Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-19, 18:27
  #1
Medlem
RadioGaGas avatar
För någon månad sedan började jag äta Kefir och jag har märkt av många bra förbättringar i min hälsa. Jag har varvat mellan Valio och Arla då båda framhäver olika bakteriestammar. Valio framhäver mjölksyrabakterien Lactobacillus rhamnosus GG och Arla framhäver bakteriekulturerna LA-5, BB-12 och F1. Jag har dock märkt av bäst resultat med Valio, den är dock dyrare.

Fast jag tycker att kefir borde innehålla alla bakterier men producenterna kanske tillsätter egna bakterier? Låter lite konstigt.

Det börjar bli dyrt att köpa kefir så jag tänkte börja tillverka egen, även för skojs skull och att egentillverkad kefir ska innehålla mycket mer mjölksyrabakterier än masstillverkade. Dock har jag svårt att hitta kefirgryn som kefiren görs av.

Några frågor:

Vart får jag tag på kefirgryn? Går det att använda laktosfri mjölk?
Citera
2018-08-19, 18:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
För någon månad sedan började jag äta Kefir och jag har märkt av många bra förbättringar i min hälsa. Jag har varvat mellan Valio och Arla då båda framhäver olika bakteriestammar. Valio framhäver mjölksyrabakterien Lactobacillus rhamnosus GG och Arla framhäver bakteriekulturerna LA-5, BB-12 och F1. Jag har dock märkt av bäst resultat med Valio, den är dock dyrare.

Fast jag tycker att kefir borde innehålla alla bakterier men producenterna kanske tillsätter egna bakterier? Låter lite konstigt.

Det börjar bli dyrt att köpa kefir så jag tänkte börja tillverka egen, även för skojs skull och att egentillverkad kefir ska innehålla mycket mer mjölksyrabakterier än masstillverkade. Dock har jag svårt att hitta kefirgryn som kefiren görs av.

Några frågor:

Vart får jag tag på kefirgryn? Går det att använda laktosfri mjölk?
Kefirgryn kan du få tag på genom forum där anhängare finns.
Helst ska det blandas med vispgrädde, då blir smaken bäst. Grynen lever ju på laktos men vad jag hört finns det gryn man kan blanda med vatten.
Du kan köpa grynen på nätet också men jag vet inte hur kvaliteten är då.
Citera
2018-08-19, 18:48
  #3
Medlem
Jag har fått tag på från företaget Grönt Levande, vet inte hur det fungerar med laktosfri mjölk. Men då det är laktosen bryts ner när mjölken fermenteras så kanske det fungerar med vanlig mjölk för dig. Du får kolla upp med företaget.
Citera
2018-08-19, 18:56
  #4
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Kefirgryn kan du få tag på genom forum där anhängare finns.
Helst ska det blandas med vispgrädde, då blir smaken bäst. Grynen lever ju på laktos men vad jag hört finns det gryn man kan blanda med vatten.
Du kan köpa grynen på nätet också men jag vet inte hur kvaliteten är då.

Känns lite osäkert att få tag på sånt genom forum. Det borde finns att köpa på ICA eller nåt!

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag har fått tag på från företaget Grönt Levande, vet inte hur det fungerar med laktosfri mjölk. Men då det är laktosen bryts ner när mjölken fermenteras så kanske det fungerar med vanlig mjölk för dig. Du får kolla upp med företaget.

Funkade deras kefirgryn? Känns det inte lite äckligt att få sånt genom andra människor? Typ som redan tuggad mat.

Jag har inga problem med laktos men jag brukar dricka laktosfri mjölk iaf. Om mjölksockret äts upp av processen så kan jag köpa vanlig mjölk, vilket är billigare.
Citera
2018-08-19, 19:01
  #5
Medlem
Näää inte äckligt alls, grynen förökar sig efter ett tag. Mina första fick jag av en bekant.
Grynen silas ju bara så det är inte så att någon sitter och tuggar på dem.
Jag har fryst in en hel hög om nu mina gryn mot förmodan skulle dö.
Citera
2018-08-19, 19:04
  #6
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Näää inte äckligt alls, grynen förökar sig efter ett tag. Mina första fick jag av en bekant.
Grynen silas ju bara så det är inte så att någon sitter och tuggar på dem.
Jag har fryst in en hel hög om nu mina gryn mot förmodan skulle dö.

Har du provat köpa kefir och kan säga skillnaden? Jag förmodar att kefirgryn håller i frysen och inte dör?
Citera
2018-08-19, 19:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Har du provat köpa kefir och kan säga skillnaden? Jag förmodar att kefirgryn håller i frysen och inte dör?
Om man lägger grynen i mjölk och fryser in går det hur bra som helst.
Det smakar allra bäst med ovispad grädde eller typ Åsens mjölk den fetaste. Det blir sådär bubbligt och kolsyreaktigt som man anar i köpt Kefir.
Köpt Kefir innehåller inte lika mycket nyttigheter.
Citera
2018-08-19, 19:30
  #8
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Om man lägger grynen i mjölk och fryser in går det hur bra som helst.
Det smakar allra bäst med ovispad grädde eller typ Åsens mjölk den fetaste. Det blir sådär bubbligt och kolsyreaktigt som man anar i köpt Kefir.
Köpt Kefir innehåller inte lika mycket nyttigheter.

Kan man tillsätta pulver utav råmjölk? Det borde göra kefiren ännu nyttigare.

https://www.svensktkosttillskott.se/...jolk-colostrum
Citera
2018-08-19, 23:06
  #9
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
För någon månad sedan började jag äta Kefir och jag har märkt av många bra förbättringar i min hälsa. Jag har varvat mellan Valio och Arla då båda framhäver olika bakteriestammar. Valio framhäver mjölksyrabakterien Lactobacillus rhamnosus GG och Arla framhäver bakteriekulturerna LA-5, BB-12 och F1. Jag har dock märkt av bäst resultat med Valio, den är dock dyrare.

Fast jag tycker att kefir borde innehålla alla bakterier men producenterna kanske tillsätter egna bakterier? Låter lite konstigt.

Det börjar bli dyrt att köpa kefir så jag tänkte börja tillverka egen, även för skojs skull och att egentillverkad kefir ska innehålla mycket mer mjölksyrabakterier än masstillverkade. Dock har jag svårt att hitta kefirgryn som kefiren görs av.

Några frågor:

Vart får jag tag på kefirgryn? Går det att använda laktosfri mjölk?

Vilka hälsoeffekter menar du att kefiren gett?
Citera
2018-08-20, 13:49
  #10
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vilka hälsoeffekter menar du att kefiren gett?

Prova så får du se. Kostar 20 kr.
Citera
2018-08-20, 14:07
  #11
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
För någon månad sedan började jag äta Kefir och jag har märkt av många bra förbättringar i min hälsa. Jag har varvat mellan Valio och Arla då båda framhäver olika bakteriestammar. Valio framhäver mjölksyrabakterien Lactobacillus rhamnosus GG och Arla framhäver bakteriekulturerna LA-5, BB-12 och F1. Jag har dock märkt av bäst resultat med Valio, den är dock dyrare.

Fast jag tycker att kefir borde innehålla alla bakterier men producenterna kanske tillsätter egna bakterier? Låter lite konstigt.

Det börjar bli dyrt att köpa kefir så jag tänkte börja tillverka egen, även för skojs skull och att egentillverkad kefir ska innehålla mycket mer mjölksyrabakterier än masstillverkade. Dock har jag svårt att hitta kefirgryn som kefiren görs av.

Några frågor:

Vart får jag tag på kefirgryn? Går det att använda laktosfri mjölk?
¨

Kefirgryn ? eh ?

Köp standardmjölk med bra datum. Hetta upp till 80 grader, låt svalna i slutet kärl till 25-28 grader. Lägg i 1-2 matskedar kefir från en kefir förpackning och låt stå försluten med lock till dagen efter. Ställ sedan in i kylen ett dygn och du skall ha 1 liter fin kefir skapad av standardmjölken.

Var mycket noga med att händer och kärl är rena, Uppvärmningen av mjölken fungerar som extra pastörisering och är viktig för att enbart "kefir bakterierna" skall föröka sig i den nya mjölken.
Bäst blir det med standardmjölk, Du kan även laborera med att tillsätta extra grädde för att få den fetare.

Så gjorde min mormor och sedan jag med olika fil sorter (fungerar med alla som har en levande bakteriekultur) i vårt fall var det oftast norrländsk långfil som inte gick att köpa söder om Dalälven.

Fick tillverka min egen filmjölk då jag bodde i Filippinerna då det på sin höjd gick att hitta amerikansk yougurt, Hade med mig en liter filmjölk som jag överlevde i 14-15 månader på samma kultur.

Förr i tiden så tog många av utvandrarna med sig trästickor med filmjölksbakterier intorkade på. Över till USA och där rörde man om i mjölken med dessa och fick på så sätt med sig sina egna bakteriekulturer för syrad mjölk.

De "gryn" som det talas om är förmodligen intorkad syrad mjölk som man sedan säljer som "gryn".
Möjligen tillverkade av frystorkade kulturer, men det behövs inte på långa vägar. Det sätt jag beskriver fungerar toppen om man är renlig. Billigare dessutom då man inte behöver köpa dessa "gryn".
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2018-08-20 kl. 14:23.
Citera
2018-08-20, 15:13
  #12
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
¨

Kefirgryn ? eh ?

Köp standardmjölk med bra datum. Hetta upp till 80 grader, låt svalna i slutet kärl till 25-28 grader. Lägg i 1-2 matskedar kefir från en kefir förpackning och låt stå försluten med lock till dagen efter. Ställ sedan in i kylen ett dygn och du skall ha 1 liter fin kefir skapad av standardmjölken.

Var mycket noga med att händer och kärl är rena, Uppvärmningen av mjölken fungerar som extra pastörisering och är viktig för att enbart "kefir bakterierna" skall föröka sig i den nya mjölken.
Bäst blir det med standardmjölk, Du kan även laborera med att tillsätta extra grädde för att få den fetare.

Så gjorde min mormor och sedan jag med olika fil sorter (fungerar med alla som har en levande bakteriekultur) i vårt fall var det oftast norrländsk långfil som inte gick att köpa söder om Dalälven.

Fick tillverka min egen filmjölk då jag bodde i Filippinerna då det på sin höjd gick att hitta amerikansk yougurt, Hade med mig en liter filmjölk som jag överlevde i 14-15 månader på samma kultur.

Förr i tiden så tog många av utvandrarna med sig trästickor med filmjölksbakterier intorkade på. Över till USA och där rörde man om i mjölken med dessa och fick på så sätt med sig sina egna bakteriekulturer för syrad mjölk.

De "gryn" som det talas om är förmodligen intorkad syrad mjölk som man sedan säljer som "gryn".
Möjligen tillverkade av frystorkade kulturer, men det behövs inte på långa vägar. Det sätt jag beskriver fungerar toppen om man är renlig. Billigare dessutom då man inte behöver köpa dessa "gryn".

"Grynen" innehåller ju även jästsvamp. Bildas det jästsvamp om man gör på ditt sätt?

Måste man inte köpa kefir varje gång man ska göra kefir om man ska tillsätta det i mjölken man värmer upp?

Blir det såna där gryn efter ett tag med din metod?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback