2019-04-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Fast systemet att ettan kunnat välja femman har aldrig funnits, ettan fick välja mellan sjuan och åttan.

Hade för mig att de fick välja mellan lag 5 till 8 men kan ha fel.
De flesta valde dock lägst placerade lag för att undvika diskussion om att man valt fel.
Minns att det blev alltid tjafs när ett lag inte valde lägst placerade motståndare och blev utslagna.
Citera
2019-04-05, 20:56
Medlem
Score123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vi hade faktiskt sådant system tidigare. Tanken var att det är de som är högst upp som skall gynnas och att val gynnar mer än att bara gå efter tabellen.
Orättvist för 5:an säger du, men det är ju helt irrelevant. Det är 1:an som presterat bäst och förtjänar att få störst fördel(dvs att välja). 5:an prestation är nog för slutspel inte mer än så.
Ett helt otänkbart system för dig tydligen men ett som vi faktiskt hade tidigare, ända fram till säsongen 2013/14 och som används i andra sporter så det är nog inte så otänkbart som du verkar tro.
Det är alltså bara de senaste 5 säsongerna som vi haft systemet med 1:an mot 8:an, 2:an mot 7:an etc.

Tabellen säger ju faktiskt inte allt. Det kan teoretiskt skilja 1poäng eller bara målskillnad mellan 5:an och 8:an.
lag på plats 8 kan vara ett lag med en spelstil som inte alls passar 1:an medan 5:ans spelstil är perfekt.
I ett sådant läge vore det ju självklart att 1:an inte vill möta 8:an utan hellre vill möta 5:an.

Nähä, hade vi det?

Jag är fullt medveten om att vi hade det förr, men då fick ettan bara välja mellan sjuan och åttan osv.. Vilket förändrar hela grejen, undra varför det är så vanligt med just denna grej i Sverige och inte utomlands, man kan undra varför de tog bort den om det nu funkar så bra OSERIÖST och ORÄTTVIST.

Lite komiskt att när denna grej var aktiv, i kvarten då spelade det ingen roll vem som mötte vem, men i semin, då jävlar skulle bäst möta sämst Vilket kan kännas självklart att i semin ska det vara bäst mot sämst osv, men i kvarten kvittar det? Det är dit jag vill komma. Nä du, dethär upplägget har tagits bort av en anledning
Citera
2019-04-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Ni vann med ett jävla mål sist. I Kinnarps knullade vi sönder er. Det kommer vi bära med oss till nästa säsong. Då är vi större och starkare. Ni kommer inte komma längre än till semi.

Jaha? Gjorde ni? Ni blev ju rövknullade av FBK! Hiv 71 vann med ett felaktigt mål i första matchen i Karlstad och ett jävla mål i andra matchen i Karlstad! Vad vill du säga? Vilka spelar semi? Va va va? Återgå till dina bibelstudier!

Hiv brukar ju ha för vana att åka ut i kvartsfinaler!

Var spelet för tufft för grinsäcken Thörnberg?

Har du uppnått åldern för att regga dig här? Grina på fjortis!
Senast redigerad av Palkranen 2019-04-05 kl. 21:09.
Citera
2019-04-05, 21:54
Medlem
Skönt städa av skitlagen i slutspelet! Nu får vi möta riktiga hockeylag som Djurgården och förhoppningsvis Luleå.

Edit: Allvarligt, HV var riktigt bra! Var inte ett typiskt åttonde lag. Sist de vann guld var de, konstigt nog, tippade lång ned av s k experter trots ett riktigt bra lag. Har inte sett Frölunda på länge. Är de så jävla bra som vissa i tråden skriver? Luleå är väl klar favorit? Djurgården är svårt ha koll på nu. Många skador vad det verkar? Eller lite fulspel?
Senast redigerad av Palkranen 2019-04-05 kl. 22:01.
Citera
2019-04-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Klart jag är bitter, eller det börjar ju sjunka in. Men det klart jag hade hoppats på att HV hade gått vidare. Vad tror du själv liksom. Hade du varit glad om FBK hade torskat?

Tycker inte du skall vara bitter. HV spelade en riktigt bra matchserie, de spelade jämt med Färjestad och gjorde det med en enligt mig underhållande hockey. Man kan ju inte förvänta sig att 8:e lag skall vinna över serievinnaren så vinst för HV hade rimligtvis varit över förväntan för dem och en besvikelse och under förväntan för Färjestad.
Citera
2019-04-05, 22:57
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
'Ok'

Kul att kunna utbilda en medmänniska i ämnet hockey-terminologi. Kanske möts vi i slutfasen av denna säsong, om inte så tar vi nya tag senare i år.
Citera
2019-04-06, 00:02
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Skönt städa av skitlagen i slutspelet! Nu får vi möta riktiga hockeylag som Djurgården och förhoppningsvis Luleå.

Edit: Allvarligt, HV var riktigt bra! Var inte ett typiskt åttonde lag. Sist de vann guld var de, konstigt nog, tippade lång ned av s k experter trots ett riktigt bra lag. Har inte sett Frölunda på länge. Är de så jävla bra som vissa i tråden skriver? Luleå är väl klar favorit? Djurgården är svårt ha koll på nu. Många skador vad det verkar? Eller lite fulspel?

Klar favorit är Luleå absolut inte mot Frölunda. Då har du inte, som du säger, sett Frölunda mycket.
Kolla på hur de spelat sen CHL-guldet och i synnerhet mot Malmö i kvarten. De ser riktigt stabila ut.
Citera
2019-04-06, 14:44
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Tycker inte du skall vara bitter. HV spelade en riktigt bra matchserie, de spelade jämt med Färjestad och gjorde det med en enligt mig underhållande hockey. Man kan ju inte förvänta sig att 8:e lag skall vinna över serievinnaren så vinst för HV hade rimligtvis varit över förväntan för dem och en besvikelse och under förväntan för Färjestad.
Nej, jag är inte så bitter längre. Efter matchen var det väl ganska bittert, likaså dagen efter. Men som du säger så var det en bra serie och även fast jag hatar FBK så tycker jag att de gjorde en bra serie också, och den var framförallt jävligt spännande att kolla på.
Citera
2019-04-06, 14:58
Medlem
Tror dif tar det relativt enkelt idag!
Citera
2019-04-06, 19:54
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGekko
Tror dif tar det relativt enkelt idag!
Dom tröck ju på bra i sista halvan av tredje ändå, det blev lite nervöst där, speciellt efter 4-2.

Men jag fattar inte att man dömer bort Färjestads första mål.
Det är tydligen millimeter-noga om en spelare råkar vara i målgården vid mål, tex. med en skridsko.
Då borde det väl vara millimeter-noga åt andra hållet också? Dvs, om målvakten befinner sig utanför målgården med någon del av sin utrustning så borde det vara helt okej att vara på den, rent fysiskt.

Målvakten har ju plocken en ganska bra bit (med SHL's millimeter-mätningars mått) utanför målgården, och Johansson åker på plocken i skedet som det blir mål.

Jag är inte helt insatt i vad regeln säger, enligt regeln hoppas jag det var korrekt dömt.
Men isåfall tycker jag regeln är skit. Hur helig ska en målvakt få vara? Man kan ju lika gärna ge pucken till målvakten så kan han åka fram till motståndarmålet och göra mål. Ingen får ju ändå nudda fanskapet.

Som sagt, ska det vara millimeter-noga åt ena hållet, ska det fan vara det åt andra hållet också!
Om målvakten är utanför målgården med någon utrustning så måste man få slå i den på något sätt, utan att ett mål döms bort. Åker målvakten utanför målgården och ska stoppa upp pucken vid sargen borde han vara tacklingsbar precis som alla andra spelare. Fattar inte det där med att han ska vara helig i precis ALLA lägen.

Att man inte får hindra målvakten från att göra en räddning när han befinner sig i målgården kan jag köpa. Tex om man hindrar honom från att sträcka ut benskyddet eller liknande.

Men är han (eller hans utrustning) utanför målgården så måste det få ske viss kontakt.
Var och vartannat mål rings det ju på nu för tiden. Lite kontakt och fysiskt spel måste det få vara. Jag tycker även att det ska vara okej att vara i målgården, så länge man inte fysiskt hindrar målvakten, som sagt. Att en skridsko är i målgården vid mål, men som ändå inte stör.. varför ska det dömas bort för?

Jävla mesliga.

Varje gång det blir mål i SHL så sitter jag bara och väntar på om domarna ska ringa/videogranska det av någon anledning. Ska det behöva vara så?

I NHL är det så mycket vettigare.

Tankar/åsikter?
Citera
2019-04-06, 20:19
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Dom tröck ju på bra i sista halvan av tredje ändå, det blev lite nervöst där, speciellt efter 4-2.

Men jag fattar inte att man dömer bort Färjestads första mål.
Det är tydligen millimeter-noga om en spelare råkar vara i målgården vid mål, tex. med en skridsko.
Då borde det väl vara millimeter-noga åt andra hållet också? Dvs, om målvakten befinner sig utanför målgården med någon del av sin utrustning så borde det vara helt okej att vara på den, rent fysiskt.

Målvakten har ju plocken en ganska bra bit (med SHL's millimeter-mätningars mått) utanför målgården, och Johansson åker på plocken i skedet som det blir mål.

Jag är inte helt insatt i vad regeln säger, enligt regeln hoppas jag det var korrekt dömt.
Men isåfall tycker jag regeln är skit. Hur helig ska en målvakt få vara? Man kan ju lika gärna ge pucken till målvakten så kan han åka fram till motståndarmålet och göra mål. Ingen får ju ändå nudda fanskapet.

Som sagt, ska det vara millimeter-noga åt ena hållet, ska det fan vara det åt andra hållet också!
Om målvakten är utanför målgården med någon utrustning så måste man få slå i den på något sätt, utan att ett mål döms bort. Åker målvakten utanför målgården och ska stoppa upp pucken vid sargen borde han vara tacklingsbar precis som alla andra spelare. Fattar inte det där med att han ska vara helig i precis ALLA lägen.

Att man inte får hindra målvakten från att göra en räddning när han befinner sig i målgården kan jag köpa. Tex om man hindrar honom från att sträcka ut benskyddet eller liknande.

Men är han (eller hans utrustning) utanför målgården så måste det få ske viss kontakt.
Var och vartannat mål rings det ju på nu för tiden. Lite kontakt och fysiskt spel måste det få vara. Jag tycker även att det ska vara okej att vara i målgården, så länge man inte fysiskt hindrar målvakten, som sagt. Att en skridsko är i målgården vid mål, men som ändå inte stör.. varför ska det dömas bort för?

Jävla mesliga.

Varje gång det blir mål i SHL så sitter jag bara och väntar på om domarna ska ringa/videogranska det av någon anledning. Ska det behöva vara så?

I NHL är det så mycket vettigare.

Tankar/åsikter?
Nivån för vad som anses vara störning av målvakten har redan höjts, det är betydligt fler mål som godkänns nu än tidigare. Man minskade dessutom storleken på målgården för några år sedan. Det är också nya tolkningar nu så målområdet innefattar inte bara målgården.

Har sett diskussioner angående Färjestads bortdömda mål i dagens match där man jämför det med HVs mål i någon tidigare match. Det anses vara liknande situationer och att det är konstigt att det blir dömt mål i den ena men inte i den andra. Det går att tycka att båda ska bli godkända eller att båda ska bli underkända men det går inte hävda att det är liknande situationer. Färjestadsspelaren stör Reideborn mycket mer än HV-spelaren stör Svensson, Färjestadsspelaren åker först på plocken och sedan på klubban medan HV-spelaren "bara" åker på plocken. Detta är en situation där videobedömning faktiskt hjälper till att illustrera avgörande skillnader mellan situationer som kan te sig lika. Sen är all videobedömning förstås en styggelse och hade det inte funnits hade det troligtvis blivit godkända mål i båda fallen, vilket vi kan hoppas att videobedömningarnas tillskyndare tar till sig.
Citera
2019-04-06, 20:27
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Nivån för vad som anses vara störning av målvakten har redan höjts, det är betydligt fler mål som godkänns nu än tidigare. Man minskade dessutom storleken på målgården för några år sedan. Det är också nya tolkningar nu så målområdet innefattar inte bara målgården.
Det kanske det har, men det är fortfarande för mesigt i mitt tycke. Så att det blivit "bättre" än tidigare ser jag som en väldigt klen tröst.

Citat:
Har sett diskussioner angående Färjestads bortdömda mål i dagens match där man jämför det med HVs mål i någon tidigare match. Det anses vara liknande situationer och att det är konstigt att det blir dömt mål i den ena men inte i den andra. Det går att tycka att båda ska bli godkända eller att båda ska bli underkända men det går inte hävda att det är liknande situationer. Färjestadsspelaren stör Reideborn mycket mer än HV-spelaren stör Svensson, Färjestadsspelaren åker först på plocken och sedan på klubban medan HV-spelaren "bara" åker på plocken. Detta är en situation där videobedömning faktiskt hjälper till att illustrera avgörande skillnader mellan situationer som kan te sig lika. Sen är all videobedömning förstås en styggelse och hade det inte funnits hade det troligtvis blivit godkända mål i båda fallen, vilket vi kan hoppas att videobedömningarnas tillskyndare tar till sig.

Ja HV's mål vs. Färjestads bortdömda bryr jag mig inte i. Jag satt inte och drog de parallellerna när jag såg dagens match. Där har jag faktiskt ingen kommentar åt något håll.

Måhända att videobedömning hjälper till att illustrera avgörande skillnader. Men i det här fallet tycker jag det är reglerna som behöver lättas på, och inte vara så jävla skitnödigt. Godkänn båda målen tycker jag. Samt en massa fler mål under säsongen som blivit bortdömda för olika lag.

Tillåt mer tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in