Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-08-07, 20:43
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Vill även ta hatten av och säga att det invandrare lyckats med i Sverige bra är
Pizza
Kebab
Kina och Thaikäk

De gör de bättre än orignalen

Pizza är värdelöst i flesta länder.
Kebab med.
Även Kina och Thai. Sverige använder glutamat till, det är inte bra, men gott.

Engång i månaden spelar ingen roll, bara det är gott

Kinamaten i Sverige bättre än originalet? Du kan inte ha varit i Kina. Maten i Kina varierar väldigt mycket beroende på vart du befinner dig. Pröva Peony i Johanneshov, det är riktig "kinamat" från Zechuanprovinsen. Tror du kommer ta tillbaka ditt påstående.
Citera
2018-08-07, 20:52
  #110
Medlem
luftkonditionerings avatar
Inte förvånad..
Citera
2018-08-07, 21:12
  #111
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Jag har spenderat mycket tid i indien. Jag tycker Pataks funkar om man öser på mer grejer själv, typ mer curry, kummin, vitlök osv. Deras pickles är helt okej också. Men santa maria och ica osv är ett skämt.
Jo man måste absolut slänga i massvis med extrasaker för att det skall smaka iaf någorlunda, fast detta förtar ju mycket av poängen med att köpa halvfabrikat.
Citera
2018-08-08, 16:40
  #112
Medlem
Smak är ju bara en fråga om förväntningar och vad man har vant sig vid.

Det är klart att om du är van vid en viss typ av mat som tillagas på ett visst sätt av en viss person, så kommer du tycka att allt som avviker från det det minsta smakar sämre. Har du dessutom en förväntning sedan tidigare på att det ska smaka på ett visst sätt och det smakar annorlunda, så kommer du antagligen tycka att det smakar jättekonstigt.

Sen går det ju inte att komma ifrån att om du äter en maträtt som någon lagat tusentals gånger så kommer den smaka bättre och mer autentiskt än något som svenne banan slängt ihop ett par gånger tidigare när han ville experimentera med maten.
Citera
2018-08-08, 17:28
  #113
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.

"Fejk" är väl lite att ta i, men tycker definitivt inte att Thaigrejerna på ICA kommer i närheten av äkta Thaimat. Detta beror nog mycket på att man dels anpassar smaken efter marknaden (svensken vill inte ha svinstark mat som smakar för mycket), men också såklart på att man i Thailand (och Asien generellt) ofta lagar mat från färska råvaror. T.ex. innehåller en "currypasta" i Thailand en enorm mängd färska grönsaker och grejer, så den färdiga currypastan på ICA kan såklart inte konkurrera med detta.

Asiatbutiker (tänker framförallt på Thai) har förvånande ofta en ansenlig mängd färska ingredienser om man vill få till den riktiga smaken, men även en del konserverade grejer som smakar ljusår mer än ICA's. Har aldrig blivit nöjd med någon av alla Thaiprodukter jag testat från asienhyllan i en vanlig affär, däremot kan polarens Thaifru sno ihop nästintill samma smaker som i Thailand av färska ingredienser som hon köper i Thaibutiken.

För övrigt smakar ju inte Thaimaten i Thairestauranger i Sverige heller i närheten av hur det smakar på plats i Thailand. Tycker det brukar mest vara en sorglig gegga som smakar likadant oavsett om man beställer Panaeng, Grön curry eller Tomyum...
Citera
2018-10-05, 22:46
  #114
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Men visst handlar TS om asiatisk mat och inte specifikt kinesiskt käk? Blaskig som tusan är den i vilket fall som helst, den smakar typ som saltvatten med lite buljong i. Jag gissar att japanerna i Japan inte äter något så otillräckligt som Kikkoman för varför skulle någon göra det?

Kikkoman är ett av dom mest sålda märkena i Japan...

Dom är ansedda som en av dom få som saluför äkta japansk shoyu som den ska smaka.
__________________
Senast redigerad av Sereena 2018-10-05 kl. 22:49.
Citera
2023-03-26, 04:19
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk. T.ex. soja såserna säger han är väldigt blaskiga och inte kommer i närheten av äkta kinesisk soja. även sesamolja och andra produkter av exempelvis märket Blue Dragon säger han är fejk från England och inte ens kommer från kina, och tydligen inte smakar som de ska. riset ska vi inte ens prata om, det hånar han och säger är rena skämtet, smakar skit och måste inhandlas på asiatiska butiker.
jag har käkat middag hemma hos hans familj vid ett par tillfällen och då har de självklart lagat typisk asiatisk mat, jävligt gott men jag kan inte känna nån skillnad på ingredienserna eller hur maten smakar om man jämför med fejkprodukterna från ica.
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.

Öh ja, det är uppenbart.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback