Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 13:38
  #1
Medlem
fluffiss avatar
Den militära tävlingen hölls som vanligt i Tyskland och 36 prickskyttepar från 19 länder ställde upp. De två paren från Sverige kom på första respektive fjärde plats. Bra jobbat.
https://www.tactical-life.com/news/e...m-competition/

Var är prickskyttar stationerade inom Försvarsmakten?
__________________
Senast redigerad av fluffis 2018-08-09 kl. 13:41.
Citera
2018-08-09, 13:48
  #2
Medlem
Hur stor grej är det?

Skickar länderna sina absolut bästa?
Citera
2018-08-09, 17:12
  #3
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Den militära tävlingen hölls som vanligt i Tyskland och 36 prickskyttepar från 19 länder ställde upp. De två paren från Sverige kom på första respektive fjärde plats. Bra jobbat.
https://www.tactical-life.com/news/e...m-competition/

Var är prickskyttar stationerade inom Försvarsmakten?

I den tävlingen vann teamet från flygbasjägarna på F17 och FJS prickskyttar kom på fjärde plats.
Kustjägarna utbildar också prickskyttar och via KJ tar det tre år innan du är färdig prickskytt, KJ och FJS har gemensam befattningsutbildning till prickskytt.

KJ tog för övrigt silver 2016 och 2017.
Citera
2018-08-09, 17:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Den militära tävlingen hölls som vanligt i Tyskland och 36 prickskyttepar från 19 länder ställde upp. De två paren från Sverige kom på första respektive fjärde plats. Bra jobbat.
https://www.tactical-life.com/news/e...m-competition/

Var är prickskyttar stationerade inom Försvarsmakten?

Vad jag vet så hade Sverige ett prickskyttepar i varje skyttepluton före 94 iallafall.
Citera
2018-08-11, 16:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
I den tävlingen vann teamet från flygbasjägarna på F17 och FJS prickskyttar kom på fjärde plats.
Kustjägarna utbildar också prickskyttar och via KJ tar det tre år innan du är färdig prickskytt, KJ och FJS har gemensam befattningsutbildning till prickskytt.

KJ tog för övrigt silver 2016 och 2017.

Utbildningen till prickskytt på KJ är i min veto 2 år. 1år GK KJ därefter 1års utbildning till prsk.
Citera
2018-08-11, 16:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twohull
Vad jag vet så hade Sverige ett prickskyttepar i varje skyttepluton före 94 iallafall.
Det har idag övergått till en skarpskyttebefattning, dock har man använt psg som ett skarpskyttevapen (då inga bättre alternativ funnits), men blir ändringar på det då man nu fasar ut ak4 modifierad till ett skarpskyttevapen och psg återgår till ett prskyttevapen
Citera
2018-08-11, 19:44
  #7
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Utbildningen till prickskytt på KJ är i min veto 2 år. 1år GK KJ därefter 1års utbildning till prsk.

Nja, för att antas till kustjägare måste du varit anställd i försvaret under ett år, sedan--> KJ-utbildning-->sedan tjänstgöra som KJ i ett år--> sedan befattningsutbildning prickskytt= tre år totalt
Citera
2018-08-12, 08:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nja, för att antas till kustjägare måste du varit anställd i försvaret under ett år, sedan--> KJ-utbildning-->sedan tjänstgöra som KJ i ett år--> sedan befattningsutbildning prickskytt= tre år totalt

anställd 1 år alt gjort vp (vad jag vet är det möjligt att tillgodogöra sin vp eller sin gu som "1 års anställning". möjligt att det var än annorlunda förut? eller att dem gör undantag idag?

så du menar alltså att du måste först genomföra gkkj 1år, därefter jobba vid förbandet i 1år, sedan får du lov att söka? riktlinjer antagligen, för även här finns det undantag
Citera
2018-08-12, 10:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
anställd 1 år alt gjort vp (vad jag vet är det möjligt att tillgodogöra sin vp eller sin gu som "1 års anställning". möjligt att det var än annorlunda förut? eller att dem gör undantag idag?

så du menar alltså att du måste först genomföra gkkj 1år, därefter jobba vid förbandet i 1år, sedan får du lov att söka? riktlinjer antagligen, för även här finns det undantag
Om man läser vad FBJ säger så ingår prickskyttsutbildningen i GK FBJ. Sen är den 3 delad och tar absolut inte ett år(eller det gör den eftersom det är en barmark och en vinterdel) blir typ 8-12veckor tror jag. Alla prickskyttar i FM har samma utbildning med slutprov i kvarn.

Det är ju en befattningsutbildning och de brukar ingå i Första årets anställning. Är väl möjligen GK ”SF” som är annorlunda där har jag ingen inblick av försåtliga skäll
Citera
2018-08-12, 10:25
  #10
Avstängd
utbildad prickskytt under värnplikt här , span och prickskytt i samma utbildning på slutet av 80 talet
14 månader utbildning , aktiv än i dag fast civilt
Citera
2018-08-12, 11:20
  #11
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
utbildad prickskytt under värnplikt här , span och prickskytt i samma utbildning på slutet av 80 talet
14 månader utbildning , aktiv än i dag fast civilt

Som civil..vad spanar du på.
Som civil ...vad skjuter du på ?

Blackwater?
Citera
2018-08-12, 11:24
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Som civil..vad spanar du på.
Som civil ...vad skjuter du på ?

Blackwater?
Jobba med brandkåren och skjuta sönder gasbehållare när det börjar brinna går väl, inte ofta det händer förvisso.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback