Citat:
Ursprungligen postat av
MittPorrKonto
Om du gillar linux tycker jag du ska använda linux till vad den gör bra. Börja installera servrar, konfigurera dessa. Då supportar du ju hela projektet och du använder programvaran till det den gör bäst. Som arbetsmiljö rekommenderar jag dig att hålla dig till Mac och/eller Windows. Dessa behövs också stödjas så det inte bara finns ett OS på marknaden.
Det var så jag började lära mig lite grunder, installerade Debian server versionen på laptopen tror jag det var (?) helt utan kunskap och satt o googlade i minst ett dygn i sträck för att försöka förstå hur man pratar med datorn, höll på o slita av mig håret ett par gånger, men jävlar vad stolt man blev när man äntligen förstod nåt och kunde göra lite basic grejer med servern

. Jag har dock alltid varit en hårdvarupojke snarare än mjukvara. Prestanda, överklockning etc var det som mitt datorintresse bestod av som ung, eller tja... yngre. Mjukvarudelen var inte lika tilltalande. Jag gillar Linux mest pga hur projektet funkar och filosofin bakom utvecklingen, som jag sagt innan. Tycker den är sund och intressant om fler skulle engagera sig i det.
Såklart behövs konkurrens! Det är lite det som är problemet med just Windows idag. De har väl 90% plus av marketsharen om jag inte minns rätt, de kan bete sig hur de vill, de kan tvinga användaren att använda deras program på det sätt dom vill. De kan frysa ut resten av OSen, vilket de väl redan gör med DirectX, ingen kompatibilitet att läsa andra filsystem än deras egna(?). Försök att skapa en stängd miljö för bara Microsoftprodukter, etc etc.
Jättarna som Google, Microsoft osv skulle inte kunna införa sina låsta miljöer och sjuka villkor om t.ex Linux eller något annat företag/projekt som värnar om integriteten och säkerheten mer hade haft större inflytande. Då hade de fått backa med sina villkor för att inte tappa användare, och alla operativsystem hade tjänat o blivit bättre på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
.sh
Absolut, Linux är jättehärligt men jag hade aldrig orkat köra det på heltid. Linux är ett hobbyoperativsystem som aldrig kommer nå en relevant market share-procent. Gemene man använder knappt datorer längre, de klarar sig alldeles galant med surfplattan eller mobilen, att försöka få Linux att bli "inne" är tyvärr ett önsketänkande. Jag har själv använt Linux sedan Ubuntu 8.04 och det har varit ett smärtsamt långsam process i utveckling när det gäller stöd för användbara mjukvaror mm. Folk "lär" väl försöka att använda det när dugliga redigeringsprogram portas över (nej, gimp och kdenlive är inte dugliga alternativ för fem öre). Jag använder idag MacOS på heltid, det är som Linux fast välpolerat.
Väldigt bra sagt, fick lite perspektiv. Linux är väl egentligen ett av det vanligaste OSet när jag tänker efter. Alla androidenheter är väl körd på Linuxkärnan, däremot är det utvecklat av ett företag som Google så det förstör ju hela grejen med open source. Insåg nyss hur lite jag satt mig in i just Android, men har nåt vagt minne av att en person kallade det open source... fast ändå closed. Nånting liknande. Förklaringen har jag glömt.
Apple gjorde väl någon fuling med BSD där de gick runt licensen på nåt sätt och fick det till closed source i princip har jag för mig. Men nu börjar jag bara ha för mig och försöka komma på hur det nu var när jag ändå inte minns så jag stoppar här och tar och läser på igen