Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 22:11
  #1
Medlem
Det är så mycket jag bränner varje dag enligt en hemsida, vet dock ej om den riktigt stämmer.

Ändå ligger jag på ca 2500-3000 kcal om dagen men ej går upp i vikt? Whats up?

Bestämde mig för att grisbulka för jag behöver gå upp i vikt sitter ju nu med jordnötssmör framför mig o ba trycker i mig tillsammans med ett glas vatten för att det ska bli lättare att svälja.

Tror ni detta är en bra ide? en jordnötssmörs ask om dagen? bara där är det ca 3000 kcal.


Edit: Jag tränar nästan varje dag.
__________________
Senast redigerad av aadrian93 2018-08-12 kl. 22:14.
Citera
2018-08-12, 22:21
  #2
Medlem
shadyjomp1s avatar
hur många steg per dag går du?
och vad/hur tränar du?
Citera
2018-08-12, 22:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadyjomp1
hur många steg per dag går du?
och vad/hur tränar du?

Steg har jag ingen aning om.

Tränar styrketräning. Kanske inte 100% varje dag eller varje övning men tillräckligt för att jag ska bli starkare och ta mer nästa gång.
Citera
2018-08-12, 22:25
  #4
Medlem
patriss avatar
Är du cykelbud hos Wolt eller dylikt så är det kanske möjligt. Om du ändå ska grisbulka så kan du väl köra riskakor och jordnötssmör? Kom ihåg att vila är en viktig del av att få gainz. Viktigt med vilodagar
Citera
2018-08-12, 22:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadrian93
Det är så mycket jag bränner varje dag enligt en hemsida, vet dock ej om den riktigt stämmer.

Ändå ligger jag på ca 2500-3000 kcal om dagen men ej går upp i vikt? Whats up?

Bestämde mig för att grisbulka för jag behöver gå upp i vikt sitter ju nu med jordnötssmör framför mig o ba trycker i mig tillsammans med ett glas vatten för att det ska bli lättare att svälja.

Tror ni detta är en bra ide? en jordnötssmörs ask om dagen? bara där är det ca 3000 kcal.


Edit: Jag tränar nästan varje dag.

Ge mig din vikt, längd, kön, ålder och aktivitetsnivå så ska vi se hur mycket du förbränner.
Citera
2018-08-12, 23:24
  #6
Medlem
Utopiantoss avatar
Det är svårt att veta hur mycket en människa förbränner. Det är högst individuellt och inget som går att tillförlitligt räkna ut.

Det lättaste och ofta det bästa är att helt enkelt gå efter vågen. Väg dig på morgonen efter toabesök men innan du ätit eller druckit. Räkna ut medelvärde på tre dagar. Har du inte gått upp något så ät mer. Mycket simpelt.
Citera
2018-08-12, 23:50
  #7
Medlem
Jagtardindotters avatar
Du bränner inte 1700 kcal per dag, ett tungt gympass kanske bränner 300-400 kcal låt oss säga. Vart kommer resten ifrån?
Citera
2018-08-13, 00:16
  #8
Medlem
Krongjorts avatar

Det värdet är troligtvis ditt PAL-värde. Alltså physical-activity-level. Det värdet i sig är något du får lägga ovanpå ditt BMR, basal-metabolistic-rate. Säg då att ditt BMR ligger runt 1800, plus ditt PAL med 1700. Då har du ett behov på 3500 för att ligga viktstabilt. Förenklat men något för trött för att söka förklara bättre. Kolla upp PAL och BMR är mitt tips.
Citera
2018-08-13, 06:32
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Du bränner inte 1700 kcal per dag, ett tungt gympass kanske bränner 300-400 kcal låt oss säga. Vart kommer resten ifrån?
Det kostar energi att bara ligga helt sängliggandes, den basala ämnesomsättningen, det din kropp behöver i total vila för att överleva. Möjligt att TS kollat fel och siffran 1700 kcal/dag gäller den basala ämnesomsättningen.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-08-13 kl. 06:45.
Citera
2018-08-13, 07:19
  #10
Medlem
Har man mycket muskler, pga styrketräning, så kan BMR ligga mycket högre än det man får fram genom en BMR kalkylator.
Citera
2018-08-13, 11:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadrian93
Det är så mycket jag bränner varje dag enligt en hemsida, vet dock ej om den riktigt stämmer.

Ändå ligger jag på ca 2500-3000 kcal om dagen men ej går upp i vikt? Whats up?

Bestämde mig för att grisbulka för jag behöver gå upp i vikt sitter ju nu med jordnötssmör framför mig o ba trycker i mig tillsammans med ett glas vatten för att det ska bli lättare att svälja.

Tror ni detta är en bra ide? en jordnötssmörs ask om dagen? bara där är det ca 3000 kcal.


Edit: Jag tränar nästan varje dag.

Försök iaf ligga på 3000kcal om dagen. Eller mer. Givetvis kommer du gå upp i vikt på 3000-3500 kcal om dagen. Fortsätt köra på det så kommer du om 2-3 månader så kommer du se skillnad på före-efterbilder.
Men din vikt, kön, längd vore bra att veta så det inte visar sig att du redan väger 100kg.
Citera
2018-08-13, 13:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadrian93
Det är så mycket jag bränner varje dag enligt en hemsida, vet dock ej om den riktigt stämmer.

Ändå ligger jag på ca 2500-3000 kcal om dagen men ej går upp i vikt? Whats up?

Bestämde mig för att grisbulka för jag behöver gå upp i vikt sitter ju nu med jordnötssmör framför mig o ba trycker i mig tillsammans med ett glas vatten för att det ska bli lättare att svälja.

Tror ni detta är en bra ide? en jordnötssmörs ask om dagen? bara där är det ca 3000 kcal.


Edit: Jag tränar nästan varje dag.

Blev lite intresserad utav inlägget, googlade lite, ramlade in på ett annat forum och fann en intressant artikel
https://tyngre.se/Artiklar/Energin-du-f%C3%A5r-i-dig

5% utav näringen brukar man inte ta upp, detta är ett medelvärde.

"För just nötter är det här värdet ganska extremt och det har visat sig att när du äter nötter är det endast omkring 75 procent av kalorierna uträknade med de generella atwaterfaktorerna som du faktiskt får i dig (2)."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22760558/ (källänken som tvåan i parantesen leder till)

Så därför tänker jag att just jordnötssmör kanske inte är så effektivt, doc så får du fortfarande behålla 2250 kalorier, ca.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback