2018-08-23, 16:52
Medlem
Jag använder Linux på jobbdatorn sedan två år tillbaka. Den största anledningen är bra terminalappar, bra terminalintegration, alla nätverksverktyg, lätt att uppdatera.

Det har blivit bättre DE's i det sista... Men de kan vara buggiga!! GNOME funkar bäst för mig, med Evolution exchange server support. Dock crashar kalendern ibland. Och evolution är fult som stryk!

Jag hoppas snap tar apputveckling på Linux till nästa nivå!

Jag har ett VM för Windows om jag skall testa kundsaker, cirka en gång i månaden.

Det jag saknar är bättre DE. Många appar crashar.

Skulle kunna tänka mig en osx, men då måste jag lära mig alla genvägar igen. Windows är bättre än någonsin, speciellt med tanke på Linux subsystem, men det räcker inte för mina behov i jobb eftersom nätverkskort hanteringen är så dålig.
Citera
2018-08-23, 17:05
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Jag hoppas snap tar apputveckling på Linux till nästa nivå!

Aa det hoppas inte jag Exempelvis Spotify snap på 18.04 Ubuntu tar en hel minut att starta, det är INSTANT start om man inte kör den som snap.

Ett program på 2Mb? Med Flatpak = 12Mb, med Snap=112Mb. Kan förstå att underhållare och program paketerare och programerare kan se vad som är lockande, jag som pessimistisk användare är mest skeptisk över negativ prestanda och mer plats på disk.
Citera
2018-08-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Aa det hoppas inte jag Exempelvis Spotify snap på 18.04 Ubuntu tar en hel minut att starta, det är INSTANT start om man inte kör den som snap.

Ett program på 2Mb? Med Flatpak = 12Mb, med Snap=112Mb. Kan förstå att underhållare och program paketerare och programerare kan se vad som är lockande, jag som pessimistisk användare är mest skeptisk över negativ prestanda och mer plats på disk.
Jag kör också Ubuntu 18. Håller med om att snap uppstartstid är dålig, men det jobbas med! Se här: https://blog.ubuntu.com/2018/05/18/d...lans-for-18-10

Men angående lagring, vad jag förstått så skall snap dela på bibliotek som används över flera apps/OS?

Jag har inte så många apps installerade själv, atom, slack, spotify, discord typ... Har i princip aldrig använt flatpak, så vet inte helt skillnaden. Hur kommer det sig att snap kommer förinstallerat i ubuntu 1804 men inte flatpak?

Hur som helst, samma det vem som packar appen, huvudsaken är ju att det skall bli lättare att ha appar underhållda med sista uppdatering från utvecklarna, och att vem som helst skall kunna installera det på vilken som helst distro... Det löser väl både snap och flatpak...

Det som är lite minus med linux är ju alla jävla olika pakethanterare man måste hålla koll på... apt, gem, pip, snap, ++++
Senast redigerad av fghj 2018-08-23 kl. 20:31.
Citera
2018-08-24, 10:38
Medlem
Om du nu är en fanboy ska du naturligtvis stanna kvar. Kör en VM, dual boot eller kanske ytterligare en dator? T o m Mac finns att ladda ned som VM. Välj det bästa av världar och det du gillar mest.
Citera
2018-08-24, 13:20
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Jag kör också Ubuntu 18. Håller med om att snap uppstartstid är dålig, men det jobbas med! Se här: https://blog.ubuntu.com/2018/05/18/d...lans-for-18-10
Hur kommer det sig att snap kommer förinstallerat i ubuntu 1804 men inte flatpak?+

Enkelt, Canonical som utvecklar Ubuntu utvecklar även snap och det är dom som har snap store)(repo) medans flatpak är från Redhat. (fedora centos)
Citera
2018-08-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Enkelt, Canonical som utvecklar Ubuntu utvecklar även snap och det är dom som har snap store)(repo) medans flatpak är från Redhat. (fedora centos)
Okej, dåligt att det aldrig blir en enighet...

https://xkcd.com/927

Linux i ett nötskal.
Citera
2018-08-24, 17:16
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Okej, dåligt att det aldrig blir en enighet...

https://xkcd.com/927

Linux i ett nötskal.
Men mjukvara funkar tvärsöver distributionerna, så, på sätt och vis funkar det, menar jag.
Jag tvivlar på att en enformig stor distro hade varit mindre bloatig.
Citera
2018-08-24, 23:39
Medlem
supremanics avatar
Jag kör dual-boot win, linux sedan jag gick tillbaka från konsoll gaming till pc efter att enbart kört Linux i många år. Stödet för spel i Windows är bara så mycket bättre. Stabiliteten i spel är dessutom bättre på pc i win än konsoll enligt min erfarenhet och buggar man stöter på i spel finns det ofta lösningar på genom en googling jämfört med konsoll där man är tvungen att snällt vänta på att tillverkaren ska erkänna att det finns en bugg samt fixa den... Men nog om det. Linux handlade tråden om...
Linux är mitt naturliga val när jag utvecklar. Jag använder det både hemma och på jobbet. Jag kan inte se att Windows skulle fungera alls till detta speciellt när arbetsgången ofta är att ssh:a in i olika miljöer typ kubernetes, Docker osv, grep:a olika inställningar och köra sed för att ändra dem och snabbt köra tail för att kolla loggar osv. osv. Linux är bara så mycket smidigare till detta arbetssättet!
Citera
2018-08-25, 23:59
Medlem
ShellGhosts avatar
Det finns en lång rad med anledningar till att du bör stanna i Linux.

Först och främst så slipper du bli dataminad till 100%. Känns som att man har en arbetsgivare som flåsar en i nacken konstant. DIN data är inte din på Windows. (Gäller 10, 8.1 och 7.) Spelar ingen roll hur mycket du tweakar och fixar, bakdörrarna är hårdkodade direkt in i operativsystemet. Detta borde vara en ögonöppnare nog för att sluta använda skiten. Det är oetiskt så in i helvete.

Sluta oroa dig för virus. Mycket säkrare.

Öppen källkod. Smiter det in nåt skit så finns det ett stort community bakom som granskar och åtgärdar.

Få ditt OS att se ut och fungera precis som du själv vill. Finns otaliga desktop environments att välja och vraka bland.

Spelar du mycket spel? Läs om Steams nya uppdatering. Du kan nu installera Windows exklusiva titlar direkt på Linux. Finns en bra lista över vilka spel som fungerar om du söker efter: Steam Play Compatibility Sheet, och listan kommer bara att bli längre och längre över tid. (Och då räknar vi bort de 3500 titlar som redan existerar för Linux).
EDIT: Läs även om Lutris. Kör du spel utvecklade av t.ex Blizzard har du lösningen där.

Proddar du mycket musik så finns det alternativ även här. Beror lite på vilken genre du gillar. Men ta en titt på https://www.bitwig.com. Där har du en dyr och professionell DAW som du även kan ladda ner och testa innan du köper. (Har testat den själv men föll mig inte i smaken). Jag föredrar FL Studio och detta går att köra via Wine om du inte använder en massa VST's exklusiva för Windows. Då är faktiskt en VM att föredra.

Jag fick i alla fall nog när jag köpte en ny dator och blev tvingad att 'uppgradera' till Windows 10 för att tydligen så får man inga säkerhetsuppdateringar på nyare processorer om du använder 7 eller 8.1. Detta är bara ett fulspel från Microsofts sida då de behöver så många användare av W10 som möjligt för att kunna sälja så mycket data som möjligt om sina användare.

Bara mina 2 cents. Beror lite på hur mycket man orkar bry sig om etik och säkerhet.
Senast redigerad av ShellGhost 2018-08-26 kl. 00:02.
Citera
2018-08-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
5. Linux är gratis! Mestadels för att nästan inga använder det.
Ursäkta?
Citera
2018-08-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Ursäkta?

Jag ser att mitt ironiska inlägg misstolkats, så ta på dig dina ironi-glasögon och läs igen så ska det nog gå bättre. Jag önskar dig en trevlig fortsatt dag
Citera
2018-08-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag ser att mitt ironiska inlägg misstolkats, så ta på dig dina ironi-glasögon och läs igen så ska det nog gå bättre. Jag önskar dig en trevlig fortsatt dag
Det förklarar saken. Läste inte hela inlägget först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in