Citat:
Ursprungligen postat av
tworiders
Jag har nog inte skrivit mycket som inte redan formulerats av någon annan.
Men vad har det med dina matematikupptäkter att göra?
Du är säkert jätteduktig på matematik men jag menar bara att du inte upptäckt någon ny matematik utan använder memorerad matte.
Så matte är memorering för alla som inte bokstavligen skapar/upptäcker ny matematik.
Jag är ingenjör och använder i.a.f. ibland matematik i jobbet.
Även om jag bara använder befintliga formler och metoder så handlar det inte bara om memorering, det handlar mer om förmågan att hitta rätt formler och anpassa dom till det du vill göra.
På sistone har jag t.ex. räknat en del på flöden genom och tryckfall över ventiler vid olika öppningslägen, det finns givetvis färdiga formler för sådant men jag har inte memorerat dom utan googlar fram dom varje gång jag behöver dom.
Matematik för mig handlar till stor del om förmågan att förstå hur man beskriver något verkligt i matematiskt format, och jag vill påstå att det kräver viss intelligens, det är i.a.f. enklare och går fortare för en person med högt IQ.
Jag köper att enklare grundskolematte som multiplikationstabellerna är ren memorering.
En mattelärare jag hade i gymnasiet brukade skilja på matematik och ”räkning”, och menade att ”räkning” är det en miniräknare kan göra medans matematik handlar om att förstå hur man ställer upp ett problem och löser det matematiskt.