2018-08-14, 13:42
Medlem
record-collectors avatar
Vad är det för praktisk skillnad mellan en oljesmord och en oljefri kompressor? Håller en oljesmord kompressor längre? Om man köper en oljesmord kompressor finns det något filter som filtrerar bort oljan liksom avfuktar luften?

Ska i första hand använda den till sprutmålning samt att blåsa rent mina stationära datorer och då får det naturligtvis inte finnas varken olja eller vatten i luften.

Hade tänkt mig en kompressor i ca 1.000 - 1.500 kronors klassen. Ca 24 liters tankvolym / fri avgiven luftmängd vid 6 bar ca 80 - 100 l/min / motoreffekt ca 2hk.
Citera
2018-08-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Vad är det för praktisk skillnad mellan en oljesmord och en oljefri kompressor? Håller en oljesmord kompressor längre? Om man köper en oljesmord kompressor finns det något filter som filtrerar bort oljan liksom avfuktar luften?

Ska i första hand använda den till sprutmålning samt att blåsa rent mina stationära datorer och då får det naturligtvis inte finnas varken olja eller vatten i luften.

Hade tänkt mig en kompressor i ca 1.000 - 1.500 kronors klassen. Ca 24 liters tankvolym / fri avgiven luftmängd vid 6 bar ca 80 - 100 l/min / motoreffekt ca 2hk.

Vi har alltid använt oljesmorda på jobbet, och då måste vi ha ett externt filter som luften kan passera först. De finns filter i kompressorn som tar den värsta oljan och fukten i luften men inte allt.
Citera
2018-08-14, 13:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

En oljesmord kompressor har generellt bättre hållbarhet. Ska du lacka behöver du ha vatten- och oljeavskiljare till kompressor för att, just som du skriver, inte få olja eller vatten i luften. Sprutmålning är ofta ett ganska "tufft" arbete för kompressorn och du bör då ha en oljesmord.
Citera
2018-08-14, 13:51
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Vi har alltid använt oljesmorda på jobbet, och då måste vi ha ett externt filter som luften kan passera först. De finns filter i kompressorn som tar den värsta oljan och fukten i luften men inte allt.
Så vill man ha en luft som är helt oljefri så ska man alltså välja bort en oljesmord? Det är ju inte bra om det kommer in olja i de känsliga komponenterna i en dator.
Citera
2018-08-14, 13:56
Medlem
Citat:
Så vill man ha en luft som är helt oljefri så ska man alltså välja bort en oljesmord? Det är ju inte bra om det kommer in olja i de känsliga komponenterna i en dator.

Ja eftersom du vill lägga dom pengarna så hade jag valt de. Annars måste du köpa en avskiljare också för ett par tusen. I ditt läge hade jag köpt en oljefri.
Citera
2018-08-14, 13:57
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En oljesmord kompressor har generellt bättre hållbarhet. Ska du lacka behöver du ha vatten- och oljeavskiljare till kompressor för att, just som du skriver, inte få olja eller vatten i luften. Sprutmålning är ofta ett ganska "tufft" arbete för kompressorn och du bör då ha en oljesmord.
Det verkar som om jag får välja mellan en oljefri kompressor för datorernas välmåga men mindre lämplig för sprutmålning eller en oljesmord som kan riskera elektroniken i datorerna men som är bättre för sprutmålning.

Jag vet att det finns "luft på sprayburk" att köpa just för att blåsa ren datorer med burkarna är löjligt små till löjligt högt pris. Så jag tänkte slå två flugor i en smäll... som det gamla uttrycket heter.
Citera
2018-08-14, 14:16
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Ja eftersom du vill lägga dom pengarna så hade jag valt de. Annars måste du köpa en avskiljare också för ett par tusen. I ditt läge hade jag köpt en oljefri.
Kostar en vattenavskiljare lika mycket? Tänker mest på om jag väljer en oljefri kompressor och ändå måste investera 2K kronor i en vattenavskiljare.
Citera
2018-08-14, 14:52
Medlem
Citat:
Kostar en vattenavskiljare lika mycket? Tänker mest på om jag väljer en oljefri kompressor och ändå måste investera 2K kronor i en vattenavskiljare.

Vattenavskiljare kan du, om du är något händig, fixa själv. De ju bara en burk med en ventil i botten, luften skapar ett tryck i burken vilket får fukten att pressas neråt, du kan googla dig till de, finns många anvisningar om hur man gör. Då kommer du undan med ett par hundringar.

PS, blås alltid ut luft i början innan du kopplar på spruta mm då de samlas fukt i dom. Blås ut mot nån kortongbit eller nåt så ser du när de slutar komma vatten.
Senast redigerad av Mrfragvis 2018-08-14 kl. 14:57.
Citera
2018-08-14, 15:53
Medlem
Citat:
Det verkar som om jag får välja mellan en oljefri kompressor för datorernas välmåga men mindre lämplig för sprutmålning eller en oljesmord som kan riskera elektroniken i datorerna men som är bättre för sprutmålning.

Du behöver inte oroa dig för att kretskort och datorer tar skada pga oljedimma i luften för det är så mikroskopiskt lite som följer med luften ut. Du har nog redan "oljat" ner mer bara genom att röra moderkortet med fingrarna än vad du någonsin kan göra genom att renblåsa datorn några gånger om året.

Vatten i tryckluften är väl heller ingen större fara då den i princip är destillerad och fri från mineraler och kommer inte att leda ström. Annars så är ju vattenavskiljare ganska billiga på biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/tryck...are-2000030010
Citera
2018-08-14, 16:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Till att börja med får man väl förtydliga att vi snackar om små kolvkompressorer här. I skruvkompressorer har oljan en mer framträdande roll och där är skillnaden större mellan oljesmorda och oljefria.

Jag hade en liten oljesmord kolvkompressor förut med 24 l tank. På vintern hade den svåra problem att starta när den var kall. Man fick slå strömbrytaren till, från, till, från säkert 20 gånger för att på så sätt rycka igång den för oljan var seg.

Min nuvarande i samma storlek är oljefri och har haft sladden i och alltid tryck i 13 år nu, oklart antal drifttimmar. En gång hade tryckregulatorn vibrerat loss när jag var bortrest så den gick kontinuerligt säkert minst ett dygn och den höll för det.
Citera
2018-08-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag hade en liten oljesmord kolvkompressor förut med 24 l tank. På vintern hade den svåra problem att starta när den var kall. Man fick slå strömbrytaren till, från, till, från säkert 20 gånger för att på så sätt rycka igång den för oljan var seg.

Hänt mig också att jag fått slå av och på 3-4 gånger men jag antog att det var någon ispropp som tog några sekunder att smälta med den varma tryckluften.

Förövrigt så är det ingen dum ide att ha en sådan där kaffebryggartimer man kan vrida upp till 60 min när man ska använda kompressorn så slipper man det problemet.
Senast redigerad av JDod 2018-08-14 kl. 16:52.
Citera
2018-08-14, 17:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Hänt mig också att jag fått slå av och på 3-4 gånger men jag antog att det var någon ispropp som tog några sekunder att smälta med den varma tryckluften.

Förövrigt så är det ingen dum ide att ha en sådan där kaffebryggartimer man kan vrida upp till 60 min när man ska använda kompressorn så slipper man det problemet.
Det problemet, vilket av dem? Jag antar att du menar det du inte citerade, då när min körde oavbrutet något dygn för jag kan inte se hur en sådan timer skulle hjälpa mot kallstartproblemet.

Jag behöver ständig tryckluft till lite grejer även om förbrukningen är minimal så timer funkar inte för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in