2018-08-08, 10:32
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag tycker att man hör ganska mycket om alt.right och censurer av högeranhängare. Till exempel 'censuren' av Infowars samt nedstängningen av Candace Owens Twitter-konto (som förvisso fick en ursäkt av Twitter).

Jag tror att jag inte hör så mycket om vänsteranhängare som blir censurerade på liknande vis. I den här tråden tänker jag att vi ska försöka hitta motsvarande exempel för vänster, där typiska eller extrema vänsteranhängare blir censurerade i olika bemärkelser. Det kan vara på internet, demonstrationer, fängslanden eller vad som helst som egentligen motsvarar det vi ser för högerorganisationer idag.

Hjälp till att hitta exempel som vi kan diskutera och jämföra!
Citera
2018-08-08, 10:53
Medlem
Sooks avatar
Jag tycker dock att det är på sin plats att påpeka att alla nedstängda högersajter inte nödvändigtvis blir censurerade. Ofta beror det på att de bryter mot regler eller lagar. Dessa lagar är stiftade av riksdagen (eller motsvarande i andra länder) och stöds av en majoritet i fungerande demokratier.

Man ska naturligtvis vara försiktig med att stänga ner meningsmotståndare etersom man får ha vilka åsikter som helst i demokratier. Dock finns det begränsningar och många av dessa organisationer är öppet destruktiva mot samhällen och demokrati. Därför är det fullt rimligt att de stängs ner.

Vad gäller vänstersajter så är i rasistkretsar ofta allt som inte är extremhöger vänster. Det finns ju rätt mycket politik mellan. Jag är säker på att det finns extremvänstersajter som stängts ner. Ska bli kul att följa tråden.
Citera
2018-08-08, 11:05
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tycker dock att det är på sin plats att påpeka att alla nedstängda högersajter inte nödvändigtvis blir censurerade. Ofta beror det på att de bryter mot regler eller lagar.

Nja. Först och främst, jag skrev 'censur' just för att på peka att det inte nödvändigtvis är regelrätt censur. Det är bolag och inte stater som ger sig på Infowars här (än så länge!) och det kan precis som du skriver röra sig om regelbrott.

För det andra kan vi tänka på samma sätt kring regelbrott på sociala medier. Kan vi hitta stora vänsterkanaler som blir nedstängda på samma sätt? Begår de färre regelbrott, eller blir de undantagna från regler?

Jag såg den här videon länkas i en annan tråd precis nu och jag tycker att den visar på att man agerar på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt rasismen har. Jag inbillar mig att den blivit nedstängd omedelbart om den handlat om "svarta tankar" eller "judiska tankar" istället för "vita tankar", men jag får såklart vara öppen för att jag kan ha fel.

Oavsett så talar exemplet med Candace Owens för tesen att klassisk högerrasism inte är ok, medan rasism från vänster är ok. Ännu mer märkligt blir det när man ser den här videon och jag undrar om inte vita människor hamnat i något slags antirasistisk psykos. Det finns en oerhörd rasism i ett gäng vita som skriker på en ensam svart kvinna (och dessutom kallar henne för white supremacist!) och vi känner igen det från en mycket rasistisk historia bland vita. Fast nu gör vi precis samma sak. I ett antirasistiskt syfte. Något har gått snett.
Senast redigerad av Stig-Britt 2018-08-08 kl. 11:37.
Citera
2018-08-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tycker dock att det är på sin plats att påpeka att alla nedstängda högersajter inte nödvändigtvis blir censurerade. Ofta beror det på att de bryter mot regler eller lagar. Dessa lagar är stiftade av riksdagen (eller motsvarande i andra länder) och stöds av en majoritet i fungerande demokratier.

Man ska naturligtvis vara försiktig med att stänga ner meningsmotståndare etersom man får ha vilka åsikter som helst i demokratier. Dock finns det begränsningar och många av dessa organisationer är öppet destruktiva mot samhällen och demokrati. Därför är det fullt rimligt att de stängs ner.

Vad gäller vänstersajter så är i rasistkretsar ofta allt som inte är extremhöger vänster. Det finns ju rätt mycket politik mellan. Jag är säker på att det finns extremvänstersajter som stängts ner. Ska bli kul att följa tråden.

Hur kan man veta de bryter mot lagar om de inte får en rättvis rättegång? När de sociala media själva stänger ner dem kan man inte säga de har brutit mot en lag. Detta ska då prövas i domstol.

Därför är det självfallet censur. Sociala medier är inga domstolar.

Du är säler på vänstern har stängts ner på sociala medier? Men plocka fram ett exempel då. Kan du inte det ska du inte vara så säker kära du.

Snarare så att du går med skygglappar på dig och har selektivt seende.
Citera
2018-08-08, 11:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Detta blir nog en kort tråd. I varje fall tror jag det blir svårt att hitta censurerade vänstersidor.
Citera
2018-08-08, 11:19
Medlem
Kan inte på rak arm komma på något. Men dyker det upp något framöver ska jag posta här. Det kan dock dröja eller kanske aldrig hända.
Citera
2018-08-10, 15:04
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad är vänster och vad är höger? Det är inte precis så att höger-vänster-skalan ser likadan ut över hela världen. Censur är även ett starkt ord som man ska använda med eftertanke då det annars riskerar att bli lite "vargen kommer" över det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in