Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-04, 16:05
  #1
Avstängd
Har ju snackats oerhört mycket om att män ska akta sig för högt kalciumintag, och många slutade också käka massvis med kvarg efter att dessa varningsbesked kom ut i media genom otaliga forskningsartiklar osv osv som menade att det höga kalciumintaget med denna tillförsel kan vara högst farlig på sikt.

Men frågan är; Om man intar 500 g laktosfri kvarg dagligen , kan inte detta ändå vara mer hälsosamt än motsvariga originalet som innehåller laktos?
Citera
2018-08-04, 16:18
  #2
Medlem
cybergrodans avatar
Varför skulle laktosfritt vara nyttigare?
Citera
2018-08-04, 16:18
  #3
Medlem
Hannsipannsis avatar
Kalcium är en mineral, och laktos är kolhydrat.
De har ingenting med varandra att göra.
Laktosfri kvarg innehåller troligtvis lika mycket kalcium.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter?
Är du laktosintolerant är det såklart bättre att du äter den laktosfria varianten.
Citera
2018-08-04, 16:19
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Laktosfritt är bara hälsosamt om du inte tål laktos.
Citera
2018-08-04, 16:30
  #5
Avstängd
Har inte pekat på något specifikt. Jag är laktosintolerant om det hör till sakens intresse. Jag vill veta om det är hälsosammare överlag när laktosen är bortplockad. Men också titta på det omtalade kaseinets funktion i det hela.
__________________
Senast redigerad av Maxodus 2018-08-04 kl. 16:33.
Citera
2018-08-04, 16:32
  #6
Avstängd
Här har ni 2 artiklar om ni vill veta lite mer specificerat vad jag vill diskutera.

http://www.onegreenplanet.org/natura...d-your-health/


Från ovanstående länk; "Casein is very different from whey, though just as detrimental to your health. Casein breaks down more slowly and in the process, also wreaks havoc on your health.

Dr. T. Colin Campbell, the author of The China Study, says through his studies he has found casein to be the most relevant cancer promoter ever discovered. Because casein digests so slowly, natural morphine-like substances in casein known as casomorphins, act like opiates in the body as they enter the bloodstream. Just minutes after you eat a dairy-based food, the casein protein begins to break down. This releases the drug-like casomorphins, which attach to opiate receptors in the brain and cause severe addictions to dairy products (hence the reason they keep people coming back for more.) Casomorphins trigger such an addictive response that they’ve been compared to heroin in terms of their strength to cause food addictions and mood disorders.

Casein’s slow digestion rate also puts great strain on the digestive system. Dr. Frank Lipman (an Integrative and Functional Medical expert), explains that the body has an extremely difficult time breaking down casein. Dr. Lipman says that common symptoms of dairy sensitivity due to casein are: excess mucus production, respiratory problems and digestive problems like constipation, gas, bloating, and/or diarrhea. Dairy intolerance is also known to cause skin issues like acne, rashes, and redness or irritation. Skip the casein and try eating more of these Inexpensive Vegan Foods That Brighten Your Skin instead!

Morphine in Milk- What the Dairy Industry Doesn’t Advertise on Their Products
If you still think a harmless glass of milk, a cup of yogurt, or a small serving of cheese isn’t potentially dangerous, think again. Dr. Neal Barnard, M.D. (founder of the Physician’s Committee for Responsible Medicine, a.k.a PCRM) found that in various studies, when dairy products were removed from the diet, cheese was the hardest food for people to give up. Dr. Barnard credits this finding to cheese being the most concentrated source of casein of all dairy products. PCRM has also discovered that milk actually contains morphine, which can clearly be seen when milk is inspected under a microscope. Morphine is not added to cow’s milk; cows actually produce these opiate-like chemicals on their own".



https://www.livestrong.com/article/2...otein-dangers/


Hoppas ni förstår min poäng någorlunda tydligare nu.
__________________
Senast redigerad av Maxodus 2018-08-04 kl. 16:38.
Citera
2018-08-04, 16:42
  #7
Medlem
1. Lyssna inte så förbaskat på journalister från icke vetenskapliga tidningar eller bloggare, de är inte utbildade om hur man ska läsa en vetenskaplig rapport korrekt, utan tolkar ofta frågeställningar som fakta.

2. Om du vill undvika socker, så är inte laktosfritt vägen att gå, där har laktosen omvandlats till en annan och snabbare sockerart.

3. Ät vanlig keso/kvarg om du inte är laktosintolerant. Likaså kan du äta vanligt bröd om du inte är glutenintolerant.
Citera
2018-08-04, 16:51
  #8
Medlem
Hannsipannsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Här har ni 2 artiklar om ni vill veta lite mer specificerat vad jag vill diskutera.

http://www.onegreenplanet.org/natura...d-your-health/


Från ovanstående länk; "Casein is very different from whey, though just as detrimental to your health. Casein breaks down more slowly and in the process, also wreaks havoc on your health.

Dr. T. Colin Campbell, the author of The China Study, says through his studies he has found casein to be the most relevant cancer promoter ever discovered. Because casein digests so slowly, natural morphine-like substances in casein known as casomorphins, act like opiates in the body as they enter the bloodstream. Just minutes after you eat a dairy-based food, the casein protein begins to break down. This releases the drug-like casomorphins, which attach to opiate receptors in the brain and cause severe addictions to dairy products (hence the reason they keep people coming back for more.) Casomorphins trigger such an addictive response that they’ve been compared to heroin in terms of their strength to cause food addictions and mood disorders.

Casein’s slow digestion rate also puts great strain on the digestive system. Dr. Frank Lipman (an Integrative and Functional Medical expert), explains that the body has an extremely difficult time breaking down casein. Dr. Lipman says that common symptoms of dairy sensitivity due to casein are: excess mucus production, respiratory problems and digestive problems like constipation, gas, bloating, and/or diarrhea. Dairy intolerance is also known to cause skin issues like acne, rashes, and redness or irritation. Skip the casein and try eating more of these Inexpensive Vegan Foods That Brighten Your Skin instead!

Morphine in Milk- What the Dairy Industry Doesn’t Advertise on Their Products
If you still think a harmless glass of milk, a cup of yogurt, or a small serving of cheese isn’t potentially dangerous, think again. Dr. Neal Barnard, M.D. (founder of the Physician’s Committee for Responsible Medicine, a.k.a PCRM) found that in various studies, when dairy products were removed from the diet, cheese was the hardest food for people to give up. Dr. Barnard credits this finding to cheese being the most concentrated source of casein of all dairy products. PCRM has also discovered that milk actually contains morphine, which can clearly be seen when milk is inspected under a microscope. Morphine is not added to cow’s milk; cows actually produce these opiate-like chemicals on their own".



https://www.livestrong.com/article/2...otein-dangers/


Hoppas ni förstår min poäng någorlunda tydligare nu.
Nu blev det ännu mer otydligt tyvärr.
Du länkar till en artikel som diskuterar kasein som är ett protein.
Du blandar äpplen och päron, och slänger dessutom in ett hallon.
Mitt tips i all välmening är att kolla upp lite grundläggande näringslära innan du ställer frågor.
Men det är bra att du ifrågasätter nyttigheten av mjölk, och att du är intresserad av hälsofrågor!
Citera
2018-08-04, 17:00
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hannsipannsi
Nu blev det ännu mer otydligt tyvärr.
Du länkar till en artikel som diskuterar kasein som är ett protein.
Du blandar äpplen och päron, och slänger dessutom in ett hallon.
Mitt tips i all välmening är att kolla upp lite grundläggande näringslära innan du ställer frågor.
Men det är bra att du ifrågasätter nyttigheten av mjölk, och att du är intresserad av hälsofrågor!


Köper absolut att rubriken kunde varit lite missvisande men det är bra att vara saklig och hötta mindre med pekpinnar. Du behöver inte tala om vad som är vad för mig (att kasein är protein osv osv) utan tråden bäddar för diskussion. Kan Kvarg bidra till att man får höga värden kasein vilket i sin tur kan framkalla hälsofara på sikt. Har du input? Shoot. Annars? Håll en ödmjuk ton.
Citera
2018-08-04, 17:20
  #10
Medlem
Hannsipannsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Köper absolut att rubriken kunde varit lite missvisande men det är bra att vara saklig och hötta mindre med pekpinnar. Du behöver inte tala om vad som är vad för mig (att kasein är protein osv osv) utan tråden bäddar för diskussion. Kan Kvarg bidra till att man får höga värden kasein vilket i sin tur kan framkalla hälsofara på sikt. Har du input? Shoot. Annars? Håll en ödmjuk ton.
Det är inte bara rubriken som är missvisande. Dina inlägg är missvisande.
Vad är det som skall diskuteras?
Du har hoppat mellan flera näringsämnen nu.
Jag försöker hålla en ödmjuk ton, inte hötta med pekpinnar, men jag förstår fortfarande inte vad du vill.
Och snälla. Länka inte till någon tråd om D- vitamin i mjölk.
Citera
2018-08-04, 17:27
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hannsipannsi
Det är inte bara rubriken som är missvisande. Dina inlägg är missvisande.
Vad är det som skall diskuteras?
Du har hoppat mellan flera näringsämnen nu.
Jag försöker hålla en ödmjuk ton, inte hötta med pekpinnar, men jag förstår fortfarande inte vad du vill.
Och snälla. Länka inte till någon tråd om D- vitamin i mjölk.


Man diskuterar det en tråd berör i helhet. Vad man själv känner att man vill lägga till bestämmer man helt enkelt själv.

Vill du att jag håller din hand?
Citera
2018-08-04, 17:39
  #12
Medlem
Hannsipannsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Man diskuterar det en tråd berör i helhet. Vad man själv känner att man vill lägga till bestämmer man helt enkelt själv.

Vill du att jag håller din hand?
Tack!! Håll gärna min hand! Det var gulligt av dig Maxodus.
Är mycket intresserad av näringslära, och är lite nervös och spänd över vart denna tråd skall leda.
Ser framemot att bli upplyst om kvarg, kalcium, laktos och kasein.
Och kanske lite fler spännande näringsämnen framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback