Jag har gjort en dual boot i min dator. 750 GB, delat på Linux Mint o Windows. Linux Mint tycker jag är det bästa, byggt på Ubuntu som jag också testat. Jag kör alltid Linux Mint, det går snabbare, det är säkrare, man översköljs inte av reklam o nästan alla program är gratis. Just nu har jag lite problem, eller störningar, hälften av systemet är på engelska o uppdaterat till Linux Mint 19, från 18.3. Det blev nått fel, så jag ska göra om hela datorn nästa månad (har förbrukat 97% på min surfpott nu), o installera från scratch.
Men, jag behöver Windows för att spela lite spel, spelar Diablo 3, Wargame - Red Dragon o Microsoft Flight Simulator X. Jag tycker att Windows är oerhört dåligt! Det går långsamt, är inte säkert, man översköljs av reklam o nästan alla program kostar pengar! Visst kan man köra med crackade program, men jag tycker att Gimp är minst lika bra som ett crackat Photoshop!
Jag är icke insatt i vad det finns för program för musikproduktion till Linux, men det finns massvis med t.ex. videoredigering, allt gratis. Audacity använder jag för att redigera ljud, men vid musikproduktion vill du säkert ha nått mer avancerat. Det borde finnas.
Gör en dual boot, det finns guider, t.ex:
https://itsfoss.com/guide-install-li...-boot-windows/
Jag har problem med mitt Windows, jag har rätt till en Windows 10-licens, men Microsoft vill icke godkänna mina nycklar! Jag behöver Windows också för att visa skärmen på TV'n, via HDMI, eftersom det inte fungerar i Linux.
Jag har använt Linux Mint/Ubuntu i ca 1,5 år, o är nyfiken på de andra distributionerna, Debian, Fedora o allt vad de heter. Har flera experiment-datorer, men en så förbannat dålig uppkoppling (men de håller på att dra in fiber i huset).