• 1
  • 2
2018-08-05, 00:54
Medlem
Jag fick en tanke om att när man dör så kommer "tiden" gå evigt snabbt, tills man föds igen i någon form, som gör att tiden saktar ner från det evigt snabba "tiden".

Men om man tänker att det aldrig skulle uppstå liv, skulle då universums "tid" gå evigt snabbt?

Hur skulle det se ut osv.?

Era tankar på denna fråga?
2018-08-05, 00:57
Medlem
Mia-Rovys avatar
Rumtiden är oberoende av eventuellt liv. Tiden skulle såklart gå precis lika snabbt vare sig det fanns liv eller ej.

Ljusets hastighet är konstant. Det går alltid lika lika snabbt. Så utifrån valfritt perspektiv så kommer väl tiden alltid att gå lika snabbt?

Färdas du i ljusets hastighet utifrån mitt perspektiv så kommer din rumtid att "krympa" för att kunna upprätthålla det faktum att ljusets hastighet måste vara densamma för dig, så din tid stannar.

Tänker högt här, försöker bara tänka mig vad det skulle innebära att tiden färdas evigt snabbt
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-05 kl. 01:07.
2018-08-05, 01:04
Bannlyst
Vår syn av universum förändrar det inte (om man bortser från på kvantnivå när man observerar partiklar) .. Tid finns inte på det sätt människan uppfattar den..

Gud är svaret..

Mvh Johan
2018-08-05, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Rumtiden är oberoende av eventuellt liv. Tiden skulle såklart gå precis lika snabbt vare sig det fanns liv eller ej.

Ljusets hastighet är konstant. Det går alltid lika lika snabbt. Så utifrån valfritt perspektiv så kommer väl tiden alltid att gå lika snabbt?
Nej inte riktigt så Tiden är relativ. Ljusets hastighet går alltid lika snabbt, men tiden saktar ner för att tillåta det.

Mvh Johan
2018-08-05, 01:08
Medlem
Tiden finns inte ens (i bemärkelsen att den inte står stilla) överallt i universum i detta nu. (I svarta hål står tiden stilla.)

När universum inte längre finns (paradigm oavsett freeze, crunch eller rip) kommer heller inte tiden att finnas.
2018-08-05, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Nej inte riktigt så Tiden är relativ. Ljusets hastighet går alltid lika snabbt, men tiden saktar ner för att tillåta det.

Mvh Johan

Under inflationen expanderade universum fortare än ljusetshastighet.
2018-08-05, 01:11
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:

Mvh Johan
Absolut. Men effekten är väl att tiden alltid går lika snabbt ur ditt perspektiv. Du kommer ju aldrig att märka att tiden ändrats för en utomstående, din klocka kommer att gå precis lika snabbt.

Hastighet är ju ett mått på sträcka per tid tänker jag.

Däremot så kommer väl någon som betraktar dig att notera att din klocka går långsammare ju snabbare du färdas. Men din egna tid kommer ju alltid att vara densamma.

Annars hade ju det (om din egna tid förändrades) inneburit att ljusets hastighet förändrades, vilket inte går?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-05 kl. 01:14.
2018-08-05, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Absolut. Men effekten är väl att tiden alltid går lika snabbt ur ditt perspektiv. Du kommer ju aldrig att märka att tiden ändrad, din klocka kommer att gå precis lika snabbt.

Hastighet är ju ett mått på sträcka per tid tänker jag.

Däremot så kommer någon som betraktar dig att notera att din klocka går långsammare ju snabbare du färdas. Men din egna tid kommer ju alltid att vara densamma.

Annars hade ju det (om din egna tid förändrades) inneburit att ljusets hastighet förändrades, vilket inte går.
Du märker på det sätt att utomvärlden går snabbare.. Hehe men om hastighet är sträcka per tid, då förändras väl ljusets hastighet iomed att tiden saktar ner? Din beskrivning verkar stämma överens med många källor online, men min fråga kvarstår

Mvh Johan
2018-08-05, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Under inflationen expanderade universum fortare än ljusetshastighet.

Jag förstår inte riktigt vad du vill tillägga men..
Universum expanderar snabbare än ljusets hastighet idag också. Punkt A på en sida av universum rör sig snabbare än C relativt till Punkt B på andra sidan kosmos. Men de kan aldrig kommunicera. Begränsningen C gäller endast för partiklar i rumtiden och inte för själva rumtiden

Mvh Johan
2018-08-05, 01:35
Medlem
Tiden har ju aldrig funnits. Det är ju en påhittad klocka. Sen att allt snurrar är ju en rörelse. Var den kommer från vet man väl inte.
Solen lever så länge den brinner å påverkar andra objekt. Sen fortsätter det i evighet.
Brinner å sprängs å så vidare vakumhål som suger in allt å spottar ut nya universum.
Nya människor irrar omkring å undrar om klockan är tiden .

Men sen håller jag åxå med om när du dör går tiden miljontals år i sekunden. Å sen dyker du upp som nått nytt medvetande. Men det är meningslös tanke . Men befriande också
Men man får inga minnen med sig så man märkte inget iaf

Ps . Ljusets hastighet går inte lika fort i vatten som i vakum . Å rör sig inte alls i jorden . Å stuttsar lättare på spegelblankt än på en svart blackboard. Fattar inte varför alla tror att hastighet är begränsad. Lol planktid nä fy hur smått är det ? Jag halverar det ändå

Jag dubblar ljusets hasighet åxå. Eller så bygger jag ett svart rymdskepp å kör om ljuset .

Förövrigt så är jag säker på att jorden och all materia krymper inte att universum.växer. men det kan se ut så. Men fakta är att vi trycks ihop inte sväller . Universum pressar ihop oss . Gud så enkelt 🤗
Senast redigerad av troligengud 2018-08-05 kl. 02:02.
2018-08-05, 01:38
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Du märker på det sätt att utomvärlden går snabbare.. Hehe men om hastighet är sträcka per tid, då förändras väl ljusets hastighet iomed att tiden saktar ner? Din beskrivning verkar stämma överens med många källor online, men min fråga kvarstår

Mvh Johan
Eftersom ljusets hastighet är samma för alla så förändras väl hela rumtiden, och du upplever också att universum blir allt plattare (men inte du själv som ju inte färdas alls relativt till dig själv) ju snabbare du färdas.

På det sättet kan ljusets färdas t.ex. en meter för dig på en sekund för dig, trots att sträckan för omvärlden är 100 meter och tiden är 100 sekunder, trots att det är samma start- och slutpunkt. Om ölen inte får mig att tänka knas...

Har jag fel så blir jag hemskt gärna rättad av någon
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-05 kl. 01:54.
2018-08-05, 01:42
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du vill tillägga men..
Universum expanderar snabbare än ljusets hastighet idag också. Punkt A på en sida av universum rör sig snabbare än C relativt till Punkt B på andra sidan kosmos. Men de kan aldrig kommunicera. Begränsningen C gäller endast för partiklar i rumtiden och inte för själva rumtiden

Mvh Johan

Nej universums expantionstakt, i detta nu, är inte snabbare än ljusetshastighet. Den är accelerande.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in