2024-04-30, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Då är det nog du som har rätt liten erfarenhet av det. På forskarutbildningen använde jag ett Computer Algebra System där man man själv fick peta in den sortens substitutioner just därför att det skiljer från fall till fall hur de är lämpligast att använda för att i slutändan få bäst förenkling eller ens kunna utföra beräkningen. Ibland bör cos²x+sin²x ersättas med 1, ibland är det tvärtom 1 som bör ersättas med cos²x+sin²x, ibland har man ett ensamt sin²x som bör ersättas med 1-cos²x, osv. Och sen alltså även liknande med dubbla och halva vinkeln, och för hyperboliska uttryck, etc. Det har hänt mig flera gånger att jag fixade beräkningar som inte Mathematica klarade, just pga sånt där, och där jag istället fick använda det iofs väldigt kraftfulla programmet för att bara verifiera lösningen genom att kolla att det stämde för slumpmässiga värden på parametrarna.

Nej, seriöst, du är verkligen ute och cyklar.
Om man har problem med så triviala saker som den trigonometriska ettan så saknar man intresse.
Citera
2024-04-30, 19:18
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag syftar på just själva matematiken du använder.
Den matematiken har dom skapande matematikerna upptäckt, och dom är väldigt få till antal.

All matematik som jag och alla andra i tråden använder är antingen memorerad, googlad eller framtagen med miniräknare/dator.
Jag menar att varje normalbegåvad person kan lära sig vilket område inom matematiken som helst om intresset finns och personen memorerar det som andra har upptäckt.

Kunde ju vara kul att höra om du (och dina matematikvänner) anser att det finns några svenska matematiker som är skapande och alltså inte bara har publicerat sådant som är memorerat, googlat eller framtaget med miniräknare.
Citera
2024-04-30, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Kunde ju vara kul att höra om du (och dina matematikvänner) anser att det finns några svenska matematiker som är skapande och alltså inte bara har publicerat sådant som är memorerat, googlat eller framtaget med miniräknare.
Det finns det.
Citera
2024-04-30, 19:52
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Det finns det.

Det vore ju intressant om du ville nåmna några svenska då, med tanke på hur försvinnade få dessa skapande matematiker är.

Sverige är ett litet land och andelan svenskar av alla matemtiker är väldigt liten. Om det då finns skapande matematiker (alltså sådana som inte enbart förlitar sig på google, minnet eller miniräknare) bland de svenska matematikerna så kastar det väl lite tvivel över hur få dessa skapande matematiker egentligen är?
Senast redigerad av von-der-Wettet 2024-04-30 kl. 19:56.
Citera
2024-04-30, 20:43
Bannlyst
Citat:
Det vore ju intressant om du ville nåmna några svenska då, med tanke på hur försvinnade få dessa skapande matematiker är.

Sverige är ett litet land och andelan svenskar av alla matemtiker är väldigt liten. Om det då finns skapande matematiker (alltså sådana som inte enbart förlitar sig på google, minnet eller miniräknare) bland de svenska matematikerna så kastar det väl lite tvivel över hur få dessa skapande matematiker egentligen är?
Lars Hörmander fick Fields medaljen.
Helge von Koch har dom flesta som gillar fraktaler hört talas om.
Citera
2024-04-30, 20:53
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Lars Hörmander fick Fields medaljen.
Helge von Koch har dom flesta som gillar fraktaler hört talas om.

Vad säger du och dina matemtikkompisar om Lennart Carleson, det han publicerde, byggde det enbart på google (knappast), minnet eller miniräknare? Var det inte något nytt, något skapande?
Citera
2024-04-30, 21:00
Bannlyst
Citat:
Vad säger du och dina matemtikkompisar om Lennart Carleson, det han publicerde, byggde det enbart på google (knappast), minnet eller miniräknare? Var det inte något nytt, något skapande?
Jag känner inte till honom.
Citera
2024-04-30, 21:18
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Jag känner inte till honom.

Du får fråga dina kompisar. Själv har du uppenbarligen inte studerat matematik.

Carleson fick Abel-priset 2006, men kanske hade norrmännen glömt att kolla om hans bevis av kongergens i L2 var något han hade läst, googlat eller enbart dragit fram på miniräknaren?
Senast redigerad av von-der-Wettet 2024-04-30 kl. 21:26.
Citera
2024-05-01, 16:05
Bannlyst
Citat:
Du får fråga dina kompisar. Själv har du uppenbarligen inte studerat matematik.

Carleson fick Abel-priset 2006, men kanske hade norrmännen glömt att kolla om hans bevis av kongergens i L2 var något han hade läst, googlat eller enbart dragit fram på miniräknaren?
Kongruens vet jag vad det är men kongerens har jag inte hört talas om.
Citera
2024-05-10, 16:54
Medlem
Citat:
Kongruens vet jag vad det är men kongerens har jag inte hört talas om.

Nu skrev ju von-der-Wettet "kongergens" och inte "kongerens" som du skrev. Det är väl ganska uppenbart att hen skrev fel och fick in ett g istället för ett v; "konvergens" ska det vara.
Citera
2024-05-10, 17:28
Medlem
Man har visat att det som skiljer dumma människor från intelligenta är att intelligenta människor har förmågan att förenkla saker. När en intelligent människa ska räkna ut 23*8 med huvudet så delar han upp talen som tex 20*8 + 3*8 = 184. Detta klarar inte en dum människa utan denne går direkt på 23*8 och ser det som hopplöst.
Man kan därför inget annat göra än att förundras när humanister upprepar devisen "Att ge enkla lösningar på komplicerade problem", och därmed dumförklarar sig själva.
- Ja, era komplicerade lösningar har ju sannerligen lett till ett bättre samhälle
Senast redigerad av censuria 2024-05-10 kl. 17:38.
Citera
2024-05-10, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Nu skrev ju von-der-Wettet "kongergens" och inte "kongerens" som du skrev. Det är väl ganska uppenbart att hen skrev fel och fick in ett g istället för ett v; "konvergens" ska det vara.
Det tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in