Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 14:29
  #1
Medlem
70-talsfilms avatar
Ja, jag vill ärligt veta. Jag har aldrig fattat grejen med USA. Folk talar om landet som den ultimata referenspunkten och reser dit regelbundet. Varför gillar folk USA? Förklara för mig för jag fattar inte varför.
Citera
2018-08-05, 14:34
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Ja, jag vill ärligt veta. Jag har aldrig fattat grejen med USA. Folk talar om landet som den ultimata referenspunkten och reser dit regelbundet. Varför gillar folk USA? Förklara för mig för jag fattar inte varför.

Därför att USA är den största kulturella influensen i vårt samhälle.
Citera
2018-08-05, 14:36
  #3
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=30InBgGhiSo
Cause of Steve! Samhällets hjälte nummer ett
Citera
2018-08-05, 14:42
  #4
Avstängd
Edmontons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Ja, jag vill ärligt veta. Jag har aldrig fattat grejen med USA. Folk talar om landet som den ultimata referenspunkten och reser dit regelbundet. Varför gillar folk USA? Förklara för mig för jag fattar inte varför.


Jag har aldrig fattat heller, kanske det beror på utvandringen dit. Föredrar själv Kanada och NZ.
Citera
2018-08-05, 14:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Ja, jag vill ärligt veta. Jag har aldrig fattat grejen med USA. Folk talar om landet som den ultimata referenspunkten och reser dit regelbundet. Varför gillar folk USA? Förklara för mig för jag fattar inte varför.


i usa är folket fritt det är inte svenskarna i Sverige
Citera
2018-08-05, 15:01
  #6
Medlem
I USA har folk yttrandefrihet, det har vi inte i Sverige.
Citera
2018-08-05, 15:05
  #7
Medlem
Wild.Bills avatar
För att det är coolt. USA är coolt, okej?


Tänk dig att själv att vara amerikan och få uppleva 100% inbillad frihet. Att få trycka ner andra länder konstant och få se sitt land vara överlägset alla andra länder på jorden. Det är en cool känsla helt enkelt.
Citera
2018-08-05, 15:12
  #8
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild.Bill
För att det är coolt. USA är coolt, okej?


Tänk dig att själv att vara amerikan och få uppleva 100% inbillad frihet. Att få trycka ner andra länder konstant och få se sitt land vara överlägset alla andra länder på jorden. Det är en cool känsla helt enkelt.


Min fråga utgår från icke-amerikaner, huvudsakligen svenskar. Varför dyrkar så många svenskar USA? Vad amerikaner tror om sig själva är inte relevant här.
Citera
2018-08-05, 15:33
  #9
Medlem
321js avatar
Det beror på att svensken får lära sig engelska i skolan. Svensken skulle älska Ryssland om de fick lära sig ryska.
Citera
2018-08-05, 15:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chazardkapi
I USA har folk yttrandefrihet, det har vi inte i Sverige.


vi har det här med men varje gång man säger något så gör lagen precis som en kvinna och vrider och vänder på det för deras egna vinning


men du har rätt folk i Sverige är inte fria där av är USA bättre
Citera
2018-08-05, 15:39
  #11
Medlem
olasvenssons avatar
Det jag gillar med USA är att varje stat har sina egna lagar och kulturer. Man kan välja vilken kultur man vill leva i. I Texas är det konservativt, i Californien är det liberalt.
Citera
2018-08-05, 15:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
i usa är folket fritt det är inte svenskarna i Sverige

Det där är ju en gammal sliten klyscha, som mer övergått till en myt. Vilka "friheter" har folket i USA, som saknas i Sverige, menar du?

USA har en massa olika polismyndigheter. I New York har övervakningen av allmän plats gått så långt att den motsvarar den i Kina. Politisk korrekthet är närmare två år efter Trumps maktövertagande ännu utbredd. Överlag har USA alltmer fått karaktären av en polisstat. Jag skulle kunna utveckla det här ännu mer, men detta får räcka nu.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2964874

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback