2018-08-05, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nej universums expantionstakt, i detta nu, är inte snabbare än ljusetshastighet. Den är accelerande.

Är inte t.ex telepati ”snabbare” än ljusets hastighet. För hastighet mäter bara avstånd, inget annat? Så om du frågar någon random ”person” i universum som är på någon annan planet t.ex ”Hej, hur är läget”, så kommer någon definitivt svara på den frågan. Och vem vet hur länge den konversationen kan hålla på. Så är inte det snabbare än ljusets hastighet? Och enligt den teorin kan det finnas evig snabbhet om universum är evigt stor? Allt är relativt.
2018-08-05, 02:56
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Nej universums expantionstakt, i detta nu, är inte snabbare än ljusetshastighet. Den är accelerande.
Det finns galaxer vars ljus aldrig kommer nå oss. Det beror på att vi relativt sett till varandra färdas snabbare än ljuset. Frågor på det?

Mvh Johan
2018-08-05, 03:08
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Eftersom ljusets hastighet är samma för alla så förändras väl hela rumtiden, och du upplever också att universum blir allt plattare (men inte du själv som ju inte färdas alls relativt till dig själv) ju snabbare du färdas.

På det sättet kan ljusets färdas t.ex. en meter för dig på en sekund för dig, trots att sträckan för omvärlden är 100 meter och tiden är 100 sekunder, trots att det är samma start- och slutpunkt. Om ölen inte får mig att tänka knas...

Har jag fel så blir jag hemskt gärna rättad av någon
Du verkar tänka i rätt bana iallafall hehe Hittade e animation som demonstrerar fenomenet... https://i.imgur.com/0fHi0WR.gif men lite förvirrande är den!

Ljuset måste alltså färdas längre i krökt rumtid, vilket gör att tiden ger vika för att behålla konstanten. Men, när det är "nerförsbacke", borde inte tiden gå lika snabbt då? Det är ju endast logiskt att det går långsammare i "uppförsbacke"... hehe

Mvh Johan
2018-08-05, 06:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Under inflationen expanderade universum fortare än ljusetshastighet.

Det gör det väl fortfarande?
2018-08-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Det finns galaxer vars ljus aldrig kommer nå oss. Det beror på att vi relativt sett till varandra färdas snabbare än ljuset. Frågor på det?

Mvh Johan

två bilar som åker åt varsit håll i 100km/h färdas ju inte i 200k/h. Det blir ju bara knäppt att resonera så unviersum expanderar inte fortare än ljustets hastighet.
2018-08-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det gör det väl fortfarande?

NEj för expanderade universum mkt fort, sen efter ett par hundra tusen år, sänktes hastigheten mkt - för att sedan öka igen. Det är den mörka energin som gör att universums expansion accelererar.
2018-08-06, 10:09
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Nej inte riktigt så Tiden är relativ. Ljusets hastighet går alltid lika snabbt, men tiden saktar ner för att tillåta det.

Mvh Johan

I olika ämnen så saktas ljuset ned ex i Diamant

Luft - 0.997c - 1,0003n
Vatten - 0,75 - 1,33n
Glas - 0,56c-0,71c - 1,4n-1,8n
Diamant - 0,42c - 2,4n
Kisel - 0,29c - 3,5n

Så Hastigheten är inte "konstant" på så vis. Om Universum enbart bestod av diamant skulle detta universum ha en ljushastighet som är betydligt lägre.

Själv är jag övertygad om att vi med tiden kommer hitta "något" som kan färdas snabbare än ljuset och ex överföra information med. Att vi inte hittat det ännu kan bero på att OM det nu finns något som är snabbare än ljuset så kan vi inte uppfatta det med den teknik vi har idag. ev spår i universum från big bang skulle heller inte kunna ses då detta "något" redan färdats betydligt längre bort ifrån oss än ljuset från big bang. Ex så skulle det finnas "något" som färdas med 10x ljusets hastighet så skulle detta vara 10x längre bort än det synliga ljusets gränser vi kan uppfatta idag som universums bortre gräns.

Jag tror det vore nyttigt för människans utveckling att inte ta ljushastigheten för givet att vara en oöverstiglig gräns och att forskare skall hålla en möjlighet öppen för att det kan finnas något som är snabbare. Einsteins relativitets teori fungerar lika bra med en konstant som är 10 eller 1000x högre än ljusets hastighet. Att man valde ljuset som konstant var att man behövde en konstant för "oändlighet".
2018-08-06, 12:34
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

Luft - 0.997c - 1,0003n
Vatten - 0,75 - 1,33n
Diamant - 0,42c - 2,4n
Kisel - 0,29c - 3,5n

Så Hastigheten är inte "konstant" på så vis. Om Universum enbart bestod av diamant skulle detta universum ha en ljushastighet som är betydligt lägre.

Själv är jag övertygad om att vi med tiden kommer hitta "något" som kan färdas snabbare än ljuset och ex överföra information med. Att vi inte hittat det ännu kan bero på att OM det nu finns något som är snabbare än ljuset så kan vi inte uppfatta det med den teknik vi har idag. ev spår i universum från big bang skulle heller inte kunna ses då detta "något" redan färdats betydligt längre bort ifrån oss än ljuset från big bang. Ex så skulle det finnas "något" som färdas med 10x ljusets hastighet så skulle detta vara 10x längre bort än det synliga ljusets gränser vi kan uppfatta idag som universums bortre gräns.

Jag tror det vore nyttigt för människans utveckling att inte ta ljushastigheten för givet att vara en oöverstiglig gräns och att forskare skall hålla en möjlighet öppen för att det kan finnas något som är snabbare. Einsteins relativitets teori fungerar lika bra med en konstant som är 10 eller 1000x högre än ljusets hastighet. Att man valde ljuset som konstant var att man behövde en konstant för "oändlighet".
Ljus saktar ner i ett medium, men kan aldrig färdas snabbare. Det kan heller inte information. Albert Michelson mätte ljusets hastighet, som fick Einstein att dra sina teorier. Man "valde" inte första bästa nummer. Det är teoretiskt möjligt att via t.ex. maskhål eller en s.k Warp Drive. Men information färdas fortfarande inte snabbare än C. Då skulle universum bli mindre än en punkt.

Nu har har slut på batteri...

Mvh Johan
2018-08-06, 12:35
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
två bilar som åker åt varsit håll i 100km/h färdas ju inte i 200k/h. Det blir ju bara knäppt att resonera så unviersum expanderar inte fortare än ljustets hastighet.
Jo.

Mvh Johan
2018-08-07, 00:41
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:

Luft - 0.997c - 1,0003n
Vatten - 0,75 - 1,33n
Diamant - 0,42c - 2,4n
Kisel - 0,29c - 3,5n

Nja själva hastigheten är väl högst troligt konstant, även genom dessa material.

Jag blev nyfiken och Googlade, där fann jag en förklaring jag fann givande:
https://www.quora.com/What-if-the-sp...-all-materials

Så däremot så tar det mycket riktigt längre tid för ljuset att nå en punkt via olika material. Men det är knappast för att själva hastigheten förändras, utan för att det sker processer på vägen som ljuset måste genomföra, men inom ramen för dem så sker det i ljusets hastighet.

Kan du hänvisa till en teori som verkligen säger att den faktiska hastigheten förändras?

Den användaren hänvisade till 3 olika teorier, varav ingen gick ut på att hastigheten faktiskt förändrades
2021-02-27, 09:35
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Rumtiden är oberoende av eventuellt liv. Tiden skulle såklart gå precis lika snabbt vare sig det fanns liv eller ej.

Ljusets hastighet är konstant. Det går alltid lika lika snabbt. Så utifrån valfritt perspektiv så kommer väl tiden alltid att gå lika snabbt?

Färdas du i ljusets hastighet utifrån mitt perspektiv så kommer din rumtid att "krympa" för att kunna upprätthålla det faktum att ljusets hastighet måste vara densamma för dig, så din tid stannar.

Tänker högt här, försöker bara tänka mig vad det skulle innebära att tiden färdas evigt snabbt
Ett ganska häftigt sätt att se på saken är att allting rör sig med ljusets hastighet hela tiden. Det vi upplever som att "stå still" är när vi rör oss enbart i tidens riktning. Detta förklarar tidsförändringar på ett väldigt snyggt sätt. Föreställ dig att du rör dig på plan mark med konstant fart. Det kommer innebära att om du ska öka hastigheten för breddgrad måste du minska den för längdgrad. Och när vi sedan tänker oss tiden som en dimension som vi rör oss genom så blir det klart som korvspad att vi inte kan röra oss lika snabbt genom tiden om vi samtidigt ska röra oss i någon av rumsdimensionerna, givet då att vi hela tiden har konstant fart genom rumtiden.

Och när man rör sig med ljusets hastighet så har du en hastighetsvektor som är ortogonal mot tidsdimensionen. Därför står tiden stilla.
2021-02-27, 10:21
Medlem
SittFints avatar
Citat:

Luft - 0.997c - 1,0003n
Vatten - 0,75 - 1,33n
Diamant - 0,42c - 2,4n
Kisel - 0,29c - 3,5n

Självfallet ska man vara öppen för nya perspektiv, men som så många andra verkar du ha låst dig vid tanken på att ljusets hastighet skulle vara fundamentalt för just ljuset. Så är inte fallet. Exempelvis färdas även gravitation och magnetfält med ljusets hastighet. Det beror inte på att de har något med ljus att göra, utan för att alla tre färdas med den maximala hastigheten för kausalitet. Det är den maximala hastighet som information kan färdas.

Och ja, jag vet att det finns kvantpar som påverkar varandra snabbare än så, men gräver man djupt i det så ser man att kvantpar inte går att använda för att sända exempelvis datatrafik med överljushastighet.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback