCKS LTTARE FR ATT BLI ISIG. MEN DU HAR JU DEN KONDENSERADE MJLKEN SOM R TJOCK OCH ST.
Fast har du faktiskt jmfrt det ngon gng? Jag upplever inte att sjuden smet skiljer sig s mycket, dessutom r det lttare att vispa in luft i grdde som man inte sjuder.
Citera
2018-08-22, 12:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det blir rtt stor skillnad - inte bara p isigheten.
Glassen blir betydligt krmigare. Detta blir srskilt tydligt om man gr typ vaniljglass, dr det inte finns ngon smaksttning som str. Det r mjligt att det spelar mindre roll om man har i en massa br.

Om du vrmer grdde/mjlk medan du vispar och och socker s frlorar du inte s mycket tid. Nr vtskan brjar koka hller du ner den i ggblandningen. Tyvrr mste du dock kyla smeten innan du hller den i maskinen.
Jag anvnder aldrig mjlk utan bara grdde i min glass s isighet upplever jag aldrig att jag haft ngra problem med.
Citera
2018-08-22, 19:04
Medlem
Citat:
Fast har du faktiskt jmfrt det ngon gng? Jag upplever inte att sjuden smet skiljer sig s mycket, dessutom r det lttare att vispa in luft i grdde som man inte sjuder.

ja jag har gjort bda metoderna visst r det skillnad. stt den varma kastrullen i en vask fylld med kallt vatten s svalnar den snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in