Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 19:08
  #1
Medlem
volvo 240s avatar
Fått tre rejälabuckor på passagerardörren på min Cadillac nån gång under senaste veckan. Ringde försäkringsbolaget idag osv. Men bör jag polisanmäla också? En vän sa att han gjorde det när hans bil blivit påkörd på en parkeringsplats och förövaren smet och han då bara behövde betala halva självrisken. För som han säger, det är ju ett brott som begåtts. Vad säger ni här?
Citera
2018-08-10, 19:15
  #2
Medlem
Ja.
Citera
2018-08-10, 19:19
  #3
Medlem
ChemicalGirls avatar
Om du får ut försäkring på det så ja. Annars är det helt meningslöst. Slöseri med polisens resurser.
Citera
2018-08-10, 19:25
  #4
Moderator
yz44s avatar
Flytta inte bilen innan skadorna är dokumenterade av polis eller försäkringsbolag.
Citera
2018-08-10, 20:22
  #5
Medlem
Lär antagligen inte hända något med en polisanmälan.
Citera
2018-08-10, 20:34
  #6
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Om du får ut försäkring på det så ja. Annars är det helt meningslöst. Slöseri med polisens resurser.
Polisen lär ju inte starta någon utredning direkt, men en polisanmälan är ändå bra att göra så att det finns dokumenterat. Det kan ju t.ex. vara fler som har blivit utsatta under den aktuella tiden, och det kan då finnas vittnesuppgifter på dessa händelser, sammantaget så kan det leda till att den skyldige hittas.
Citera
2018-08-10, 20:40
  #7
Medlem
ChemicalGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Polisen lär ju inte starta någon utredning direkt, men en polisanmälan är ändå bra att göra så att det finns dokumenterat. Det kan ju t.ex. vara fler som har blivit utsatta under den aktuella tiden, och det kan då finnas vittnesuppgifter på dessa händelser, sammantaget så kan det leda till att den skyldige hittas.
Du har nog rätt där. Tänkte nog lite från min synvinkel att man inte vill/ska åka fast.
Men känns ändå lite onödigt. Skadegörelse lär inte ge mer än böter, som antagligen kommer aldrig att bli betalda.
Citera
2018-08-10, 22:59
  #8
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Flytta inte bilen innan skadorna är dokumenterade av polis eller försäkringsbolag.

En skadeverkstad tar bilder av skadan och skickar till försäkringsbolaget. Oftast får du köra den dit själv också.
Citera
2018-08-11, 02:09
  #9
Medlem
killawifes avatar
Polisanmälan är en förutsättning om du ska söka ersättning från nån extern enhet typ brottsofferfonden eller TFF, vilket inte är ovanligt vid skadegörelse. Polisen gör dock inget, de frågar inte efter bilder eller info då de vet att det är meningslöst och slöseri med resurser. Ärendet läggs ner ganska omgående.
Försäkringsbolagen brukar INTE kräva att man polisanmält. Man får ju betala sin självrisk om man vill ha det fixat.
Detta hände mig för några år sen och nu har det hänt igen. Så sura pengar.
Citera
2018-09-20, 12:40
  #10
Medlem
Det är nog lite olika vad som gäller, skall du polisanmäla -se till att vittne till händelsen. Riktiga eller påhittade. Min nya Saab Aero blev påkörd på en parkering nyårsafton 2004 (jag hade jobbat kväll och kom hem vid 23, nästa morgon gick jag upp och skulle till jobbet vid 07 och då var hela bakpartiet krockat) och eftersom det inte fanns några vittnen utgick polis och försäkringsbolag (inkl TFF) från att det var självförvållat😡
Kostade mig 13000:-, men som försäkringskvinnan sade: kunde du inte ha bett någon granne att vittna om att hen gått upp för att dricka vatten och tittat ut genom fönstret och sett en smitare? Seriöst..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback