2018-08-04, 19:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Blue dragon är helt oätligt för alla som har lite krav på maten, spenderat tid i asien eller på annat sätt har erfarenhet av genuin asiatisk mat. Man inhandlar då givetvis de asiatiska varorna på en välsorterad importaffär. Även där är det skillnad på äpplen och äpplen, normalt brukar prissättningen avslöja kvaliteten. Högre pris=högre kvalitet. Skillnaden mot blue dragon osv är att det billigaste i importaffärerna oftast är 100 gånger bättre. Blue dragon är den billigaste skiten som inte ens de fattigaste asiater skulle vilja stoppa i munnen om de fick välja.
Håller helt med, men som sagt Blue Dragon ska vara i smak-rangen japansk sushi/thailändska nudlar. Urvattnat till max. Deras inlagda ingefära är inte helt dum dock.

Laga mat från grunden istället, med div löksorter, div currysorter, div kryddor som citrongräs, limeblad, tamarind etc.
så hamnar man iaf lite närmre originalet. Blue Dragon är för Svennes fredagsasiatiska middag och det funkar okej för det... Men inte alls likt originalen.
Citera
2018-08-04, 22:16
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk. T.ex. soja såserna säger han är väldigt blaskiga och inte kommer i närheten av äkta kinesisk soja. även sesamolja och andra produkter av exempelvis märket Blue Dragon säger han är fejk från England och inte ens kommer från kina, och tydligen inte smakar som de ska. riset ska vi inte ens prata om, det hånar han och säger är rena skämtet, smakar skit och måste inhandlas på asiatiska butiker.
jag har käkat middag hemma hos hans familj vid ett par tillfällen och då har de självklart lagat typisk asiatisk mat, jävligt gott men jag kan inte känna nån skillnad på ingredienserna eller hur maten smakar om man jämför med fejkprodukterna från ica.
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.

Såklart är denna mat "Försvenskad" mot hans "hembygds" mat.
Så är det ju alltid. Kinamat är välkänt.
Thaimat, Indisk, pizzor och pasta, kebab osv osv.... vi försvenskar såklart.
Vi har ju inte ens de äkta råvarorna att tillgå. Hur gör vi då?

Försvenskar. Efter de möjligheter vi har.

Så gör vi.
Så gör alla andra.

Citera
2018-08-05, 00:17
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk.

Så är det alltid. Det är mer aspekter än ingredienser som påverkar hur mat smakar. Vattenkvalitet, atmosfäriska förhållanden och en mängd andra faktorer påverkar.

Du kan tappa upp irländskt öl på fat och skeppa det till sverige, och servera samma öl på en pub i Belfast, och det kommer att smaka olika ändå.

Har man en gång ätit kebab i turkiet, så kan man aldrig mer äta kebab i Sverige.
Samma ingredienser, samma tillagningssätt, men smaken är helt olika.
Citera
2018-08-05, 22:39
Medlem
Lite lustigt att maten på kinarestaurang är väldigt lika i hela världen. Enda landet det smakar helt annorlunda är Kina. Dessutom skiljer sig maten mer mellan olika delar av kina mer än den skiljer sig mellan olika länder i övriga världen.
Citera
2018-08-06, 14:38
Medlem
Krickerts avatar
Tydligen äl det samma sak med fyla små lätter.

Existerar tydligen inte i Kina.
Citera
2018-08-06, 15:16
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
tja,
jag har en vän som är kines. eller han är född i sverige men hans föräldrar är från kina, men ändå. han har flera gånger sagt till mig att den asiatiska maten och ingredienser som säljs i svenska butiker, typ "Asien hyllan" på ICA, är endast fejk mat och smakar inte som äkta kinesisk. T.ex. soja såserna säger han är väldigt blaskiga och inte kommer i närheten av äkta kinesisk soja. även sesamolja och andra produkter av exempelvis märket Blue Dragon säger han är fejk från England och inte ens kommer från kina, och tydligen inte smakar som de ska. riset ska vi inte ens prata om, det hånar han och säger är rena skämtet, smakar skit och måste inhandlas på asiatiska butiker.
jag har käkat middag hemma hos hans familj vid ett par tillfällen och då har de självklart lagat typisk asiatisk mat, jävligt gott men jag kan inte känna nån skillnad på ingredienserna eller hur maten smakar om man jämför med fejkprodukterna från ica.
tror ni han har rätt eller bara fått för sig detta "för att"? är asian-maten på ICA fejk och smakar helt annorlunda än det som säljs i äkta kina butiker? nån som har erfarenhet av båda och kan säga sin uppfattning.

Jämför hemgjorda köttbullar med något nedfryst skit så förstår du problematiken.
Citera
2018-08-06, 16:49
Medlem
sluskjohans avatar
Fan McDonalds i Tyskland gjorde en svensk hamburgare under fotbolls-VM. Det var två friterade torskfilér med bacon och ost emellan. Låter ju verkligen inte svenskt. Jag tycker jasmin riset här i Sverige är väldigt gott och jag ser ingen poäng med att försöka byta ut det mot något importerat bara för att få "äkta" stämpel på riset. Thai och kina restauranger här i Sverige gör god fake mat. Finns ju knappt italienska pizzor i norra Sverige, varför? Ingen vill ha skiten.
Citera
2018-08-06, 18:26
Medlem
pollenpers avatar
https://goo.gl/images/HjnWjB

Hur smakar såna här grillade skorpioner och andra skumma grejor?
Kineser äter allt som rör sig har jag hört sägas.

Men vill vi ha det på chinarestaurangen?
Citera
2018-08-06, 18:40
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
tja,

Han har rätt till en viss mån. Det som säljs på ICA är ofta av sämre kvalitet eller medvetet försvenskade produkter. Blue Dragon är ett skitmärke enligt mig och vill man ha bättre kvalitet får man söka sig till nätet eller andra butiker.
Citera
2018-08-07, 14:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
tja,
Du har kanske inte en så utvecklad smakpalett.

Jag känner skillnad på ICA's grejer och det jag hittar i importbutiken. Stor skillnad kvalitet
Citera
2018-08-07, 14:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Fan McDonalds i Tyskland gjorde en svensk hamburgare under fotbolls-VM. Det var två friterade torskfilér med bacon och ost emellan. Låter ju verkligen inte svenskt. Jag tycker jasmin riset här i Sverige är väldigt gott och jag ser ingen poäng med att försöka byta ut det mot något importerat bara för att få "äkta" stämpel på riset. Thai och kina restauranger här i Sverige gör god fake mat. Finns ju knappt italienska pizzor i norra Sverige, varför? Ingen vill ha skiten.
Det handlar inte om ris. Det handlar om ostronsås hoisinsås osv.
Citera
2018-08-07, 14:42
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Själv så kan jag konstatera att riset inte är ett dugg bättre i asien-affärer än jasminriset eller basmatiriset på Coop eller ICA. Samma sak med grönsakerna.

Jaha, det säger du? Kan du, som expert, tala om för mig i vilken affär du kan få tag på ris liknande basmati från märket Indian Gate? Tilda? Uncle Bens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in