Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 17:48
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelt

Du kan alltid testa åka dit i någon vecka först och försöka leva som en Australienare. Finns annars working holiday visa eller vad det heter, borde också funka. Håller med om att det låter sjukt att dumpa damen och sedan bara sticka till ett främmande land. Det låter väldigt naivt och som någonting man kan se i Hollywood filmer. Men som sagt, åk dit först och se hur det är. Försök dock att undvika turist saker så som Bondi Beach. Varför? Det är stor skillnad mellan att vara turist och att verkligen bo där. Du nämnde tidigare att du bodde i Seattle så jag tvekar på att du besöker Space Needle var och varannan dag. Du kan fortfarande ha det kul i Australien, men det jag försöker säga är att du ska försöka leva som någon som bor där så att du får en sån verklig uppfattning av landet som möjligt.

L.A är överskattat, ärligt talat. Strandstäderna är dom enda ställena i L.A County som jag skulle kunna bo i. CoL - Cost of Living. I SoCal ligger hyrorna runt 2k+ i månaden för en etta(studio), speciellt ju närmare stranden du bor. Kalifornien är en pay to play stat. Medelklassen är värdelös, finns i stort sett bara fattiga och rika. Ironiskt med tanke på vem som styr i CA. Men ändå så är det grönare gräs där för en del människor.

Det är väl det jag får göra. När jag var i USA första gångerna var det heaven on earth, men då var jag här som turist och det var soligt hela tiden. Nu regnar det varje dag haha.

Ja sjukt överskattat, jag tycker dock att San Diego, och som du sa tidigare, vissa delar av Florida verkar väldigt nice, och har man bra med pengar så tror jag inte att det skulle skilja sig mycket från ett liv i Australien. Och med tanke på att jag studerar en väldigt attraktiv utbildning så ska väl det gå om man spelar sina kort rätt. Däremot är jag orolig att om jag övertalar tjejen att flytta till värmen (hon älskar nordvästra USA egentligen), så är jag orolig att saker som kriminalitet, dagliga skjutningar och ett dåligt socialt system ändå får mig att vilja flytta till Australien som verkar mer stabilt och säkert.
Citera
2018-09-13, 23:58
  #86
Medlem
snabelts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Det är väl det jag får göra. När jag var i USA första gångerna var det heaven on earth, men då var jag här som turist och det var soligt hela tiden. Nu regnar det varje dag haha.

Ja sjukt överskattat, jag tycker dock att San Diego, och som du sa tidigare, vissa delar av Florida verkar väldigt nice, och har man bra med pengar så tror jag inte att det skulle skilja sig mycket från ett liv i Australien. Och med tanke på att jag studerar en väldigt attraktiv utbildning så ska väl det gå om man spelar sina kort rätt. Däremot är jag orolig att om jag övertalar tjejen att flytta till värmen (hon älskar nordvästra USA egentligen), så är jag orolig att saker som kriminalitet, dagliga skjutningar och ett dåligt socialt system ändå får mig att vilja flytta till Australien som verkar mer stabilt och säkert.

Jobbigt dilemma, men om jag varit dig hade jag nog först rest dit för en vecka och se hur det är. Hoppas det löser sig, lycka till!
Citera
2018-09-14, 00:33
  #87
Medlem
Eoppoyzs avatar
Fascinationen över USA lever delvis på gamla meriter. Men det skiljer sig mycket från delstat till delstat. I vissa delstater är det t o m förbjudet att samla regnvatten på tomten.
Citera
2018-09-14, 05:32
  #88
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Det är väl det jag får göra. När jag var i USA första gångerna var det heaven on earth, men då var jag här som turist och det var soligt hela tiden. Nu regnar det varje dag haha.

Ja sjukt överskattat, jag tycker dock att San Diego, och som du sa tidigare, vissa delar av Florida verkar väldigt nice, och har man bra med pengar så tror jag inte att det skulle skilja sig mycket från ett liv i Australien. Och med tanke på att jag studerar en väldigt attraktiv utbildning så ska väl det gå om man spelar sina kort rätt. Däremot är jag orolig att om jag övertalar tjejen att flytta till värmen (hon älskar nordvästra USA egentligen), så är jag orolig att saker som kriminalitet, dagliga skjutningar och ett dåligt socialt system ändå får mig att vilja flytta till Australien som verkar mer stabilt och säkert.

Ni behöver ju liksom inte bosätta er i Compton för att bo i värmen.. Vi bor i ett vettigt område i Los Angeles och här det för varmt, alltid jobbigt soligt och oooohhh vad jag saknar regnet. Men inte fan har vi dagliga skjutningar (eller skjutningar alls, har aldrig upplevt något sådant, liksom de flesta andra som bor här och t.o.m bott här hela sina liv) eller någon vidare kriminalitet heller för den delen. Du får ju liksom välja var du ska bo, vill du bo i något getto så är det ju upp till dig, men vi som bor i normala områden upplever inget av det du listar upp. I synnerhet i dessa områden packade med asiater, de har i princip inga kriminella tendenser öht.

FL är som sagt rätt mycket billigare än CA, så det kanske kan vara något för dig. CA erbjuder iaf bra med benefits för den som inga pengar har... vilket suger för oss andra..
__________________
Senast redigerad av Braves 2018-09-14 kl. 05:35.
Citera
2018-09-14, 05:45
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves

Ni behöver ju liksom inte bosätta er i Compton för att bo i värmen.. Vi bor i ett vettigt område i Los Angeles och här det för varmt, alltid jobbigt soligt och oooohhh vad jag saknar regnet. Men inte fan har vi dagliga skjutningar (eller skjutningar alls, har aldrig upplevt något sådant, liksom de flesta andra som bor här och t.o.m bott här hela sina liv) eller någon vidare kriminalitet heller för den delen. Du får ju liksom välja var du ska bo, vill du bo i något getto så är det ju upp till dig, men vi som bor i normala områden upplever inget av det du listar upp. I synnerhet i dessa områden packade med asiater, de har i princip inga kriminella tendenser öht.

FL är som sagt rätt mycket billigare än CA, så det kanske kan vara något för dig. CA erbjuder iaf bra med benefits för den som inga pengar har... vilket suger för oss andra..

Haha nej det är ju klart.. Men det verkar ju som att skjutningar och skit händer typ överallt, inte bara i ghetton, men jag kanske har fel. Får jag fråga vilket område i LA?

Vad för benefits menar du och hur menar du att det suger för er andra?
Citera
2018-09-15, 08:52
  #90
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Haha nej det är ju klart.. Men det verkar ju som att skjutningar och skit händer typ överallt, inte bara i ghetton, men jag kanske har fel. Får jag fråga vilket område i LA?

Vad för benefits menar du och hur menar du att det suger för er andra?

Vet inte riktigt var du får det ifrån, men men.. Vi bor i San Gabriel Valley för tillfället.

Har du inga pengar betalar staten saker åt dig, det är ju så alla wetbacks har råd att uppehålla sig i den näst dyraste delstaten i landet. De får gratis sjukvård/försäkring, bostadsbidrag, food stamps osv medan vi som har lite pengar på banken inte får ett skit och istället får betala tusentals kronor per person varje månad för en sketen sjukförsäkring (ja, vi betalar $600 per person och månad för en helt vanlig försäkring hos Blue Shield).

Ploppa ut ungar en efter en kan de såklart också göra, för staten betalar ju alla avgifter i det avseendet också. De som har pengar på banken (men utan att vara rika) har inte råd att skaffa barn här.

Ja och så har vi ju förmånen att via skatten betala för de där bidragstagarnas benefits, såklart. Känns bra.
Citera
2018-09-15, 12:08
  #91
Medlem
snabelts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Vet inte riktigt var du får det ifrån, men men.. Vi bor i San Gabriel Valley för tillfället.

Har du inga pengar betalar staten saker åt dig, det är ju så alla wetbacks har råd att uppehålla sig i den näst dyraste delstaten i landet. De får gratis sjukvård/försäkring, bostadsbidrag, food stamps osv medan vi som har lite pengar på banken inte får ett skit och istället får betala tusentals kronor per person varje månad för en sketen sjukförsäkring (ja, vi betalar $600 per person och månad för en helt vanlig försäkring hos Blue Shield).

Ploppa ut ungar en efter en kan de såklart också göra, för staten betalar ju alla avgifter i det avseendet också. De som har pengar på banken (men utan att vara rika) har inte råd att skaffa barn här.

Ja och så har vi ju förmånen att via skatten betala för de där bidragstagarnas benefits, såklart. Känns bra.

Läst tidigare att du inte är större förtjust i Los Angeles(kan ha missförstått), men du har aldrig funderat på att flytta till en annan stad eller stat?
Citera
2018-09-15, 20:55
  #92
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelt
Läst tidigare att du inte är större förtjust i Los Angeles(kan ha missförstått), men du har aldrig funderat på att flytta till en annan stad eller stat?

Absolut, när vi får möjlighet kommer vi att lämna Kalifornien helt och hållet, fortare än kvickt. Vi flyttar då till västra Colorado, men exakt läge har vi inte bestämt.

I dagsläget är vi fast här av många olika anledningar, men främst pga en viss familje- och arbetssituation. Så än så länge får vi dras med detta.
Citera
2018-09-15, 21:11
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves

Vet inte riktigt var du får det ifrån, men men.. Vi bor i San Gabriel Valley för tillfället.

Har du inga pengar betalar staten saker åt dig, det är ju så alla wetbacks har råd att uppehålla sig i den näst dyraste delstaten i landet. De får gratis sjukvård/försäkring, bostadsbidrag, food stamps osv medan vi som har lite pengar på banken inte får ett skit och istället får betala tusentals kronor per person varje månad för en sketen sjukförsäkring (ja, vi betalar $600 per person och månad för en helt vanlig försäkring hos Blue Shield).

Ploppa ut ungar en efter en kan de såklart också göra, för staten betalar ju alla avgifter i det avseendet också. De som har pengar på banken (men utan att vara rika) har inte råd att skaffa barn här.

Ja och så har vi ju förmånen att via skatten betala för de där bidragstagarnas benefits, såklart. Känns bra.

Får det från nyheterna och en polare bodde i norra och södra Florida i 1 år vardera, han sa att det var skjutningar titt som tätt i båda.

Det är ju segt att det är så, men jämför med Sverige, där betalar du 30% skatt till en sjukvård som inte kan annat än att säga "gå hem o vila". Och bidragstagarna där är värre. Tror det är 1 miljon som lever på bidrag, det är 1/10 av befolkningen, man kan ju bara spekulera kring hur många som faktiskt behöver det..
Citera
2018-09-15, 21:19
  #94
Medlem
Cheeswisss avatar
Man kan bli rik och göra karriär på nästan vad som helst där..
Citera
2018-09-16, 09:03
  #95
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Får det från nyheterna och en polare bodde i norra och södra Florida i 1 år vardera, han sa att det var skjutningar titt som tätt i båda.

Det är ju segt att det är så, men jämför med Sverige, där betalar du 30% skatt till en sjukvård som inte kan annat än att säga "gå hem o vila". Och bidragstagarna där är värre. Tror det är 1 miljon som lever på bidrag, det är 1/10 av befolkningen, man kan ju bara spekulera kring hur många som faktiskt behöver det..

Japp, men jag jämför inte med Sverige, Sverige spelar i en helt annan division. 😂 Delstat vs delstat är mer intressant, det skiljer otroligt mellan alla olika delstater.
Citera
2018-09-16, 10:55
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
Man kan bli rik och göra karriär på nästan vad som helst där..

Vad fan har det med någonting att göra?

Det "drabbar" 1% av befolkningen, men den överväldigande majoriteten lever i skit i USA.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2964874

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback