2018-08-14, 13:42
Medlem
record-collectors avatar
Vad r det fr praktisk skillnad mellan en oljesmord och en oljefri kompressor? Hller en oljesmord kompressor lngre? Om man kper en oljesmord kompressor finns det ngot filter som filtrerar bort oljan liksom avfuktar luften?

Ska i frsta hand anvnda den till sprutmlning samt att blsa rent mina stationra datorer och d fr det naturligtvis inte finnas varken olja eller vatten i luften.

Hade tnkt mig en kompressor i ca 1.000 - 1.500 kronors klassen. Ca 24 liters tankvolym / fri avgiven luftmngd vid 6 bar ca 80 - 100 l/min / motoreffekt ca 2hk.
Citera
2018-08-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Vad r det fr praktisk skillnad mellan en oljesmord och en oljefri kompressor? Hller en oljesmord kompressor lngre? Om man kper en oljesmord kompressor finns det ngot filter som filtrerar bort oljan liksom avfuktar luften?

Ska i frsta hand anvnda den till sprutmlning samt att blsa rent mina stationra datorer och d fr det naturligtvis inte finnas varken olja eller vatten i luften.

Hade tnkt mig en kompressor i ca 1.000 - 1.500 kronors klassen. Ca 24 liters tankvolym / fri avgiven luftmngd vid 6 bar ca 80 - 100 l/min / motoreffekt ca 2hk.

Vi har alltid anvnt oljesmorda p jobbet, och d mste vi ha ett externt filter som luften kan passera frst. De finns filter i kompressorn som tar den vrsta oljan och fukten i luften men inte allt.
Citera
2018-08-14, 13:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

En oljesmord kompressor har generellt bttre hllbarhet. Ska du lacka behver du ha vatten- och oljeavskiljare till kompressor fr att, just som du skriver, inte f olja eller vatten i luften. Sprutmlning r ofta ett ganska "tufft" arbete fr kompressorn och du br d ha en oljesmord.
Citera
2018-08-14, 13:51
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Vi har alltid anvnt oljesmorda p jobbet, och d mste vi ha ett externt filter som luften kan passera frst. De finns filter i kompressorn som tar den vrsta oljan och fukten i luften men inte allt.
S vill man ha en luft som r helt oljefri s ska man allts vlja bort en oljesmord? Det r ju inte bra om det kommer in olja i de knsliga komponenterna i en dator.
Citera
2018-08-14, 13:56
Medlem
Citat:
S vill man ha en luft som r helt oljefri s ska man allts vlja bort en oljesmord? Det r ju inte bra om det kommer in olja i de knsliga komponenterna i en dator.

Ja eftersom du vill lgga dom pengarna s hade jag valt de. Annars mste du kpa en avskiljare ocks fr ett par tusen. I ditt lge hade jag kpt en oljefri.
Citera
2018-08-14, 13:57
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En oljesmord kompressor har generellt bttre hllbarhet. Ska du lacka behver du ha vatten- och oljeavskiljare till kompressor fr att, just som du skriver, inte f olja eller vatten i luften. Sprutmlning r ofta ett ganska "tufft" arbete fr kompressorn och du br d ha en oljesmord.
Det verkar som om jag fr vlja mellan en oljefri kompressor fr datorernas vlmga men mindre lmplig fr sprutmlning eller en oljesmord som kan riskera elektroniken i datorerna men som r bttre fr sprutmlning.

Jag vet att det finns "luft p sprayburk" att kpa just fr att blsa ren datorer med burkarna r ljligt sm till ljligt hgt pris. S jag tnkte sl tv flugor i en smll... som det gamla uttrycket heter.
Citera
2018-08-14, 14:16
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Ja eftersom du vill lgga dom pengarna s hade jag valt de. Annars mste du kpa en avskiljare ocks fr ett par tusen. I ditt lge hade jag kpt en oljefri.
Kostar en vattenavskiljare lika mycket? Tnker mest p om jag vljer en oljefri kompressor och nd mste investera 2K kronor i en vattenavskiljare.
Citera
2018-08-14, 14:52
Medlem
Citat:
Kostar en vattenavskiljare lika mycket? Tnker mest p om jag vljer en oljefri kompressor och nd mste investera 2K kronor i en vattenavskiljare.

Vattenavskiljare kan du, om du r ngot hndig, fixa sjlv. De ju bara en burk med en ventil i botten, luften skapar ett tryck i burken vilket fr fukten att pressas nert, du kan googla dig till de, finns mnga anvisningar om hur man gr. D kommer du undan med ett par hundringar.

PS, bls alltid ut luft i brjan innan du kopplar p spruta mm d de samlas fukt i dom. Bls ut mot nn kortongbit eller nt s ser du nr de slutar komma vatten.
Senast redigerad av Mrfragvis 2018-08-14 kl. 14:57.
Citera
2018-08-14, 15:53
Medlem
Citat:
Det verkar som om jag fr vlja mellan en oljefri kompressor fr datorernas vlmga men mindre lmplig fr sprutmlning eller en oljesmord som kan riskera elektroniken i datorerna men som r bttre fr sprutmlning.

Du behver inte oroa dig fr att kretskort och datorer tar skada pga oljedimma i luften fr det r s mikroskopiskt lite som fljer med luften ut. Du har nog redan "oljat" ner mer bara genom att rra moderkortet med fingrarna n vad du ngonsin kan gra genom att renblsa datorn ngra gnger om ret.

Vatten i tryckluften r vl heller ingen strre fara d den i princip r destillerad och fri frn mineraler och kommer inte att leda strm. Annars s r ju vattenavskiljare ganska billiga p biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/tryck...are-2000030010
Citera
2018-08-14, 16:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Till att brja med fr man vl frtydliga att vi snackar om sm kolvkompressorer hr. I skruvkompressorer har oljan en mer framtrdande roll och dr r skillnaden strre mellan oljesmorda och oljefria.

Jag hade en liten oljesmord kolvkompressor frut med 24 l tank. P vintern hade den svra problem att starta nr den var kall. Man fick sl strmbrytaren till, frn, till, frn skert 20 gnger fr att p s stt rycka igng den fr oljan var seg.

Min nuvarande i samma storlek r oljefri och har haft sladden i och alltid tryck i 13 r nu, oklart antal drifttimmar. En gng hade tryckregulatorn vibrerat loss nr jag var bortrest s den gick kontinuerligt skert minst ett dygn och den hll fr det.
Citera
2018-08-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag hade en liten oljesmord kolvkompressor frut med 24 l tank. P vintern hade den svra problem att starta nr den var kall. Man fick sl strmbrytaren till, frn, till, frn skert 20 gnger fr att p s stt rycka igng den fr oljan var seg.

Hnt mig ocks att jag ftt sl av och p 3-4 gnger men jag antog att det var ngon ispropp som tog ngra sekunder att smlta med den varma tryckluften.

Frvrigt s r det ingen dum ide att ha en sdan dr kaffebryggartimer man kan vrida upp till 60 min nr man ska anvnda kompressorn s slipper man det problemet.
Senast redigerad av JDod 2018-08-14 kl. 16:52.
Citera
2018-08-14, 17:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Hnt mig ocks att jag ftt sl av och p 3-4 gnger men jag antog att det var ngon ispropp som tog ngra sekunder att smlta med den varma tryckluften.

Frvrigt s r det ingen dum ide att ha en sdan dr kaffebryggartimer man kan vrida upp till 60 min nr man ska anvnda kompressorn s slipper man det problemet.
Det problemet, vilket av dem? Jag antar att du menar det du inte citerade, d nr min krde oavbrutet ngot dygn fr jag kan inte se hur en sdan timer skulle hjlpa mot kallstartproblemet.

Jag behver stndig tryckluft till lite grejer ven om frbrukningen r minimal s timer funkar inte fr mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in