Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 10:16
  #1
Medlem
Wigilantes avatar
Har en vännina som åkt på lite trubbel nyligen i sitt liv. Hon har förlorat allt (boende, partner samt jobbet pga. att hon åkte ut ur sin lägenhet). Undrar om det skulle hjälpa att tala om hennes story samt bistå med bevis och en övertygande berättelse om hur allting ägde rum och vilken situation hon befinner sig i nu. Exempel på hur lite som skulle hjälpa henne kunna gräva sig ur detta hål hon hamnat i osv.

Jag kan inte hjälpa henne mer än jag redan gjort.

Hur ser lagen ut när det gäller sånt här? Skulle hon bli skyldig för bedrägeri om det sedan visar sig att hon förlorat jobbet pga. andra orsaker än hemlöshet? (Deras officiella förklaring är förstås inte att hon är hemlös). Har en hel del fler frågor angående detta, men ser först om jag får några svar på mina första frågor, har googlat utan att hitta mycket info alls. Det jag hittar gäller bara lagen i staterna men aldrig här i Europa.

Tack på förhand.
Citera
2018-08-09, 10:27
  #2
Medlem
Denoms avatar
Om hon bedrar andra för hennes egen ekonomisk vinning är det att betrakta som bedrägeri.
Citera
2018-08-09, 13:26
  #3
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om hon bedrar andra för hennes egen ekonomisk vinning är det att betrakta som bedrägeri.
Förlåt men, vad menar du nu? Läste du inte inlägget?
Edit: För att klargöra för andra som kanske också missuppfattar.. det är alltså INTE så att hon gör ett bedrägeri, utan istället för att sätta sig ute med en kopp och säga hej hej, undrar hon vad lagen säger om att helt sonika förklara sin situation och backa upp med bevis (papper på allt som rör ekonomin). Och sedan låta människor antingen bidra eller inte bidra, beroende på vad de själva känner angående det hon skrivit. (som alltså är helt sanningsenligt)
__________________
Senast redigerad av Wigilante 2018-08-09 kl. 13:30.
Citera
2018-08-09, 13:32
  #4
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Förlåt men, vad menar du nu? Läste du inte inlägget?
Edit: För att klargöra för andra som kanske också missuppfattar.. det är alltså INTE så att hon gör ett bedrägeri, utan istället för att sätta sig ute med en kopp och säga hej hej, undrar hon vad lagen säger om att helt sonika förklara sin situation och backa upp med bevis (papper på allt som rör ekonomin). Och sedan låta människor antingen bidra eller inte bidra, beroende på vad de själva känner angående det hon skrivit. (som alltså är helt sanningsenligt)
Ja det är fritt fram för henne att göra så men om det skulle visa sig att hon ljuger är det som jag sa att betrakta som bedrägeri. Annars är det givetvis inga konstigheter att tigga pengar på internet rent juridiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback