Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-20, 15:40
  #13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
"Grynen" innehåller ju även jästsvamp. Bildas det jästsvamp om man gör på ditt sätt?

Måste man inte köpa kefir varje gång man ska göra kefir om man ska tillsätta det i mjölken man värmer upp?

Blir det såna där gryn efter ett tag med din metod?

Det skall nog inte vara någon Jäst i kefir. Jästen skulle ju utveckla alkohol i kefiren så det är nog inte önskvärt. Men möjligen kan "grynen" innehålla även det som en biprodukt. Innehåller originalet jäst så lär även den följa med då även jäst kapslar in sig om det blir för torrt och näringsfattigt.

Det enda man gör med "min" variant är att man föröver den bakteriekultur som finns i originalet och låter den utvecklas i en ny näringslösning (mjölk). Metoden har ju använts i säkert tusentals år för att konservera färsk mjölk. Jag noterade ex att det fungerar med att ta en skvätt pastöriserad mjölk och "skölja ur" det tomma filpaketet med och hälla "skvätten" i pastöriserad mjölk som man vill skall bli syrad mjölk (Kefir, Fil, Onaka eller vad man nu har som utgångskultur.

Det som finns i din utgångs "fil" lär fortplanta sig i den nya kulturen också. Därför är det så viktigt att det är rent och att man värmer upp mjölken som skall ta emot de nya mjölksyra bakterierna.

Är man lite experimentlysten så kan man säkert kombinera olika sorter av mjölksyrebakterier till en egen variant. Ex en combo mellan långfil och Onaka eller liknande.
Citera
2018-08-20, 15:42
  #14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Prova så får du se. Kostar 20 kr.
Hur smakar det, hur äter du det?
Citera
2018-08-20, 16:15
  #15
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det skall nog inte vara någon Jäst i kefir. Jästen skulle ju utveckla alkohol i kefiren så det är nog inte önskvärt. Men möjligen kan "grynen" innehålla även det som en biprodukt. Innehåller originalet jäst så lär även den följa med då även jäst kapslar in sig om det blir för torrt och näringsfattigt.

Det enda man gör med "min" variant är att man föröver den bakteriekultur som finns i originalet och låter den utvecklas i en ny näringslösning (mjölk). Metoden har ju använts i säkert tusentals år för att konservera färsk mjölk. Jag noterade ex att det fungerar med att ta en skvätt pastöriserad mjölk och "skölja ur" det tomma filpaketet med och hälla "skvätten" i pastöriserad mjölk som man vill skall bli syrad mjölk (Kefir, Fil, Onaka eller vad man nu har som utgångskultur.

Det som finns i din utgångs "fil" lär fortplanta sig i den nya kulturen också. Därför är det så viktigt att det är rent och att man värmer upp mjölken som skall ta emot de nya mjölksyra bakterierna.

Är man lite experimentlysten så kan man säkert kombinera olika sorter av mjölksyrebakterier till en egen variant. Ex en combo mellan långfil och Onaka eller liknande.

Kefiren man köper innehåller jäst. Dels smakar det lite jäst och förpackningen är "uppblåst" innan man öppnar den första gången.

Problemet med köpt kefir, och alla andra mjölkprodukter, är att den är pastöriserad och då förloras mycket av bakterierna. Så om man vill göra riktig kefir måste man använda kefirgryn. Ännu bättre är att använda opastöriserad mjölk men det går ju inte i Sverige. Men jag förmodar att det är vad de använder i Kaukasus som Kefir kommer ifrån, sägs det iaf.
__________________
Senast redigerad av RadioGaGa 2018-08-20 kl. 16:19.
Citera
2018-08-20, 16:18
  #16
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur smakar det, hur äter du det?

Syrligt och lite jäst. Beror iofs på vilket märke. Arla Kefir är svagare än Valio.

Jag äter det som det är utan annat men man kan tillsätta vad som helst.
Citera
2018-08-20, 16:34
  #17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Kefiren man köper innehåller jäst. Dels smakar det lite jäst och förpackningen är "uppblåst" innan man öppnar den första gången.

Problemet med köpt kefir, och alla andra mjölkprodukter, är att den är pastöriserad och då förloras mycket av bakterierna. Så om man vill göra riktig kefir måste man använda kefirgryn. Ännu bättre är att använda opastöriserad mjölk men det går ju inte i Sverige. Men jag förmodar att det är vad de använder i Kaukasus som Kefir kommer ifrån, sägs det iaf.

Har tittat runt på olika märken av Kefir och inget spår efter jäst alls.
Att paketen rundar sig lite beror snarare på att mjölksyrebakterierna jäser lite på samma sätt som jäst.
Jäst (Saccharomyces familen) skulle omvandla sockret till alkohol om den fanns i mjölken som är söt.

Vissa bakterier som ex ättiksyrebakterier kan jäsa tillsammans med jäst men jäst är en svamp inte en bakterie.

Att pastörisera sin mjölk gör man för att ta livet av oönskade organismer så att de inte utvecklas tillsammans med den bakteriekultur som man vill odla till sin produkt.

Opastöriserad mjölk har tagit livet av otal människor och gör det än idag med ostar som utvecklat fel bakterier i sig. Så för att få kontroll över vad som finns i mjölkråvaran så väljer man att pastörisera. Då dör de flesta ondsinta bakterier ut till största delen och de bakterier man vill skall utvecklas tar över.
Citera
2018-08-20, 16:42
  #18
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har tittat runt på olika märken av Kefir och inget spår efter jäst alls.
Att paketen rundar sig lite beror snarare på att mjölksyrebakterierna jäser lite på samma sätt som jäst.
Jäst (Saccharomyces familen) skulle omvandla sockret till alkohol om den fanns i mjölken som är söt.

Vissa bakterier som ex ättiksyrebakterier kan jäsa tillsammans med jäst men jäst är en svamp inte en bakterie.

Att pastörisera sin mjölk gör man för att ta livet av oönskade organismer så att de inte utvecklas tillsammans med den bakteriekultur som man vill odla till sin produkt.

Opastöriserad mjölk har tagit livet av otal människor och gör det än idag med ostar som utvecklat fel bakterier i sig. Så för att få kontroll över vad som finns i mjölkråvaran så väljer man att pastörisera. Då dör de flesta ondsinta bakterier ut till största delen och de bakterier man vill skall utvecklas tar över.

"Ingredienser:
Högpastöriserad mjölk, lakasenzym, syrningskulturer (bl.a. jäst)"

https://www.valio.se/foodservice/pro...-25?original=1

Man måste kunna tillverka egna kefirgryn på något sätt utan att först ha tillgång till grynen.
Citera
2018-08-20, 16:48
  #19
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
"Ingredienser:
Högpastöriserad mjölk, lakasenzym, syrningskulturer (bl.a. jäst)"

https://www.valio.se/foodservice/pro...-25?original=1

Man måste kunna tillverka egna kefirgryn på något sätt utan att först ha tillgång till grynen.

Rör om med en ren plaststav och låt torka i ren miljö. Skrapa sedan av den torkade kefiren skulle vara mitt val på att skapa "gryn". Då skulle man kunna förvara den torrt. Jag har aldrig provat men det skulle påminna om hur man fraktade bakteriekulturer förr i tiden. Ex så används vissa bakteriekulturer med jästsvampar i till att jäsa stomjölk i Mongoliet sedan urminnes tider. De måste ha haft någon metod för att tillverka denna alkoholhaltiga dryck.
Citera
2018-08-20, 22:17
  #20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Prova så får du se. Kostar 20 kr.

Det säger ju inget om vilka hälsoeffekter DU har märkt.
Citera
2018-08-31, 22:33
  #21
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag köpte torkade kefirgryn. Jag har aktiverat dom och försökt göra kefir i 3 dagar nu. Jag har bytt mjölk en gång om dagen efter att mjölken i glasburken har delat sig. Men det luktar bara mögelost om allt. Ska det vara så eller vad gör jag för fel?
Citera
2019-02-07, 15:29
  #22
Medlem
oktoberfests avatar
Säkert så. Smakat riktig kefir och den var det sting i. Både arlas och valios är inte i närheten. Tror inte dom använder gryn.
Vilka stammar som finns i valios vill dom inte ens svara på.
Arlas innehåller Lactococcus lactis subsp. cremoris, Lactococcus lactis subsp. lactis, Lactococcus lactis subsp. lactis biovar diacetylactis, Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris
jäst : Saccaromyces spp
Riktig kefir ska ha över 50 olika stammar har jag läst.
Citera
2019-02-15, 00:47
  #23
Medlem
AboO89s avatar
Gonna save this, Thanks for the idea. Har börjat att dricka Kefir. Mycket gott och behagligt för magen.
Citera
2021-02-02, 09:41
  #24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag köpte torkade kefirgryn. Jag har aktiverat dom och försökt göra kefir i 3 dagar nu. Jag har bytt mjölk en gång om dagen efter att mjölken i glasburken har delat sig. Men det luktar bara mögelost om allt. Ska det vara så eller vad gör jag för fel?
Var köpte du grynen? (För övrigt är det samma fråga som du startade tråden med.)

Och fick du ordning på processen till slut?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-02 kl. 09:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback