Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-18, 11:16
  #1
Medlem
Genom olika IQ-tester har jag fått veta att mitt IQ ligger på runt 95, vilket anses vara ganska lågt bland normalbegåvade. Detta speglar också mina prestationer inom matematiken på gymnasiet då jag med nöd och näppe klarade godkänt.

Nu till frågan. Ämnet matematik används som ett tidigt verktyg för att sortera låg IQ-barn från hög IQ-barn. Är matematik endast för personer med högt IQ?
Citera
2018-08-18, 11:23
  #2
Medlem
Vill bara anmärka på att ditt värde skulle vara lågt. Du ligger snarare runt snittet. (Kanske inte på Flashback för här har alla runt 256).

Själv tror jag matte har mycket med minne att göra. Iaf grundläggande matte.

Tillägg: men ja, man sorterar ut barn för deras mattekunskaper. Tyvärr.
__________________
Senast redigerad av Insertnickname 2018-08-18 kl. 11:27.
Citera
2018-08-18, 11:24
  #3
Medlem
Yahnoovass avatar
Går väl att träna upp matten. Det är väl inget som bara finns?

Jag sög också på matematik i skolan, klarade PRECIS det. Verkligen precis.

Men idag är jag mycket bättre. Pluggat det ibland, för skojskull
Citera
2018-08-18, 11:26
  #4
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Skulle säga att matematik är ett av de skolämnen som bygger mest på fallenhet, mycket svårare att läsa sig till ett bra mattebetyg som man läser sig till ett bra religionsbetyg. Därmed inte sagt att det inte går att träna upp sig och bli bättre
Citera
2018-08-18, 11:31
  #5
Medlem
På gymnasiet kräver matte och fysik mycket mer investerad tid än alla andra kurser. Folk förväxlar detta med att det skulle vara svårt.

Gymnasiematte / inledande universitetsmatte kan du absolut lära dig bara på att nöta, är du skitdålig på det så har du pluggat för lite. Det finns säkert någon nivå jag inte har sett som blir för abstrakt för normala personer men gymnasiematte och inledande ingenjörskurser är det bara att nöta sig igenom.
Citera
2018-08-18, 12:16
  #6
Medlem
Europes avatar
Jag misstänker att matematik är något som i högre grad underlättas av högt IQ än många andra aktiviteter vi kan ägna oss åt. Sedan vet jag inte om man även annars kan ha en speciell fallenhet för det (utöver motivation, som ändå brukar vara det avgörande om man blir bra på något eller inte, även om man teoretiskt skulle kunna bli det).

Nu tänker jag dock i första hand på att man har tagit sig upp på högskolenivå och om man kan använda matematiken någorlunda kreativt. TS bör beakta att IQ 95 är alltså nära genomsnittet och en väldigt stor andel av alla människor befinner sig nära genomsnittet, så TS borde utifrån intelligensperspektivet ändå ha ungefär lika lätt eller svårt att lära sig gymnasiematematik som väldigt många andra svenskar. Jag vågar inte svära på det, men jag gissar att TS förmodligen klarar av det om denne bara pluggar tillräckligt, frågar när något är oklart o.s.v., d.v.s. det går, men kräver arbete. Ja, det kräver även ett visst arbete av exceptionellt högbegåvade personer också, för det är inte så att vi födds med matematiska kunskaper, utan måste lära oss dem och sedan nöta in dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
På gymnasiet kräver matte och fysik mycket mer investerad tid än alla andra kurser. Folk förväxlar detta med att det skulle vara svårt.

Gymnasiematte / inledande universitetsmatte kan du absolut lära dig bara på att nöta, är du skitdålig på det så har du pluggat för lite. Det finns säkert någon nivå jag inte har sett som blir för abstrakt för normala personer men gymnasiematte och inledande ingenjörskurser är det bara att nöta sig igenom.

Det är helt rätt att det kräver lite mer investerad tid. I förbigående kräver även många andra mer naturvetenskapliga ämnen på högskolenivå högre investering av tid. Som jämförelse har jag läst samhällsvetenskapliga utbildningar på svensk högskolenivå och det krävde i stort sett ingen tidsinvestering alls för att jag skulle prestera bäst av alla studenter. Men så är den svenska samhällsvetenskapen totalt mentalt efterbliven och nästan kliniskt rensad från all vetenskaplig forskning.

Sedan är de flesta nya studenter vid högskolan oförberedda att läsa matematik på högskolenivå. Nu talar jag alltså om rena matematiska utbildningar, inte utbildningar som innehåller matematik. De har för svaga förkunskaper och dessutom är (var?) gymnasiematematiken inriktad på fel saker (lära sig miniräknare, lära sig formler utantill o.s.v., istället för att lära sig vad det faktiskt är man sysslar med). Det var åtminstone så för mig när jag började läsa matematik vid universitetet för länge, länge sedan, samt sedan dess har problemen med nya studenter som inte alls behärskar matematiken (nu tänker jag i första hand på t.ex. ingenjörsutbildningarna) successivt förvärrats och man har allt mer börjat införa förberedande kurser, förlängt dessa förberedande kurser o.s.v.

Jag vet inte vid vilken nivå matematiken börjar kräva en begåvning som ligger över genomsnittet, men jag misstänker att få studieområden i samma grad kräver hög intelligens som t.ex. avancerad fysik. Det finns andra högskoleutbildningar som kräver större tidsinvesteringar, t.ex. juridik, men jag skulle försiktigt hävda att de definitivt inte i samma mån kräver hög intelligens.

Och notera att bedömningen av vilken mininivå av intelligens som krävs för olika nivåer av matematik skulle rimligtvis behöva bygga på några slags empiriska undersökningar, för vi är själva sällan bra på att bedöma vad som är lätt eller svårt för andra. Här på Flashback nämner jag väl ofta den delen av Dunning-Kruger-effekten som påvisar att inkompetenta människor brukar övervärdera sin förmåga jämfört med andra. Men samma empiriska studier visar även att kompetenta, högpresterande individer tenderar istället att undervärdera sin förmåga i förhållande till andra. Har man själv en begåvning en bit över genomsnittet och pluggar matematik, så lär man veta att man klarar ofta matematiken om man bara pluggar "tillräckligt". Men det innebär trots allt att man samtidigt är tillräckligt intelligent för att faktiskt kunna förstå matematiken, även om det kräver arbete. Det är lätt att dra den felaktiga slutsatsen att även alla andra kan greppa den med samma mängd arbete (eller överhuvudtaget), d.v.s. att även andra skulle uppfatta det som lika lätt (och att det endast kräver uppoffrandet av lite tid), trots att det inte alls stämmer.
Citera
2018-08-18, 12:26
  #7
Medlem
POLlSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Genom olika IQ-tester har jag fått veta att mitt IQ ligger på runt 95, vilket anses vara ganska lågt bland normalbegåvade. Detta speglar också mina prestationer inom matematiken på gymnasiet då jag med nöd och näppe klarade godkänt.

Nu till frågan. Ämnet matematik används som ett tidigt verktyg för att sortera låg IQ-barn från hög IQ-barn. Är matematik endast för personer med högt IQ?
Vad är hög IQ för dig? Jag har 122 och är verkligen kass på matematik. Jag är totalt ointresserad av det och jag får huvudvärk bara jag tänker på liggande stolen.
Citera
2018-08-18, 12:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Nu till frågan. Ämnet matematik används som ett tidigt verktyg för att sortera låg IQ-barn från hög IQ-barn. Är matematik endast för personer med högt IQ?
IQ-test tenderar fokusera väldigt mycket på samma förmågor som matematik så med lågt IQ kommer antagligen just matematik vara svårt för dig. Inte omöjligt, bara att du får jobba för att konkurrera med folk med högre IQ. Josef.K.33 talade om hur mycket tid matematik och fysik kräver, men där är det väldigt orättvist, andra kan mer eller mindre bara läsa igenom en mattebok och räkna ett par tal för att förstå hur det hänger ihop.
Citera
2018-08-18, 12:43
  #9
Medlem
jay.simpsons avatar
Jag har alltid haft svårt för matte för att jag har sett matte som ointressant. Tror att problemet många har med matte ligger där ett ointresse. Nu gick jag ut med IG i matte i nian för att få VG i matte A, B i gymnasiet och VG i C genom en kurs hos Komvux. Lärarna trodde att jag led av dyskalkyli i grundskolan Vad som ändrades började läsa på allvar och tog hjälp. Det går att läsa sig till grundläggande matte och lättare avancerad.
Citera
2018-08-18, 12:47
  #10
Medlem
Det är lite som folk som går till gymmet en gång i veckan och undrar varför de alltid suger jämfört med de råttorna som hänger där jämt.

Det är klart att 90% av alla som tävlar i styrkelyft har fallenhet för det, t.ex genom korta armar/ben villket ger kortare hävstänger.

Däremot kan majoriteten av alla människor ta 100 kg i knäböj och springa marathon om de bara tränar. Men problemet är att det gör det inte.
Citera
2018-08-18, 12:57
  #11
Medlem
Gullegubbens avatar
Här är en graf över iq och könsbalans för olika högskoleutbildningar.

http://www.randalolson.com/2014/06/2...-gender-ratio/
Citera
2018-08-18, 13:05
  #12
Medlem
Då högt IQ innebär att man har ett avancerat logiskt tänkande och då mattematik bygger på logiskt tänkande finns det självfallet ett samband mellan högt IQ och fallenhet för mattematik.

Det går självfallet att förbättra sina kunskaper i mattematik genom övning, på samma sätt som man kan öka sitt IQ genom diverse övningar. Det är ett normalt missförstånd att IQ är något man föds med och inte kan påverka, däremot finns det självfallet en genetisk faktor. Har man 95 i IQ kan man sannolikt öka detta till 105 men det finns en övre genetisk gräns för vad man klarar av att höja till.

Personligen har jag aldrig gjort ett IQ-test då jag finner det ganska ointressant och ser inte poängen med det. Skrev dock MVG upp till matte C utan större svårigheter på gymnasiet och skriver mellan 1.5-1.8 på högskoleprovet, dock oftast mattedelen som drar ned mig. Däremot har jag även två bekanta som är medlemmar i MENSA (dvs över 135 IQ) och deras perspektiv av mattematik (oavsett nivå) är ett helt annat än vad jag klarar av. Det kommer betydligt mer naturligt för dem än det gör för mig. Så ett samband finns det absolut mellan högt IQ och fallenhet för matte, vilket ganska enkelt kan förklaras med att IQ mäter logiskt tänkande och matte bygger på denna förmåga.

Förstår dock inte riktigt vad du menar med att man använder matte för att sortera barn?
En fallenhet för mattematik behövs för vissa yrken och utbildningar. Har du svårt för matte (eller för den delen lågt IQ) är kanske inte ingenjörsyrket något för dig. Däremot ska man inte stirra sig blind på IQ, säger egentligen ganska lite om en persons förmåga och/eller möjligheter att bli framgångsrik. Läser själv juridik och några av mina mest framgångsrika kursare är överjävligt dåliga på matte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback