Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-08, 21:11
  #1
Medlem
cmdQs avatar
Jag har gjort en onlineundersökning där jag kontaktat drygt 200 olika män som alla tränar styrkelyft med frågan om 1RM i mark samt deras längd, (frågade även flera andra saker, Om matvanor träningsupplägg osv) såklart.

Jag hittade något som överraskade mig lite och om det är något som redan är känns så får jag släppa det men annars ska jag gräva vidare

Av 117 svarande så var samtliga mellan 25 och 33 år,
93% av dom svarande vägde mellan 77kg och 84kg.
När jag matade in datan om Längd respektive 1RM så fisk jag ganska intressanta siffror.

Normalpersonen mättes till 81kg och 187cm med ett 1RM på 163kg.För varje cm kortare personer var så ökade deras 1RM med 1Kg (0,89-1,12) och på samma sätt minskade det med nästan exakt ett kilo(0.97-1,06) för varje cm längre personerna var.
Den starkaste personen i testet Vägde 77,3kg och var 164cm Hans 1RM var 189kgDen svagaste personen i testet vägde 83,8 kg och var 192cm Hans ett RM var 158kg
Jag vet att alla svaren var frivilliga och att ingen faktiskt blev testad på plats.
Men om vi kan utgå ifrån att folk talade sanning, kan man då tänka sig att det finns en möjlighet att tro att kortare människor generellt sett har lättare för tunga lyft?
Vad tror ni, är den en slump eller ligger det något i det här?
Är det värt att göra en mer avancerad studie (söka pengar för det).



Jag har alltid trott att längd skulle vara något positivt vid marklyft, att längre människor borde lyfta mer pga en större hävstång.
Citera
2018-08-08, 21:22
  #2
Medlem
maxatdunders avatar
Ja det är Common sense, Det har med kompakheten i musklerna att göra. Sen är det ju lägre till marken så lyfter blir ju enklare.
Citera
2018-08-08, 21:29
  #3
Medlem
MrChows avatar
Korta personer bänkar väl ofta mer också? Jag tror absolut att det ligger någonting i förhållandet mellan längd och styrka bland styrkelyftare.
Citera
2018-08-08, 22:09
  #4
Medlem
Kan ligga lite i att kortare personer är starkare i styrkelyft. Men om man tittar på världsrekorden så är det i bänkpress 335 kilo och han som gjorde det är 197 cm. I marklyft är världsrekordet 500 kilo och Eddie hall som innehar det är 191 cm. Sen efter honom har vi Hafthor Björnsson och Brian Shaw som båda är över 2 meter och gör mer än 460 kilo.

Fasr för vanliga lyftare kan det säkert vara så att korta är starkare.
Citera
2018-08-08, 22:55
  #5
Medlem
Du frågade alltså 117 personer som tränar styrkelyft och ingen klarade ens 200 kg i marklyft?!
Citera
2018-08-08, 23:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Du frågade alltså 117 personer som tränar styrkelyft och ingen klarade ens 200 kg i marklyft?!

Låter ju helt osannolikt. I call bullshit kring hela ”studien”.
Citera
2018-08-09, 11:54
  #7
Medlem
dstructs avatar
Det kan ju också vara så att korta personer ljuger lite då de kan lida av komplex..
Annars tror jag också det ligger något i att korta personer är starkare i de här typen av lyften om de väger detsamma som de som är längre.
Citera
2018-08-09, 12:06
  #8
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Jag har gjort en onlineundersökning där jag kontaktat drygt 200 olika män som alla tränar styrkelyft med frågan om 1RM i mark samt deras längd, (frågade även flera andra saker, Om matvanor träningsupplägg osv) såklart.

Jag hittade något som överraskade mig lite och om det är något som redan är känns så får jag släppa det men annars ska jag gräva vidare

Av 117 svarande så var samtliga mellan 25 och 33 år,
93% av dom svarande vägde mellan 77kg och 84kg.
När jag matade in datan om Längd respektive 1RM så fisk jag ganska intressanta siffror.

Normalpersonen mättes till 81kg och 187cm med ett 1RM på 163kg.För varje cm kortare personer var så ökade deras 1RM med 1Kg (0,89-1,12) och på samma sätt minskade det med nästan exakt ett kilo(0.97-1,06) för varje cm längre personerna var.
Den starkaste personen i testet Vägde 77,3kg och var 164cm Hans 1RM var 189kgDen svagaste personen i testet vägde 83,8 kg och var 192cm Hans ett RM var 158kg
Jag vet att alla svaren var frivilliga och att ingen faktiskt blev testad på plats.
Men om vi kan utgå ifrån att folk talade sanning, kan man då tänka sig att det finns en möjlighet att tro att kortare människor generellt sett har lättare för tunga lyft?
Vad tror ni, är den en slump eller ligger det något i det här?
Är det värt att göra en mer avancerad studie (söka pengar för det).



Jag har alltid trott att längd skulle vara något positivt vid marklyft, att längre människor borde lyfta mer pga en större hävstång.

Jag undrar hur du lyckats fråga 200 "styrkelyftare" i viktklassen 77-90kg, det är ju en bedrift att ens hitta så många som faktiskt utöver styrkelyft. Jag tvivlar på att det finns knappt 200 styrkelyftare totalt i Sverige i alla viktklasser.

Har du samlat in data på annat vis via stats som är googlade eller hur definierar du styrkelyftare?
Citera
2018-08-09, 13:21
  #9
Medlem
Det har inget med längd att göra. Det har med proportioner och inre vinklar att göra. Har man långa armar (vilket faktiskt är mer sannolikt ju längre man är) så har man fördel i marklyft då man får en kortare lyftväg. Precis på samma sätt som att man får en kortare lyftväg om man har en stor bröstkord i bänkpress.

Fast allt handlar om proportioner. Har man även långa ben så kvittar det att man har långa armar. För marklyft så ska man helst se ut som en Orangutang. D.v.s otroligt långa armar i förhållande till kroppen.

Anledningen till att strongmen oftast är långa beror helt enkelt på att de har bra genetik för att bygga styrka. De är större människor än genomsnittet helt enkelt. En större människa (om det är en signifikant skillnad) kommer alltid ha en fördel när det kommer till att bygga styrka. Ju större man är ju mer muskler kan man lägga på sig.
__________________
Senast redigerad av terribilis 2018-08-09 kl. 13:25.
Citera
2018-08-09, 13:31
  #10
Medlem
Krongjorts avatar
Till stor del är det proportionerna på kroppen i relation till längden som avgör, även om längden i sig förstås också kan hjälpa.

Om vi pratar styrka i relation till den egna kroppsvikten, så är det korta människor, i möjligen ~45-75kg, som lyfter mest i relation till kroppsvikten, så mycket som 3-5 gånger kroppsvikten. Däremot, de som är starkast överlag, strongmen och liknande, lyfter mest vikt totalt, men inte i relation till den egna kroppsvikten. Strongmen lyfter generellt 2-3 gånger sin kroppsvikt, då de som utövar dessa sporter ofta väger en bra bit över 100kg, många gånger närmre det dubbla.

Så någon som är relativt kort har också kortare väg att lyfta, åtminstone i relation till någon som är mycket längre. Förutom detta, så har människor med samma längd olika längd på torso, ben och armar. Någon med långa lårben kommer ha mycket svårare att lyfta samma vikter i exempelvis benböj, detta då mittpunkten inte hamnar lika optimalt för den övningen. Alltså då om två stycken människor på 200cm och 100kg styck ska lyfta samma vikt i en benböj, så kommer den med längre ben förmodligen att lyfta mindre vikt. Längre armar men kortare ben i marklyft kommer också hjälpa, då lutningen på överkroppen inte blir densamma, vilket också det leder till kortare lyftväg.

Tar vi pressövningar så blir detta extra tydligt, med längd på armarna, så blir lyftvägen längre, alltså blir det tyngre för den med längre armar, generellt förstås, eftersom att vikten ska förflyttas kanske dubbelt så långt. Då har vi inte ens tagit med relationen av under kontra överarmarnas proportioner.
Lite beroende på vad som ska utföras, så kan inte bara kroppens längd, utan kroppens proportioner, spela stor roll för hur övningarna eller vad det än må vara, går till anatomiskt.
Citera
2018-08-09, 18:52
  #11
Medlem
LaLocas avatar
Det säger ingenting. Alla oavsett längd (män) som tränat ett tag (dvs år som det tar) på marklyft kan göra 200 eller mer. Tycker inte man kan kalla sig styrkelyftare som snubbe om man är normalviktig och vuxen gör under 200.

Min observation är att långa generellt har lättare för marklyft än för bänkpress och knäböj jämfört med medellånga. Långa har oftast längre ben och armar i förhållande till överkroppen, längre smalben osv.
Citera
2018-08-10, 16:49
  #12
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Det säger ingenting. Alla oavsett längd (män) som tränat ett tag (dvs år som det tar) på marklyft kan göra 200 eller mer. Tycker inte man kan kalla sig styrkelyftare som snubbe om man är normalviktig och vuxen gör under 200.

Min observation är att långa generellt har lättare för marklyft än för bänkpress och knäböj jämfört med medellånga. Långa har oftast längre ben och armar i förhållande till överkroppen, längre smalben osv.

Såg några inlägg i denna tråd där man tyckte att 200 var lite i mark. Kan meddela att det är det inte. Kvalgränsen i min viktklass är 540 totalt, 200 i mark kräver 200 till i böj och då 140 i bänk för sm-nivå. Sen om man tycker att sm-nivån är låg så fine, men klart att det finns folk som tränar "styrkelyft" utan att nå sm-nivå, eller?
Jag har varit och nosat på kvalgränsen och det va inte många på mitt gym som var mer styrkelyftig än mig. Detta var ju dock inget tävlingsgym och jag är heller inget proffs men jag har svårt att tro att alla som tränar i en förening snyter ur sig ett sm-nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback