2019-04-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Man kan ju fundera över varför lagen som kommer högt i tabellen inte får välja sin motståndare. Så var det väl för ett tag sedan.

Ja det var det. Minns inte när dom tog bort detta.
Men då fick bara 1an välja bland 7-8 om jag minns rätt. Tycker 1an borde få välja fritt bland lag 5-8.
Citera
2019-04-04, 12:43
Medlem
Välja tycker jag känns meningslöst och ger ingen fördel. Dock kan jag tycka att ettan(kanske tvåan) ska få en extra hemmamatch i kvarten.

1 brukar ju vinna ganska ofta ändå.

Också bara de lagen tillsammans ned finallagen som ska få lira CHL. Inte halva serien hade gärna sett bara två lag från Sverige och 1/2 lag från övriga länder.
Senast redigerad av MitchRapp 2019-04-04 kl. 12:45.
Citera
2019-04-04, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Ja det var det. Minns inte när dom tog bort detta.
Men då fick bara 1an välja bland 7-8 om jag minns rätt. Tycker 1an borde få välja fritt bland lag 5-8.
Det blev en tankvurpa där va? Eller ska du köra med 6 kvartsfinaler? :-)
Citera
2019-04-04, 13:36
Medlem
groovesnuss avatar
Vad är det för likhet mellan småländska hockeylag och en pizza?

Dom är klara på en kvart
Citera
2019-04-04, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Välja tycker jag känns meningslöst och ger ingen fördel. Dock kan jag tycka att ettan(kanske tvåan) ska få en extra hemmamatch i kvarten.

1 brukar ju vinna ganska ofta ändå.

Också bara de lagen tillsammans ned finallagen som ska få lira CHL. Inte halva serien hade gärna sett bara två lag från Sverige och 1/2 lag från övriga länder.
Dom har ju redan en hemmamatch mer....
Citera
2019-04-04, 13:37
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Vilka 3 matcher syftar du på att Luleå körde över Frölunda? Har ju sett alla matcher också och kan tycka att den vi vann hemma mot er var orättvis på samma sätt som den sista då ni vann hemma.

Ska bli skoj trots allt med en serie mot er! Har bara bra minnen av detta det senaste åren! ;-)

Båda matcherna i Göteborg har Luleå i princip dominerat från det att pucken släppts, samma sak med första matchen i Luleå. Den andra matchen i Luleå var jämn, där båda lagen hade "spelet" men Frölunda hade, precis som många andra lag som spelat mot Luleå, extremt svårt att ta sig till målchanser när man hade pucken. På det stora hela har Frölunda varit det lag som passat Luleå bäst, spelmässigt, av alla lag i SHL den här säsongen.

Det är ju inne med corsi och på flashback gillar ju vissa att bedöma matcherna helt efter skott på mål:

Skott på mål:

Luleå - Frölunda
38-21 (match 1 i Luleå)
35-16 (match 1 i Göteborg)
25-14 (match 2 i Göteborg)
19-22 (match 2 i Luleå)

Totalt: 117-73

Att Frölunda snittat 18 skott på mål under fyra matchers tid mot Luleå säger väl ändå en del. Speciellt med tanke på att man är det lag som skjuter näst mest på mål i serien och snittar över 23 skott på mål per match mot resterande lag i SHL.

Corsin är ju lite samma sak men även den pekar på ett väldigt starkt Luleå-övertag :

Luleå - Frölunda
Corsi 53,87% - 46,13%
Close corsi Corsi (när matchen är jämn, i princip) 54,67% - 45,33%

Frölundas corsi mot Luleå är i nivå med den Brynäs och Linköping haft under säsongen och deras "close corsi" mot Luleå är ungefär som Moras varit den här säsongen. Alltså uruselt dålig. På samma sätt hade Luleå legat uppe med de absolut bästa "corsi-lagen" om man haft samma corsi som man har haft mot Frölunda under resterande seriespelet. Då ska man även ha i åtanke att Luleå har ett spelsystem som ofta är dålig för corsin.

Frölunda har har haft en extremt hög PDO mot Luleå (nästan 105%, det är paritet med de siffror som Linköping hade när de trodde att de var världsbäst under inledningen av säsongen och klart högre än vad något lag haft under serien), så hög PDO är inte hållbart på sikt och inte heller något som man kan gå in i en SM-semifinal och förlita sig på.

Det ska bli väldigt roligt, från det att Luleå tog sig vidare så har jag hoppats på en semifinal mot Frölunda. Må bästa lag vinna.
Citera
2019-04-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Det blev en tankvurpa där va? Eller ska du köra med 6 kvartsfinaler? :-)

Haha vad missa jag?
Min tanke va att 1an får välja fritt bland lag 5-8.
2 väljer bland dom återstående 3. 2an bland dom 2 som är kvar. 4an får det som är kvar.

Ex.

1-5
2-7
3-6
4-8

Nu kanske inte oddsen är så stora att lag 1 vill välja lag 5. Men kan va fördelsaktigt vid en jämn serie.
Citera
2019-04-04, 14:18
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag kan knappt tänka mig ett bättre slutspel än att ha chans att slå ut HV71, Djurgården och Frölunda, hade möjligen varit att slå ut Malmö i play-in också isåfall Allt äckligt på en gång så att säga..

Semin kommer bli tuff, 2-2 i matcher 1-1 på hemmais, 11 gjorda mål och 11 insläppta för båda lagen.
Spontant känns Djurgården mindre stutsbenägna än vad HV är, för Jehova räcker det med att slänga in en puck från mittzon så riktas den om via ett ben, en skridsko eller något annat för att ställa en framstormande frikyrklig i en breakaway eller med öppet mål.

Djurgården har dock fler spetsspelare men dessa är också sådana som vi har ganska bra koll på och vet hur dom skall plockas bort. Jag är försiktigt optimistiskt till avancemang med 4-2 i matcher där Färjestad snor sista borta.
Du är äcklig. Hoppas FBK blir totalt jävla krossade så att ni kan fortsätta gråta sen, för det är ju det ni är bäst på.
Citera
2019-04-04, 14:44
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Du är äcklig. Hoppas FBK blir totalt jävla krossade så att ni kan fortsätta gråta sen, för det är ju det ni är bäst på.

Det är bara sport..
Hoppas du har en fortsatt trevlig dag
Citera
2019-04-04, 14:52
Medlem
Välja motståndare tillhör väl inte nån sport
Citera
2019-04-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Välja motståndare tillhör väl inte nån sport

Kanske inte.
Men fler fördelar borde ges till dom bästa lagen. Har man kommit 1a ska man inte endast få en EV hemmamatch mer.
Citera
2019-04-04, 15:19
Medlem
Dom har väl redan fördelen av att vara bättre?

Jag är en riktig bakåtsträvare och ser helst att sport avgörs på banan, det killgissar jag har ett starkt stöd även hos de som utövar. Himlen vore att ta tillbaka Elitserien, tisdag, torsdag och lördag speldagar och ta tillbaka Kvalserien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in