Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Jag tycker dock att det är på sin plats att påpeka att alla nedstängda högersajter inte nödvändigtvis blir censurerade. Ofta beror det på att de bryter mot regler eller lagar.
Nja. Först och främst, jag skrev 'censur' just för att på peka att det inte nödvändigtvis är regelrätt censur. Det är bolag och inte stater som ger sig på Infowars här (än så länge!) och det kan precis som du skriver röra sig om regelbrott.
För det andra kan vi tänka på samma sätt kring regelbrott på sociala medier. Kan vi hitta stora vänsterkanaler som blir nedstängda på samma sätt? Begår de färre regelbrott, eller blir de undantagna från regler?
Jag såg
den här videon länkas i en annan tråd precis nu och jag tycker att den visar på att man agerar på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt rasismen har. Jag inbillar mig att den blivit nedstängd omedelbart om den handlat om "svarta tankar" eller "judiska tankar" istället för "vita tankar", men jag får såklart vara öppen för att jag kan ha fel.
Oavsett så talar
exemplet med Candace Owens för tesen att klassisk högerrasism inte är ok, medan rasism från vänster är ok. Ännu mer märkligt blir det
när man ser den här videon och jag undrar om inte vita människor hamnat i något slags antirasistisk psykos. Det finns en oerhörd rasism i ett gäng vita som skriker på en ensam svart kvinna (och dessutom kallar henne för
white supremacist!) och vi känner igen det från en mycket rasistisk historia bland vita. Fast nu gör vi precis samma sak. I ett antirasistiskt syfte. Något har gått snett.