Citat:
Ursprungligen postat av
MrGekko
Tror dif tar det relativt enkelt idag!
Dom tröck ju på bra i sista halvan av tredje ändå, det blev lite nervöst där, speciellt efter 4-2.
Men jag fattar inte att man dömer bort Färjestads första mål.
Det är tydligen millimeter-noga om en spelare råkar vara i målgården vid mål, tex. med en skridsko.
Då borde det väl vara millimeter-noga åt andra hållet också? Dvs, om målvakten befinner sig utanför målgården med någon del av sin utrustning så borde det vara helt okej att vara på den, rent fysiskt.
Målvakten har ju plocken en ganska bra bit (med SHL's millimeter-mätningars mått) utanför målgården, och Johansson åker på plocken i skedet som det blir mål.
Jag är inte helt insatt i vad regeln säger, enligt regeln hoppas jag det var korrekt dömt.
Men isåfall tycker jag regeln är skit. Hur helig ska en målvakt få vara? Man kan ju lika gärna ge pucken till målvakten så kan han åka fram till motståndarmålet och göra mål. Ingen får ju ändå nudda fanskapet.
Som sagt, ska det vara millimeter-noga åt ena hållet, ska det fan vara det åt andra hållet också!
Om målvakten är utanför målgården med någon utrustning så måste man få slå i den på något sätt, utan att ett mål döms bort. Åker målvakten utanför målgården och ska stoppa upp pucken vid sargen borde han vara tacklingsbar precis som alla andra spelare. Fattar inte det där med att han ska vara helig i precis ALLA lägen.
Att man inte får hindra målvakten från att göra en räddning när han befinner sig i målgården kan jag köpa. Tex om man hindrar honom från att sträcka ut benskyddet eller liknande.
Men är han (eller hans utrustning) utanför målgården så måste det få ske viss kontakt.
Var och vartannat mål rings det ju på nu för tiden. Lite kontakt och fysiskt spel måste det få vara. Jag tycker även att det ska vara okej att vara i målgården, så länge man inte fysiskt hindrar målvakten, som sagt. Att en skridsko är i målgården vid mål, men som ändå inte stör.. varför ska det dömas bort för?
Jävla mesliga.
Varje gång det blir mål i SHL så sitter jag bara och väntar på om domarna ska ringa/videogranska det av någon anledning. Ska det behöva vara så?
I NHL är det så mycket vettigare.
Tankar/åsikter?