2022-12-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag har aldrig hittat den uppgiften någonstans. Lyssnat på Dovers epostar osv.

Hoppas någon i tråden vet.

Har inte det här blivit någon större nyhet i medierna? Gibbo och Evy var väl häktade för detta men släpptes? Kan det ändå vara dom? Med tanke på att dom verkar vara ”spårlöst” försvunna. Vem är den fjärde då?
Citera
2022-12-21, 12:08
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Har inte det här blivit någon större nyhet i medierna? Gibbo och Evy var väl häktade för detta men släpptes? Kan det ändå vara dom? Med tanke på att dom verkar vara ”spårlöst” försvunna. Vem är den fjärde då?

Känner att jag/det saknar flera fakta i det här fallet.

Carl erkände, och tog på sig det.
Gibbo och Evy har varit i Sverige i flera år efter detta hände, de flydde när krypterade chattar började läcka.
Senast redigerad av Pandalina4 2022-12-21 kl. 12:12.
Citera
2022-12-21, 12:37
Medlem
Citat:

Gibbo och Evy har varit i Sverige i flera år efter detta hände, de flydde när krypterade chattar började läcka.
Gibbo flydde för att han skulle bli klippt va jag fått höra evy är lyst
Citera
2022-12-21, 21:16
Medlem
Citat:

Kan CR ha blivit förflyttad till Sverige? Sverige måste vara ett unikt land när det kommer till vad som kan bli tillgänglig som allmän information för det verkar ju vara snudd på omöjligt att få ut samma information i andra länder.
Citera
2022-12-21, 21:19
Medlem
Jag kan inte säga nåt annat än att bara C. Rizks namn har kommit upp som dömd (t.ex. här: https://blog.zaramis.se/2022/06/19/f...-tortyrmordet/).

Allt jag vet om Evy är det som jag läst i FUP angående barnkalasfallet i Sätra. Jag har kopierat följande meddelanden (mellan polisens kontaktperson i Malaga och polisens kontaktperson Linnea i Sverige) i FUPen (kommer dock inte ihåg vilken sida i FUPen den här informationen ligger):

”Jag ställde nedan frågeställning till Kaj Björkqvist på NLO Malaga.

Jag utreder ett ärende rubricerat som förberedelse till mord (5000-K920439-20), där Evy Nkiwa är en av målsägarna. Vi kommer i förundersökningen att bevisa att ett av motiven till brottet är att han är misstänkt för ”tortyrmorden” i Spanien. Det jag skulle behöva hjälp med är att få en bekräftelse, som jag kan använda i förundersökningen, på att Evy är misstänkt för det brottet i Spanien.

Vilka brott är han är delgiven, under vilken period har han suttit häktad, vilka är målsägare i ärendet (Shawn Tijero?) och om brottet har något ärendenummer. Jag fick följande svar:

Vår ref.: NORPOL/16830

Hei Linnea, Videresender svaret vi har fått fra Guardia Civil på dine spørsmål. Etterforskningen er ikke lenger hemmelig og informasjonen under kan brukes i forundersökningen.

1) Makuena-Kiyika NKIWA, Makuena-Kiyika MAMBU eller Evy Makuena NKIWA (han har brukt disse tre identitetene) er mistenkt for å ha hatt en viktig rolle i drapet på Simon Philippe David MELLIN begått 18. august 2018 i Mijas (Málaga-Spania).
2) NKIWA er siktet for følgende lovbrudd: et drap, et drapsforsøk, to lovbrudd som gjelder ulovlig frihetsberøvelse, deltakelse i organisert kriminell gruppe, tortur, ulovlig besittelse av våpen, biltyveri og skader.
3) NKIWA var varetektsfengslet fra 27. september 2018 hasta til 7. februar 2019.
4) Offerets identitet er Simon Philippe David MELLIN (svensk pass 90104936), født 12. februar 1990. Guardia Civil kan ikke gi informasjon om identiteten til det andre offeret da denne personen er et beskyttet vitne etter beslutning fra spansk domstol og personens identitet og rett til privatliv er beskyttet etter spansk lov.
5) Spansk saksreferanse er jurysak Procedimiento del Tribunal de Jurado 1/2020, med utspring i sak med ref. 1372/2018, i forundersøkelsesdomstol 1 (Juzgado de Instrucción número UNO) i Fuengirola (Málaga-Spania).

Vennlig hilsen, for Kaj Björkqvist Nordic Liaison Officer
NLO Málaga National Bureau of Investigation, International affairs
Citera
2022-12-21, 23:59
Medlem
efedrinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duellen
Jag kan inte säga nåt annat än att bara C. Rizks namn har kommit upp som dömd (t.ex. här: https://blog.zaramis.se/2022/06/19/f...-tortyrmordet/).

Allt jag vet om Evy är det som jag läst i FUP angående barnkalasfallet i Sätra. Jag har kopierat följande meddelanden (mellan polisens kontaktperson i Malaga och polisens kontaktperson Linnea i Sverige) i FUPen (kommer dock inte ihåg vilken sida i FUPen den här informationen ligger):

”Jag ställde nedan frågeställning till Kaj Björkqvist på NLO Malaga.

Jag utreder ett ärende rubricerat som förberedelse till mord (5000-K920439-20), där Evy Nkiwa är en av målsägarna. Vi kommer i förundersökningen att bevisa att ett av motiven till brottet är att han är misstänkt för ”tortyrmorden” i Spanien. Det jag skulle behöva hjälp med är att få en bekräftelse, som jag kan använda i förundersökningen, på att Evy är misstänkt för det brottet i Spanien.

Vilka brott är han är delgiven, under vilken period har han suttit häktad, vilka är målsägare i ärendet (Shawn Tijero?) och om brottet har något ärendenummer. Jag fick följande svar:

Vår ref.: NORPOL/16830

Hei Linnea, Videresender svaret vi har fått fra Guardia Civil på dine spørsmål. Etterforskningen er ikke lenger hemmelig og informasjonen under kan brukes i forundersökningen.

1) Makuena-Kiyika NKIWA, Makuena-Kiyika MAMBU eller Evy Makuena NKIWA (han har brukt disse tre identitetene) er mistenkt for å ha hatt en viktig rolle i drapet på Simon Philippe David MELLIN begått 18. august 2018 i Mijas (Málaga-Spania).
2) NKIWA er siktet for følgende lovbrudd: et drap, et drapsforsøk, to lovbrudd som gjelder ulovlig frihetsberøvelse, deltakelse i organisert kriminell gruppe, tortur, ulovlig besittelse av våpen, biltyveri og skader.
3) NKIWA var varetektsfengslet fra 27. september 2018 hasta til 7. februar 2019.
4) Offerets identitet er Simon Philippe David MELLIN (svensk pass 90104936), født 12. februar 1990. Guardia Civil kan ikke gi informasjon om identiteten til det andre offeret da denne personen er et beskyttet vitne etter beslutning fra spansk domstol og personens identitet og rett til privatliv er beskyttet etter spansk lov.
5) Spansk saksreferanse er jurysak Procedimiento del Tribunal de Jurado 1/2020, med utspring i sak med ref. 1372/2018, i forundersøkelsesdomstol 1 (Juzgado de Instrucción número UNO) i Fuengirola (Málaga-Spania).

Vennlig hilsen, for Kaj Björkqvist Nordic Liaison Officer
NLO Málaga National Bureau of Investigation, International affairs

Betyder det att Evy var med,
Shawn ville inte gola ner han
utan ta hämnden själv.
Som bengen avbröt på
barnkalaset..

Är det så, respect till Shawn.
Att han vill ha blodshämnd.
Och verkligen försöker genomföra det. Om inte snuten haft span på grabbarna hade dom gjort bazooka
på kalaset.
Citera
2022-12-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efedrinkungen
utan ta hämnden själv.
Som bengen avbröt på
barnkalaset..

Är det så, respect till Shawn.
Att han vill ha blodshämnd.
Och verkligen försöker genomföra det. Om inte snuten haft span på grabbarna hade dom gjort bazooka
på kalaset.

Världen är en bättre plats om ong och evy hade dött dom är vidriga individer
Citera
2022-12-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efedrinkungen
Troligaste ja.

Har fortfarande inte fattat vilket straff Rizk fick? 13 låter lite... Någon som vet om det är 2/3 där också?
Citera
2023-02-09, 13:36
Medlem
Bajsolle1s avatar
Nå hur gick det för Zigenaren Carl Rizk är hand riskfritt ute?
Citera
2023-02-19, 20:37
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Nå hur gick det för Zigenaren Carl Rizk är hand riskfritt ute?

Undrar också detta. Någon som har känningar i Spanien som kan ta reda på vad domen blev? Eller är det offentliga handlingar där?
Citera
2023-03-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fniss.
Haha. Karlinge startade tråden i hopp om att det var etniska svenskar på semester med en fylla som ballat ur. Vad heeeen inte räknade med var att det är blattar med svenskt pass.

Nu får vi se ifall svenska regeringen försöker få hem dem så de kan semestra i svenskt förvar istället för att lida som de parasiter de är i spanskt fängelse.

Får de en svensk dom om de skickas till Sverige eller får vi följa den spanska domen då?

jag e inte expert på detta men detta e vad jag fann på nätet :

"Murder and homicide

For homicide, the penalty is fixed by law at imprisonment for 10 to 15 years. For murder, it would be 15 to 25 years, depending on the circumstances."

link :

https://www.guidesglobal.com/criminal-law-in-spain/
Citera
2023-03-07, 03:25
Medlem
Den som eventuellt har nyare uppgifter om detta så svara !
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Undrar också detta. Någon som har känningar i Spanien som kan ta reda på vad domen blev? Eller är det offentliga handlingar där?

Kan bara svara på ett ungefär här. Spanien har ett mycket mera restriktivt rättssystem.
Det är inte offentligt med domar osv.
Det går alltså inte att googla på namnet och domslutet.
Spanska medier är inte benägna att skriva utförligt om grova brott just för att det kan finnas maffiakopplingar.
Och det har Spanien haft alldeles för mycket av.
Därför så ska identiteten på åklagare, advokater, vittnen, BO, etc skyddas.
Vilket de är stränga på.
Efter domen så försvinner de in i systemet,
och avtjänar sitt straff då.
Och det mediala intresset i Spanien brukar vara noll och intet att
följa upp brottslingarna.

För några år sedan var det ett tyskt mediateam som skulle snoka i ett fall där
"tyskar" hade blivit häktade och dömda.
Tydligen "tyskar" i meningen "blattetyskar".
Dessa 2-3 murvlar snokade upp ett vittne på dennes hemadress.
Det räckte för att spanska polisen kunde beslagta all deras utrustning,
kameror, datorer, tfner mm,
plus att de blev beordrade att lämna Spanien inom 24 timmar.
De dömdes också för så kallat "hemfridsbrott" med rätt saftiga böter.

Till exempel så är det inte tillåtet att röka och lämna fimpar på stränderna.
Det kan kosta dig typ 250 Euro, cirka 2500 kronor i böter.
Men det gör också att de flesta turisterna uppför sig
städat.

Ytterligare 2-3 journalister om det nu var några andra tyskar som skulle
besöka den aktuelle brottslingen i fängelset, så blev dessa misshandlade
av medfångarna. Detta tror jag hände år 2021.

Vill du ha klarhet i detta om domslut mm, så kan du skriva till svenska
ambassaden i Madrid. De kan hålla reda på alla
svenskar och/eller "svenskar" som sitter inne.
Du måste nog uppge fullständigt namn, födelse-ort och -datum.
Men har för mig att de har ingen skyldighet att lämna ut uppgifterna.
Kanske att de måste fråga dennes advokat först.
Vilket kan ta tid att få svar.

De har tidigare haft som policy att inte ens lämna ut vilket fängelse de
sitter på, om de är dömda för så grova brott som knark, mordförsök, mord
och/eller liknande.
Fångarna flyttas oftast runt på avdelningarna efter sin ålder.

Fängelsesystemet hade förut en generell adress ifall man ville
skicka brev direkt till en viss fånge.
Man kan räkna med att de har rätten att öppna brevet
och titta efter knark.

Ni som yrar om överklaganden här:
- Spanien är verkligen inte som i Sverige.
Sveriges generösa överklagandesystem finns inte kopierat
i Spanien. Är bevisläget gott och det tex finns vittnen så
nekas de flesta överklagandena.
Domen står alltså fast.
Det finns dem som har dömts till 13 år men släppta redan efter
drygt 9 år.
Men 9 år är en riktigt lång tid ändå...

Det är många som inbillar sig att de hårda straffen kommer
från Francos tid som diktator.
Men Spanien har alltid sett hårt på all form av kriminalitet,
sedan minst 100 år tillbaka.
Och Franco ska snarare ha lättat på vissa straff.
Fängelsesystemet har också blivit lite smidigare.

I Sverige har media och PK-Vänstern trummat in att
avskräckningsfaktorn inte finns.
Med fårskallar och jubelåsnor som Jan Guillou och
Jerzy Sarnecki som megafoner för mildare straff
Klart att den inte finns när svenska fängelser liknar
mera hotell, typ...

Men sett ur Spaniens synvinkel så tycker de naturligtvis
att de har en betydande avskräckningsfaktor eftersom
brottslingen sitter inne och kan inte begå några brott då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in