Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-08-16, 07:54
  #37
Medlem
Helt klart! Man körde några "romantiska veckor" o skit ett bra tag tills man insåg sånt aldrig håller i längden. I vårt fall blev det bättre för båda parter och jag hittade mig en ny kär(r)ing att idka samlag med

Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
såhär finns det några goda exempel på män som skilt sig och sen mått bättre efter det?, och ett ännu bättre känslo och kärleksliv efter?

har jag någonsin avslutat en längre relation och mått bra av det efteråt?

detta är frågor som får mig att think twice.
Citera
2018-08-16, 08:00
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Men jag kan väl knappast vara den ende här med detta problem? Flera i bekantskapskretsen verkar ha minst lika tråkigt. Och några har ju de facto skilt sig.

Nä du är inte ensam.

Men man behöver inte växa isär. Det går att växa ihop igen, att hitta tillbaka. Men då måste ju båda vilja det, och så är det inte alltid.

Om den man lever med förändrats eller om man gjort det själv, måste man börja försöka gilla den där nya personen. Det är nog en process.

Har du testat något sådant?
Citera
2018-08-16, 10:00
  #39
Medlem
Vad har du själv gjort och vad gör du för att göra er relation mer intressant och mindre förutsägbar och tråkig? Är ditt ärliga svar ”inte mycket” så hjälper det inte på sikt att byta partner, ditt nya förhållande kommer hamna på samma ställe som ditt nuvarande är nu.

10 år in i vårt förhållande när våra fyra barn var mellan 3 och 6 år så hade vi en rejäl kris som framförallt berodde på en kris mannen råkat ut för som gjorde att det var som att leva med en skadskjuten grizzlybjörn, men också för att det ÄR slitsamt att ha många barn i den åldern och vi hade mycket annat, så det fanns väldigt lite VI-tid.

Skilsmässan var inte långt bort, men efter en rejäl konfrontation så började båda kämpa åt samma håll - för oss och vår gemensamma framtid.

Det förbättrade vårt förhållande väldigt snabbt, och nu 11 år senare så har vi det underbart ihop. Både våra tonåringar och mitt företag är nu så självgående att vi har en massa tid, ork och lust att njuta av varandra. Vi ser fram emot det ännu friare livet tillsammans efter att barnen flyttat hemifrån, och därefter att åldras tillsammans.

Kärlek är fantastiskt, så finns känslorna för varandra kvar nånstans så ge inte upp. Kämpa för att göra ert förhållande underbart istället!

Om känslorna däremot är helt slut så beror det på om ni står ut och hur väl ni fortfarande fungerar tillsammans om ni ska fortsätta leva ihop tills barnen är större. Barn mår bättre med föräldrar som mår bra än med föräldrar som inte mår bra, och barn bör inte växa upp i en giftig hemmiljö.
Citera
2018-08-16, 19:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Det går i perioder det där.

Men några relationsregler måste man ha. Och eftersom du valde alternativ 1 så kommer mina tips här:

1. Egentid - den som först nämner att den ska iväg på egen hand får gör det! Använd familjealmanacka. Dra ihop grabbkvällar!

2. Ge komplimanger! Minsta lilla som du uppskattar med henne nämner du för henne.

3. Sex - ligg ofta, säg inte nej om du inte är sugen. Köp hem lite leksaker för att liva upp.

4. Skryt om din partner inför era vänner när hon hör. T.e.x ”Britt-Inger är så duktig med att vattna blommor”. Fast det måste ju vara saker som är relevanta för diskussionen - och sanna!

5. Sluta gnälla på småsaker - om hon aldrig lärt sig att skruva på locket på tandkrämstuben under era 25 år ihop så kommer det aldrig hända. Släpp det!

6. Gör saker ihop utan barnen då och då. Ta en kväll på restaurang eller en natt på hotell.

Följer du dessa råd så är jag säker på att förhållandet blir roligare för er bägge. Ditt beteende kommer smitta av sig och hon kommer betala tillbaka med samma mynt. Utan att du nämner reglerna.

Lycka till!


Vill bara tillägga till Mitt tidigare inlägg:

Att följa dessa regler brukar man göra några dagar sen ramlar man tillbaks till gamla hjulspår igen. Det kan vara bra att känna till. Sätt gärna några påminnelser så du ständigt blir påmind om det du måste göra.
Citera
2018-08-16, 23:27
  #41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
det finns sannerligen en viss typ av man som fixar detta och kan bryta upp och förbättra sitt liv.

sen finns det en annan typ som har en tendens att romantisera, tycka synd om sig själv, prone till att ge upp andra saker och dricka whatever.

kan ju vara bra att fundera på var man var och hur man mådde strax innan relationen startade och jämföra med nuläget. då vet man ju om man är påväg uppåt eller neråt med sin käraste. vilka parametrar man använder kan väl dock variera, vad är egentligen viktigt? arbete? bostad? lycka? hälsa?

jag är i varje fall av typen att jag har haft svårt att glömma och romantiserar de mest idiotiska, fula och meningslösa relationer, så att bryta upp från äktenskap och barn skulle nog sitta långt inne, men man vet ju aldrig livet är fullt av överraskningar

Tror de flesta av oss har svårt att bryta upp. Jag har det definitivt, vilket var en bidragande orsak till att den relation jag kort beskrev hann bli så dålig.

När det gäller barn så är jag övertygad om att barnen på sikt mår bättre av att ha föräldrar som mår bra och trivs med sina liv på varsitt håll än att få vara kvar i en kärnfamilj men till priset av en mer eller mindre olycklig pappa och mamma. Sen stoppade det i mitt fall såklart inte dåligt samvete vid uppbrottet, trots att det var ett gemensamt beslut.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback