Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 00:53
  #1
Medlem
Tjena flashback!

Skulle behöva lite tips när det gäller lån. Jag är i en rätt krisig situation just nu ekonomiskt.
Jag studerar sedan i maj, och slutade på jobbet i juni. Väntar på en klump summa ifrån CSN pga olika uppgifter som saknats osv. Summan ligger runt 25 lax, som jag verkligen skulle behöva nu. Har väntat på beslut ifrån CSN i nu 4 veckor, ringde senast igår och självklart ska alltid sånt ta sån jävla tid. Dom sa 3-5 veckor till mig. Så beslutet kan väl komma lite när som, eller inte.

Till grejen så funderar jag på lån. Är egentligen obekväm och inte min grej, men är i stort behov av pengar nu. Mellan 5-10 tusen, för att sedan betala av det direkt när csn lagt beslut.
För ren överlevnad.

Skulle behöva lite tips om vilka/vart jag snabbast och effektivast kan ta ett lån. Har Swedbank som bank, kanske dom?
Nån gång måste väl va den första antar jag. Aldrig tagit lån tidigare, så är rätt okunnig om vart man vänder sig snabbast och säkrast för det.
Citera
2018-08-09, 00:59
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbenutanskills
Tjena flashback!

Skulle behöva lite tips när det gäller lån. Jag är i en rätt krisig situation just nu ekonomiskt.
Jag studerar sedan i maj, och slutade på jobbet i juni. Väntar på en klump summa ifrån CSN pga olika uppgifter som saknats osv. Summan ligger runt 25 lax, som jag verkligen skulle behöva nu. Har väntat på beslut ifrån CSN i nu 4 veckor, ringde senast igår och självklart ska alltid sånt ta sån jävla tid. Dom sa 3-5 veckor till mig. Så beslutet kan väl komma lite när som, eller inte.

Till grejen så funderar jag på lån. Är egentligen obekväm och inte min grej, men är i stort behov av pengar nu. Mellan 5-10 tusen, för att sedan betala av det direkt när csn lagt beslut.
För ren överlevnad.

Skulle behöva lite tips om vilka/vart jag snabbast och effektivast kan ta ett lån. Har Swedbank som bank, kanske dom?
Nån gång måste väl va den första antar jag. Aldrig tagit lån tidigare, så är rätt okunnig om vart man vänder sig snabbast och säkrast för det.

Din bank. Jo ja Swedbank. Du vänder dig dit. Men inte betala av direkt. De kommer vilja ta lån på lite längre tid. Det du fan inte ska göra är ett ta ett snabblån hos någon oseriös för har du inte pengar just i detta nu för att betala av allt direkt kommer du inte har det om ett par månader heller. Så ta ett lån på hos din bank på längre sikt om du måste ta ett lån. Det är råd jag vet för väl är det rätta.

Gäller det bara 10000 fråga om kredit för det. Det innebär alltså att ditt konto hos Swedbank har en kredit på 10000 så du kan ligga 10000 minus. Det är liksom rätt bra att ha om man snabbt vet att man kan betala för att komma tillbaka men ändå fortsatt ha en buffert om det vill sig illa någon månad.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2018-08-09 kl. 01:07.
Citera
2018-08-09, 01:00
  #3
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Om du är med i facket kan du ansöka om s k medlemslån hos din bank. Ett fördelaktigt lån med låg ränta.
Citera
2018-08-09, 01:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Din bank. Jo ja Swedbank. Du vänder dig dit. Men inte betala av direkt. De kommer vilja ta lån på lite längre tid. Det du fan inte ska göra är ett ta ett snabblån hos någon oseriös för har du inte pengar just i detta nu för att betala av allt direkt kommer du inte har det om ett par månader heller. Så ta ett lån på hos din bank på längre sikt om du måste ta ett lån. Det är råd jag vet för väl är det rätta.

Gäller det bara 10000 fråga om kredit för det. Det innebär alltså att ditt konto hos Swedbank har en kredit på 10000 så du kan ligga 10000 minus. Det är liksom rätt bra att ha om man snabbt vet att man kan betala för att komma tillbaka men ändå fortsatt ha en buffert om det vill sig illa någon månad.
Hur fungerar det för någon som gått ifrån jobb till studier. Tänker på grund av den minskade inkomst man då har?
Citera
2018-08-09, 01:30
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Mamma och pappa brukar vara det säkraste alternativet för att inte hamna i skiten. Seriöst!

Om du känner, nej, jag kan inte ta den skammen. Hur känns det att ta den skammen att be om hjälp för att du hamnat hos kronofogden? Svälj din förtret och gör det rätta - din mor och far bryr sig om dig.

Varför har inte din mamma och pappa pratat om sådana här saker med dig? Du är som ett rådjur i strålkastarlyset.
Citera
2018-08-09, 01:37
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbenutanskills
Hur fungerar det för någon som gått ifrån jobb till studier. Tänker på grund av den minskade inkomst man då har?

Du går ner och pratar med banken. Förklarar din sits. Har du noll lån innan så kommer inte 10000 i kredit vara något bekymmer. Men för att inte fastna i skiten så ta det lånet eller krediten hos just en bank som t.ex Swedbank så du får skälig ränta. Det finns så mycket enklare alternativ men gå inte den vägen för då sitter du snart fast i skiten och behöver låna mera för att bara betala ränta.
Citera
2018-08-09, 08:22
  #7
Medlem
Deckard-Cains avatar
De små pengarna kan du väll låna privat?
Citera
2018-08-09, 12:02
  #8
Medlem
ZyClaves avatar
Anser som några har skrivit att lån av denna storleksordning och tidsomfång bäst sker av personer i din omgivning, familj och vänner.

Skulle detta inte vara en möjlighet hade jag slått en signal till din bank, beskrivit situationen och frågat vilka alternativ de har att erbjuda.
Kredit som någon nämnde, att ditt konto kan gå till ett visst maximalt minusbelopp, är ett bra förslag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback