2018-08-03, 20:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
jo men varför tillverkar inte dessa europeiska företag maten på rätt sätt så det smakar som den som är direktimporterad från kina? om det nu ens stämmer att man kan känna skillnad. är det tillverkat på ett billigare sätt eller? kineser är ju inte direkt kända för att vilja spendera mycket pengar, så jag förmodar att du menar att maten endast är dyr för den är importerad och inte är dyr i kina eller dyr att producera.
så varför använder dom fejk ingredienser/metoder när de gör den i europa?
Hur lycka du med att inte förstå? Det finns inget "rätt sätt" och inget "fel sätt", oavsett om vi talar om asiatisk, afrikansk, europeisk eller vilken matkultur som helst. Det enda man skulle kunna säga är det rätta, är det som säljer bäst.

Butiker, precis som restauranger, måste givetvis anpassa sina produkter och tjänster efter marknaden. Köttbullar är inte samma sak i USA som i Sverige, rysk yoghurt smakar inte som svensk, pan pizza är inget italienskt påfund och stora delar av världen verkar ha jäkligt svårt för saltlakrits. Att som butik eller restaurang då försöka omvända marknaden istället för att anpassa sig till de smaktraditioner som råder är inte på något sätt "rätt", bara korkat.
Citera
2018-08-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svii
Uppenbarligen är det inte äkta kinesisk mat som säljs i Sverige då vi inte tillåter hundkött.
Du tror att det är förbjudet med hundkött i Sverige? På riktigt?!
Citera
2018-08-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur lycka du med att inte förstå? Det finns inget "rätt sätt" och inget "fel sätt", oavsett om vi talar om asiatisk, afrikansk, europeisk eller vilken matkultur som helst. Det enda man skulle kunna säga är det rätta, är det som säljer bäst.

Butiker, precis som restauranger, måste givetvis anpassa sina produkter och tjänster efter marknaden. Köttbullar är inte samma sak i USA som i Sverige, rysk yoghurt smakar inte som svensk, pan pizza är inget italienskt påfund och stora delar av världen verkar ha jäkligt svårt för saltlakrits. Att som butik eller restaurang då försöka omvända marknaden istället för att anpassa sig till de smaktraditioner som råder är inte på något sätt "rätt", bara korkat.
nerdrage de lux...

Jag tror ts menar "genuint asiatisk" när han säger "rätt".

Och visst har du väl en liten poäng, men samtidigt finns det ju folk som ts vän, mig, för att inte tala om alla invandrare men även andra som uppskattar den genuina smaken.

Det kanske inte är en stor kundgrupp, särskilt inte när de flesta nöjer sig med våran version av utländsk mat, samtidigt så finns det ju betydligt mer nischade saker i butiker.
Citera
2018-08-03, 20:19
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nu håller man inte direkt kinesisk kvalité på det som produceras i Europa(i de få fall produkterna tillverkas inom EU). Man gör ett substitut som är billigare och vinstmarginalen blir större. Vore det billigare att producera produkterna i tex. Kina och skeppa dem hit så hade man såklart gjort det(vissa råvaror om man ser till tull/skatt och logistik lönar sig). Det är ju inte ovanligt att vissa s.k "Tex Mex/Taco"-produkter tillverkas i Mexico trots de har väldigt lite med originalet att göra.

Tror du inte kineser optimerar sina kostnader? Du underskattar dem.
Citera
2018-08-03, 20:32
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Tror du inte kineser optimerar sina kostnader? Du underskattar dem.

Klart de gör, jag arbetar numera inom Investment Banking så jag är mycket medveten om hur branschen fungerar. Du förstod nog inte vad jag menade.
Citera
2018-08-03, 20:42
Medlem
Sunimods avatar
Om jag i svenska butiker köper precis samma varor (samma fabrikat och sort) som jag hittar i butiker i Asien. Är de då fejk?

Knappast.

Däremot om man köper kopior på ICA så får man skylla sig själv.

Lagar själv en hel del asiatisk mat och det smakar ofta lika bra som i Asien.
De tillfällen jag väljer varor i typ ICA butiken är jag kritisk så de är relativt motsvarande de man använder i Asien.

Jag har haft asiatiska vänner på besök här (från Kina) och haft ute på asiatisk restaurang och de varit mycket nöjda med smak och utseende på maten.

Det gäller att vara lite kritisk själv till vad man använder.
T.ex. ris, jasminris, som jag köper i butik importerat från Asien. Inta faen skulle jag köpa typ Uncle Ben, riset som inte klibbar. Hade det varit sådant ris i Asien hade folk dött då det inte går att äta på deras sätt.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2018-08-03, 21:45
Medlem
Finns lokala kinaaffärer i vissa städer, vi har en i Halmstad som säljer import produkter från Kina. Var i hennes affär och var i en liknande affär i Kina. Samma produkter

Ica's saker är ju från Santa Maria? Som bara kopiera smakerna. De skickar ner folk till Kina/asien och testar och kommer hem med kryddrecept
Citera
2018-08-03, 21:49
Medlem
Frejrs avatar
Här är en kinesisk tjej som äter amerikans kinesisk mat, vissa maträtter känner hon ingen skillnad på, visa är bättre i amerikansk version, framförallt så tycker hon att köttet är av bättre kvalitet och visa maträtter är bättre som original. https://www.youtube.com/watch?v=L1dih4az-WI

Har aldrig ätit amerikansk kinesisk mat man det kan väl inte skilja så mycket från svensk kinesisk mat? att följa ett recept är väl inte så svårt.
Citera
2018-08-03, 21:54
Medlem
flexschemas avatar
Utländsk mat som säljs i Sverige har onekligen färdats så pass långt att det inte skulle ha klarat resan och den slutliga försäljningen om det inte blivit behandlat med en mängd olika artificiella tillsatser.

Även om råvarorna skulle vara någorlunda färska skulle vår kryddning försvenska rätterna de används i så de inte alls liknar deras ursprungliga kreationer.
Citera
2018-08-03, 22:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexschema
Utländsk mat som säljs i Sverige har onekligen färdats så pass långt att det inte skulle ha klarat resan och den slutliga försäljningen om det inte blivit behandlat med en mängd olika artificiella tillsatser.

Även om råvarorna skulle vara någorlunda färska skulle vår kryddning försvenska rätterna de används i så de inte alls liknar deras ursprungliga kreationer.

Bluff. De förändras knappast av detta.
Man köper knappast fläskkött eller kyckling från Asien då den smakar likadant som svensk.
Kryddorna står sig vid transport hit och använder man samma här som där så smakar det samma.

Däremot om man går på en simpel kinakrog här så smakar det givetvis inte samma som borta i Kina.
Citera
2018-08-03, 22:52
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Klart de gör, jag arbetar numera inom Investment Banking så jag är mycket medveten om hur branschen fungerar. Du förstod nog inte vad jag menade.

Investment banking i kinesisk livsmedelsindustri. Coolt.
Citera
2018-08-03, 22:54
Medlem
Varför folk i den här tråden talar om kinesisk mat fattar jag inte, finns inget kinesiskt på ICA.

På ICA finns grejer för thaimat och texmex och ibland lite indiskt.

Och vad är mat från "Asien"?
Senast redigerad av Handke 2018-08-03 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in