Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Åh gymnasiet ja för i den åldern vet ju alla vad de vill jobba med i framtiden och deras val av väg är cementerade för all framtid... lol.

Det är en indikation vet du...

Vad har du för fakta som talar för din sak??

Något litet måste du väl kunna prestera?

Annars kan jag bara utgå från att du svamlar.
Citera
2020-03-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är en indikation vet du...

Vad har du för fakta som talar för din sak??

Något litet måste du väl kunna prestera?

Annars kan jag bara utgå från att du svamlar.

Jag har sett en honorangutang sitta och såga på tv. Mer bevis krävs det ju inte för att bekräfta antifeminister könsteorier.
Citera
2020-03-25, 14:07
Medlem
Citat:
Är det? Hur var det med Irans kvinnliga ingenjörer?

Den stora förändringen därvidlig inträffade hursomhelst för minst en generation sedan. Sedan har det inte skett så mycket.

Att påstå att det är vanligt att kvinnor jobbar i klassiskt manliga yrken är grovt felaktigt. Det är tvärtom fortfarande ganska ovanligt.

Jag har inga tjejer i mina yrkesklasser på gymnasiet. Bygg, el, industri... Noll.

Kvinor ville utbilda sig till ingenjörer och arkitekter ex. i Iran , och fick det en tid, nu är de begränsade att få lov till detta, eftersom de tog över utbildningen, vilket skrämde skiten ur mullorna om jag förstått det rätt.
men...fick de sen jobba med det? OCH? fick/ får de jobba överhuvudtaget om de har barn ex?
Finns där en liten malke ex. som snällt stannar hemma och tar hand om hemarbetet medeans hon gör karriär?

Sen samhället fått möjligheter för kivnor har en massa kivnnor tagit över klassiska manliga yrken...
En majoritet av landets jurister är numera kvinnor. Lärryrket, läkaryrket, div administrativa yrken inom förvaltning etc etc har blivit "kvinnliga".

Så jag vill betydligt mer hävda att påståendet att kvinnor inte vill jobba med annat än barn och "hem" är gravt felaktigt.
Citera
2020-03-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinor ville utbilda sig till ingenjörer och arkitekter ex. i Iran , och fick det en tid, nu är de begränsade att få lov till detta, eftersom de tog över utbildningen, vilket skrämde skiten ur mullorna om jag förstått det rätt.
men...fick de sen jobba med det? OCH? fick/ får de jobba överhuvudtaget om de har barn ex?
Finns där en liten malke ex. som snällt stannar hemma och tar hand om hemarbetet medeans hon gör karriär?

Sen samhället fått möjligheter för kivnor har en massa kivnnor tagit över klassiska manliga yrken...
En majoritet av landets jurister är numera kvinnor. Lärryrket, läkaryrket, div administrativa yrken inom förvaltning etc etc har blivit "kvinnliga".

Så jag vill betydligt mer hävda att påståendet att kvinnor inte vill jobba med annat än barn och "hem" är gravt felaktigt.

I och med att kvinnor numera finns i arbetslivet så har de såklart tagit plats. Men det har inte gjort arbetslivet jämställt eller likadant.

Jaså jurister har blivit ett kvinnoyrke... där ser man.
Citera
2020-03-25, 14:14
Medlem
Citat:

De får jobba om männen tillåter dem. Att folk sen kan vidareutbilda sig efter gymnasiet är väl för mycket att ta in på en och samma gång för en del.
Citera
2020-03-25, 14:27
Medlem
Citat:
I och med att kvinnor numera finns i arbetslivet så har de såklart tagit plats. Men det har inte gjort arbetslivet jämställt eller likadant.

Jaså jurister har blivit ett kvinnoyrke... där ser man.

Fast Zigge....ingen har ju någonsin hävdat att jämlikheten eller jämställdhet ligger i att alla yrken ska ha exakt 50/50 av båda könen, alla åldrar eller etnicitet etc etc.

Jämställdheten ligger i lika möjligheter, likvärdiga löner/ villkor etc.

Och nu kommer vi från en arbetsmarknad där av tradition kvinnors arbeten ersatts med 0.
Kvinnor har fått byta sitt arbete/ insats i samhället mot kost & logi typ, medan män för sitt arbete/ insats i samhället fått lön. Viss skillnad eller hur?
Denna struktur har sen vidareutvecklats i vårt eget samhälle med att de trad. kvinnliga insatserna har blivit "offentlig sektor" och betraktas av vissa fjantar på detta forum som nått typ onödigt skit som stackars, stackars män är tvingade att betala för. Hela 4 miljoner! enligt vissa.

Hade vi även gjort kvinnors arbeten/ insatser i samhället till privat sektor, så jävlar då hade stackars , stackars män säkerligen behövt betala 8 miljoner för samma tjänster, men det tror jag inte TS tar med i beräkningen.

Jurister domineras inte av kivnor än, men är på väg, eftersom juristutbildningarna sedan flera år domineras totalt av kivnnor och betydligt fler män än kvinnor dessutom hoppar av utbildnignen.
Citera
2020-03-25, 17:42
Medlem
Citat:
Fast Zigge....ingen har ju någonsin hävdat att jämlikheten eller jämställdhet ligger i att alla yrken ska ha exakt 50/50 av båda könen, alla åldrar eller etnicitet etc etc.

Ändå mäts det ständigt procentsatser.

Ca 1/4 av landets ingenjörer är kvinnor. Det ökar sakta, mycket sakta och det är ungefär samma i dagens generation som i min.

Det anses vara ett problem och det finns en hel del riktade satsningar för att få fler tjejer att bli ingenjörer.

Så nog finns målsättningen 50/50 alltid, den är där outalad eller utalad, men den finns där.
Citera
2020-03-25, 18:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Och jag visade att de inte är fler än förr.

Vad du tror dig se är liksom inte relevant.
Hört talas om mursmäcka och åltmor.
Tunga jobb när det skulle byggas.

Men de är färre nuförtiden.
Sumprunkare var ett perfekt jobb för män med de lägre intelligensnivåerna.
De har också försvunnit, vad ska samhället ta vägen.
Citera
2020-03-25, 18:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag visade statistik från IT-sektorn.

Och är det mindre än 2% så kn det ju inte vara många fler än förr, förmodligen inte, eller hur.

Jag jobbar som gymnasielärare och har en hel del yrkesklasser och där är ju inge tjejer på bygg, el eller industri... killar och tjejer väljer väldigt traditionellt.

Vad du gör är att du utgår från en ideologiskt teoretisk karta. Och om den inte överensstämmer med verkligheten så är det din ideologiska karta som är korrekt. Det är inte bra....
En del av attityden på detta forum gör att det sipprar ner förakt för "könsrollsbytande" flickor.
Nedvärderande, gör att det blir mindre roligt att vistas på arbetsplatser.

Notera vad flashbackskribenter anser om män som jobbar i barnomsorgen.

Ofta är det så att kvinnor måste vara dubbelt så bra som männen för att gå vidare. Den akademiska världen håller på att bättra sig.
Citera
2020-03-25, 18:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ändå mäts det ständigt procentsatser.

Ca 1/4 av landets ingenjörer är kvinnor. Det ökar sakta, mycket sakta och det är ungefär samma i dagens generation som i min.

Det anses vara ett problem och det finns en hel del riktade satsningar för att få fler tjejer att bli ingenjörer.

Så nog finns målsättningen 50/50 alltid, den är där outalad eller utalad, men den finns där.

Målsättningen är inte 50-50 utan att alla ska välja fritt utan att andras fördomar påverkar. Det är bara ett delmål.
Som en bit på vägen så uppmuntrar man minoriteten.
Citera
2020-03-25, 19:25
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Är du inte läskunnig?

Selektiv läskunnighet kompis.
För avancerat för mig detta uträknande av vem som betalar in hur mycket moms och sånt.

Fingret i luften då. Kriminella vinner mest då de får hela uppehället fritt.
Tjänar som fan, många lakan de får från okriminella skattare varje dygn.
Citera
2020-03-25, 19:49
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Jag vet!
Det är bara toppjobben som ska vara minst lika. Skitjobben får männen behålla, liksom uteliggeriet.
Citat:
Ja, men då borde du ha varit jätteglad, för det är lag på det sen 1978.
Fast DO har infört fler regler sen dess.
Positiv särbehandling av kvinnor är fortfarande okej. Men inte av män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in