• 1
  • 2
2018-08-02, 22:46
Medlem
why123s avatar
Hej, jag kollade nyss min email. Där låg ett "giftcard" från Apple på 100 dollar som jag ska betala.

Jag har 24 timmar på mig att "cancel the order". När jag skulle göra det då kommer jag in på Apples hemsida där de frågar om mitt Apple-id. Saken är att jag har inte en Iphone längre utan har en annan smartphone.

Jag är inte ens säker på vilket Apple-id jag hade. Har någon varit med om detta? Det känns extremt olustigt att betala för något jag inte beställt och inte vill ha. Dessutom kan det bli en vana om jag inte tar tag i det nu att de skickar massa grejer till mig och räknar med att jag ska betala.
Citera
2018-08-02, 22:53
Medlem
Det låter mer som en scam. Nån vill ha tillgång till ditt Apple-id.
Citera
2018-08-02, 22:55
Bannlyst
Det är förstås en bluff. Apple skickar inte ut några sådana mail. Radera och gå vidare.
Citera
2018-08-02, 22:57
Medlem
why123s avatar
Jag håller med om det, men det att jag kommer till Apples hemsida?
Citera
2018-08-02, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag håller med om det, men det att jag kommer till Apples hemsida?
Är du säker på att det är Apples sida du kommer till? Det kanske är en sida som ser ut som Apples?

Du ser väl adressen när du ställer markören på den. Vad är det för adress?
Citera
2018-08-02, 23:04
Medlem
Har fått samma förut, det är scam, Apple hemsidan som dom länkar i mailet är fake. Öppna inte ens mailet nästa gång, radera.
Citera
2018-08-02, 23:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Är du säker på att det är Apples sida du kommer till? Det kanske är en sida som ser ut som Apples?

Du ser väl adressen när du ställer markören på den. Vad är det för adress?

Det ser ut som en jäkla bluffsida ja, satan jag hade så brått att avsäga mig ordern att jag testade några av mina ev. apple-id. Nu har jag gjort bort mig! Men sedan skulle jag fylla i namn osv.. Så långt kom jag aldrig.

En dum fråga, men vad har någon för användning av mitt gamla apple-id?
Citera
2018-08-02, 23:07
Medlem
Citat:
Det ser ut som en jäkla bluffsida ja, satan jag hade så brått att avsäga mig ordern att jag testade några av mina ev. apple-id. Nu har jag gjort bort mig! Men sedan skulle jag fylla i namn osv.. Så långt kom jag aldrig.

En dum fråga, men vad har någon för användning av mitt gamla apple-id?

Har du ett giltigt betalkort anslutet så kan de handla!

Byt lösen!

Och meddela Apple!!!
Citera
2018-08-02, 23:08
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname

Byt lösen!

Fan, det minns jag inte..

Jag kan tänka mig två betalkort som kan vara anslutna. Byta lösen, då måste jag spärra korten och jag behöver faktiskt dem nu. Hur lång tid tar det innan nytt lösenord kommer? Det jävliga är att det kortet som förmodligen är anslutet är där mycket pengar på nu...

Ja, jag har spärrat det ena kortet nu. Det finns ett kort till som är tänkbart som jag har en oanvänd kredit på kan de komma åt den?
Senast redigerad av why123 2018-08-02 kl. 23:27. Anledning: ..
Citera
2018-08-02, 23:29
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname

Byt lösen!

Och meddela Apple!!!

Du menade att jag skulle byta lösen på Apple, (jag kan inte tänka nu) det kan jag inte göra eftersom jag inte har apple ö.h.t.. Hur ska jag då göra?
Citera
2018-08-02, 23:34
Bannlyst
Citat:
Du menade att jag skulle byta lösen på Apple, (jag kan inte tänka nu) det kan jag inte göra eftersom jag inte har apple ö.h.t.. Hur ska jag då göra?
Ta några djupa andetag. Räkna till tio och ta det lugnt.

Har du tidigare haft ett Apple-id med ett kort kopplat till det? Om inte så slappna av och gå vidare.

Har du haft ett sådant så går du till https://iforgot.apple.com/password/verify/appleid och ser om du kan byta lösenord den vägen.
Citera
2018-08-02, 23:34
Medlem
Citat:

Men du har väl ett Apple-id?Meddela Apple att spärra dina id:n. Är det betalkortet du har nu samma som det du använt när du skapat Apple-id? (De går ju ut efter ett par år). Om inte så bör det vara safe. Tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in