2019-12-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Säkert, länka gärna. Tror nog du missuppfattat något i texten.

https://www.dn.se/asikt/det-enda-klo...ara-kottatare/

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/20...r-lokalt-kott/

https://anthropocene.live/2017/02/08...ta-vi-kan-ata/

Perfekt. Aldrig mått bättre. Bättre blodvärden och mitt BS är nere på 4,5 fastande utan insulin. Starkare, och sover djupt som en klubbad oxe. Björn pratar i generella termer om ”kött”. I mitt fall inkluderar det allt levande som har noll socker och kolhydrater. Alltså fisk, fågel, fläsk, nöt, ägg. Steker i ankfett. Intet från växtriket. Kan sakna ett glas apelsinjuice ibland. Slutat röka och dricka alkohol helt.

Mår helt enkelt för jävla bra alltså!

Ps. Detta att vara Antivegetarian är nästan som att svära i Kyrkan. Folk blir helt rabiata när jag beskriver vad och varför jag undviker Grönsaker och enbart äter Animaliskt. Blir man argsint av att vara Vegetarian? Ds
Citera
2019-12-18, 10:48
Medlem
Hej igen, en liten parallell story om Saltets väl och ve.
Nära på lika kontroversiell information som Kött VS Grönsaker.

Även detta av Björn Hammarskjöld:

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/20...st-ar-dodligt/
Citera
2019-12-18, 11:02
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
https://www.dn.se/asikt/det-enda-klo...ara-kottatare/

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/20...r-lokalt-kott/

https://anthropocene.live/2017/02/08...ta-vi-kan-ata/

Perfekt. Aldrig mått bättre. Bättre blodvärden och mitt BS är nere på 4,5 fastande utan insulin. Starkare, och sover djupt som en klubbad oxe. Björn pratar i generella termer om ”kött”. I mitt fall inkluderar det allt levande som har noll socker och kolhydrater. Alltså fisk, fågel, fläsk, nöt, ägg. Steker i ankfett. Intet från växtriket. Kan sakna ett glas apelsinjuice ibland. Slutat röka och dricka alkohol helt.

Mår helt enkelt för jävla bra alltså!

Ps. Detta att vara Antivegetarian är nästan som att svära i Kyrkan. Folk blir helt rabiata när jag beskriver vad och varför jag undviker Grönsaker och enbart äter Animaliskt. Blir man argsint av att vara Vegetarian? Ds

Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej igen, en liten parallell story om Saltets väl och ve.
Nära på lika kontroversiell information som Kött VS Grönsaker.

Även detta av Björn Hammarskjöld:

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/20...st-ar-dodligt/

Detta var något av det mest oseriösa jag sett. Björn Hammarskjöld är för övrigt barnläkare och borde inte ha mer kunskap inom detta ämnet än gemene lekman.

Hela hans argument bygger på att kött är mer energirikt än gurka, och att kor bara betar gräs som "ändå finns där". Det är ett faktum att boskap äter kraftfoder, som odlas, och kräver resurser.

Jag är ingen antivegetarian eller antiköttätare, men Björn Hammarskjöld har mötts av massiv kritik.
Citera
2020-01-22, 13:11
Medlem
lancxzev2s avatar
prövade denna diet under en period på 10 veckor och kan inte säga att jag mådde bra direkt, maghälsan var urusel då jag hade diarre i 10 veckor i sträck.
Kött och animaliska livsmedel är väldigt näringsrikt, men att bara äta kött utan grönsaker och fiber är inget jag tror på.
finns dessutom inte mycket information och studier som visar vad en carnivore diet gör för nytta i längden då det är en ny testad diet som har fått myckiet uppmärksamhet senaste åren.
Fattar ej varför folk ska göra allt så strikt och ensidigt, jag tror på balans i livet, rött kött 1-2 ggr i veckan samt mycket frukt och fiber i sin kost
Citera
2020-01-22, 16:29
Medlem
Citat:
att kor bara betar gräs som "ändå finns där". Det är ett faktum att boskap äter kraftfoder, som odlas, och kräver resurser.

All fabriksfarmat kött är är uppfött på kraftfoder, allra värst är majskyckling/gris. Därför köper man gräsuppfött nötkött, 100% fritt från spannmål, majs och soja.

Citat:
Ursprungligen postat av lancxzev2
prövade denna diet under en period på 10 veckor och kan inte säga att jag mådde bra direkt, maghälsan var urusel då jag hade diarre i 10 veckor i sträck.
Kött och animaliska livsmedel är väldigt näringsrikt, men att bara äta kött utan grönsaker och fiber är inget jag tror på.
finns dessutom inte mycket information och studier som visar vad en carnivore diet gör för nytta i längden då det är en ny testad diet som har fått myckiet uppmärksamhet senaste åren.
Fattar ej varför folk ska göra allt så strikt och ensidigt, jag tror på balans i livet, rött kött 1-2 ggr i veckan samt mycket frukt och fiber i sin kost

Tråkigt att det inte fungerade för dig. Kan dock tycka 10veckor inte är tillräckligt för att vänja tarmfloran. När jag åt KETO under 1 år tog det 12 veckor innan jag slutade pissa ur 2an. Carnivore var lättare, ca 6 veckor. Är idag inne på månad 7 som carnivore och avföringen är konstant fast och fin med genomsnitt 1 tömning/dygn.
Citera
2020-01-23, 09:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
All fabriksfarmat kött är är uppfött på kraftfoder, allra värst är majskyckling/gris. Därför köper man gräsuppfött nötkött, 100% fritt från spannmål, majs och soja.

Tråkigt att det inte fungerade för dig. Kan dock tycka 10veckor inte är tillräckligt för att vänja tarmfloran. När jag åt KETO under 1 år tog det 12 veckor innan jag slutade pissa ur 2an. Carnivore var lättare, ca 6 veckor. Är idag inne på månad 7 som carnivore och avföringen är konstant fast och fin med genomsnitt 1 tömning/dygn.

Vilken diet föredrar du? Vilka fördelar upplever du med respektive?

Är du i ketos även nu?
Citera
2020-01-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vilken diet föredrar du? Vilka fördelar upplever du med respektive?

Är du i ketos även nu?

Hade det inte varit för priset och bristen på större variation så definitivt carnivore. Den mentala klarheten är abnorm. Väldigt lik den jag fick på dag 3-4 av en 5 dagars vattenfasta, skillnaden är att den är där hela tiden.

Kan dock sakna mycket av det veganska, älskar bönor, linser och rotfrukter men magen klarar det inte. Gav upp efter 6 månader då jag var konstant förstoppad, och de dagar jag inte var förstoppad ville kroppen tömma 3-5ggr/dygn.

På KETO upplevde jag inte samma klarhet, samt att jag småfrös lite då och då tillsammans med en känsla av att "något saknas". Vilket jag tror beror på bristen av glukoneogenes. Var även lätt att maten "växte i munnen". Att tvinga i sig kött/grönsaker upplever jag som lätt, fett är omöjligt utan kväljningar.

Ketos har jag inte varit i sedan jag åt KETO.
Citera
2020-01-23, 18:04
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Hade det inte varit för priset och bristen på större variation så definitivt carnivore. Den mentala klarheten är abnorm. Väldigt lik den jag fick på dag 3-4 av en 5 dagars vattenfasta, skillnaden är att den är där hela tiden.

Kan dock sakna mycket av det veganska, älskar bönor, linser och rotfrukter men magen klarar det inte. Gav upp efter 6 månader då jag var konstant förstoppad, och de dagar jag inte var förstoppad ville kroppen tömma 3-5ggr/dygn.

På KETO upplevde jag inte samma klarhet, samt att jag småfrös lite då och då tillsammans med en känsla av att "något saknas". Vilket jag tror beror på bristen av glukoneogenes. Var även lätt att maten "växte i munnen". Att tvinga i sig kött/grönsaker upplever jag som lätt, fett är omöjligt utan kväljningar.

Ketos har jag inte varit i sedan jag åt KETO.

Då äter du mjälk, grädde, ost, smör, ägg etc också? Har du någon uppfattning om hur makronutrientrrna brukar vara fördelade på ett ungefär?

Jag har bara kört keto. Har haft lite besvär med att variera matlagningen dock! Det är det värsta. Och svårt att småäta... Men det är kanske bra..
Citera
2020-01-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Då äter du mjälk, grädde, ost, smör, ägg etc också? Har du någon uppfattning om hur makronutrientrrna brukar vara fördelade på ett ungefär?

Jag har bara kört keto. Har haft lite besvär med att variera matlagningen dock! Det är det värsta. Och svårt att småäta... Men det är kanske bra..

Tyvärr gluten/laktosintolerant, sedan är det svårt (omöjligt?) att hitta gräsuppfödda mejeriprodukter. KRAV-märkt ost har lägre andel kraftfoder, likaså KRAV-märkta ägg. Händer att jag äter både men enbart om jag får begär i form av "fan, det hade varit gott med ägg" vilket sker ett par gånger per månad. Steker också i KRAV-märkt ghee.

Ingen aning faktiskt. Basen är alltid 2*300g entrecote, sedan fyller jag upp med musslor och/eller stekt/kokt vildfångad lax, torsk, makrill eller hälleflundra tills jag är riktigt mätt. Äter OMAD med periodisk fasta om 20/4. Är dock inte så aktiv, hade jag gjort av med fler kalorier hade jag ändrat till 16/8 och lagt till lunch också.

När det gäller djur från havet, välj vildfångat och pass upp med odlad norsk lax och odlad thailändsk panga/jätteräkor, havets motsvarighet till majskyckling/gris.
Citera
2020-01-24, 16:33
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Nötkött har extremt mycket högre utsläpp per kg producerat kött jämfört med fläsk.
Citera
2020-01-24, 17:47
Medlem
Citat:
Nötkött har extremt mycket högre utsläpp per kg producerat kött jämfört med fläsk.

Provat denna tråd?

Även om det nu skulle stämma tror jag de flesta som är desperata nog att prova en så pass "extrem" diet som carnivor inte bryr sig nämnvärt då välmåendet går före allt annat.
Citera
2020-01-25, 17:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Provat denna tråd?

Även om det nu skulle stämma tror jag de flesta som är desperata nog att prova en så pass "extrem" diet som carnivor inte bryr sig nämnvärt då välmåendet går före allt annat.

Varför länkade du mitt förra inlägg? Diskussionen handlade om att kött kräver mer resurser att få fram än grönsaker, oavsett om de går på kraftfoder eller ej. Du kan inte bara ta ut en liten del av mitt inlägg och bara svara på det, hela kontexten försvinner ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in