Det finns en lång rad med anledningar till att du bör stanna i Linux.
Först och främst så slipper du bli dataminad till 100%. Känns som att man har en arbetsgivare som flåsar en i nacken konstant. DIN data är inte din på Windows. (Gäller 10, 8.1 och 7.) Spelar ingen roll hur mycket du tweakar och fixar, bakdörrarna är hårdkodade direkt in i operativsystemet. Detta borde vara en ögonöppnare nog för att sluta använda skiten. Det är oetiskt så in i helvete.
Sluta oroa dig för virus. Mycket säkrare.
Öppen källkod. Smiter det in nåt skit så finns det ett stort community bakom som granskar och åtgärdar.
Få ditt OS att se ut och fungera precis som du själv vill. Finns otaliga desktop environments att välja och vraka bland.
Spelar du mycket spel? Läs om Steams nya uppdatering. Du kan nu installera Windows exklusiva titlar direkt på Linux. Finns en bra lista över vilka spel som fungerar om du söker efter: Steam Play Compatibility Sheet, och listan kommer bara att bli längre och längre över tid. (Och då räknar vi bort de 3500 titlar som redan existerar för Linux).
EDIT: Läs även om Lutris. Kör du spel utvecklade av t.ex Blizzard har du lösningen där.
Proddar du mycket musik så finns det alternativ även här. Beror lite på vilken genre du gillar. Men ta en titt på
https://www.bitwig.com. Där har du en dyr och professionell DAW som du även kan ladda ner och testa innan du köper. (Har testat den själv men föll mig inte i smaken). Jag föredrar FL Studio och detta går att köra via Wine om du inte använder en massa VST's exklusiva för Windows. Då är faktiskt en VM att föredra.
Jag fick i alla fall nog när jag köpte en ny dator och blev
tvingad att 'uppgradera' till Windows 10 för att tydligen så får man inga säkerhetsuppdateringar på nyare processorer om du använder 7 eller 8.1. Detta är bara ett fulspel från Microsofts sida då de behöver så många användare av W10 som möjligt för att kunna sälja så mycket data som möjligt om sina användare.
Bara mina 2 cents. Beror lite på hur mycket man orkar bry sig om etik och säkerhet.