2019-04-04, 00:09
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Luleå har kört över Frölunda totalt, spelmässigt, i tre av fyra matcher i grundserien och Frölunda har hittat någon lösning på Luleås intensiva och tunga spel i offensiv zon utan i princip fått slå ifrån sig i långa stunder av samtliga matcher. Dessutom har Luleå i princip stängt ner Ryan Lasch helt och hållet (1 mål och 1 assist och -3 på 3 matcher och väldigt blek i spelet utöver poängen). Förvisso är slutspelet en annan sak, men jag skulle ändå vilja påstå att Luleå är favoriter. Säg 60/40, åtminstone, kanske lite mer fördel för Luleå på grund av hemmaplansfördelen.

Men favoritskap på förhand är ju inte samma sak som faktiskt resultat, framförallt inte i sporten ishockey.

Det var 2 rätt klara vinster mot Frölunda i år, och sen fiaskot i julas då varenda puck som skickades mot mål gick in trots ganska klar Luleå-dominans. Även huvudtacklingarna gick in utan åtgärder under den drabbningen.

Jag har väldigt svårt att se att detta skulle vara 50/50. Samtidigt är det blanka papper och Frölunda är ett bra lag. Jag hoppas verkligen att domarkåren inte får för sig att avgöra denna serie.
Citera
2019-04-04, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Kvartsfinal 4 var skottstatistiken 28-22. Slutresultat 1-3.

Du har fortfarande inte förstått vad som står i regelboken alltså.

Trodde detta var klargjort för länge sedan! Läs regelboken punkt 96 - VII och punkt 97 - I. Där står vad som gäller!
Att sen någon domare säger ditten och datten i media bör man ta med en nypa salt. Vad domarna kan om reglerna har vi sett hela säsongen!
Citera
2019-04-04, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Finner du livsglädje i att märka ord så mycket?
För att förtydliga för dig:
Jag finner båda semifinalerna 50/50. Men om det är någon jag ser är extra 50/50 så är det Luleå - Frölunda. Det finns alltså olika grader av 50/50, precis när man tänker och har åsikter om allt annat i samhället.
50/50 är 50/50 mycket riktigt, men sedan kan man trycka på något extra och säga ”detta tycker jag synnerligen är väldigt mycket 50/50”.
Besvarade det din fundering såhär på kvällskvisten?

"Extra 50/50"???

För övrigt är Luleå bättre än Frölunda! 4-1 eller möjligtvis 4-2 tror jag den matchserien slutar.
Senast redigerad av Palkranen 2019-04-04 kl. 01:37.
Citera
2019-04-04, 01:58
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Trodde detta var klargjort för länge sedan! Läs regelboken punkt 96 - VII och punkt 97 - I. Där står vad som gäller!
Att sen någon domare säger ditten och datten i media bör man ta med en nypa salt. Vad domarna kan om reglerna har vi sett hela säsongen!

Citat:
REGEL 96 – MÅL MED SKRIDSKO – GOALS WITH THE SKATE

Du missade detta. Igen.

http://www.swehockey.se/globalassets/svenska-ishockeyforbundet-hockeydomare/dokument/pdf/regelboken_2018-2019_online.pdf

Där har du för övrigt den aktuella regelboken. Du hänvisar till en inaktuell version.
Senast redigerad av siryessir 2019-04-04 kl. 02:01.
Citera
2019-04-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Du missade detta. Igen.

http://www.swehockey.se/globalassets/svenska-ishockeyforbundet-hockeydomare/dokument/pdf/regelboken_2018-2019_online.pdf

Där har du för övrigt den aktuella regelboken. Du hänvisar till en inaktuell version.

Ja var inaktuell version tydligen. Var den de hänvisade till i C More, "experterna", när händelsen med Lundeström ägde rum. Enligt den versionen och definitionen var det rätt att döma bort målet!

Pudlar givetvis på den!

Dock, är jag fortfarande nyfiken på hur en klockren spark, med världens längsta och tydligaste pendelrörelse, där pucken träffar vristen/nedersta delen av smalbenet, precis ovanför plösen och går i mål, hur en domare skulle döma. Jag skulle tolka det som spark ändå och döma bort det tänkta målet. De har målat in sig lite i ett hörn med att precisera sparkmål med enbart skridsko.

Bryr mig inte om de båda lagen som var inblandade. Därför tar jag inte ställning för någon sida. Dock är ju situationen och regeln intressant i sig.
Citera
2019-04-04, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Är Isak Lundström på väg till Rögle?

Han vill nog bara bada i saltvatten över sommaren.
Då får han nog ta sej till Frölunda! Havet är inte så salt söder om Hallandsåsen.... :-)

Är lite förvånad att FBK som vann serien hade det svårast att ta sej till semi trots enklaste motståndet. Tycker Luleå imponerade bra mycket mer i det matcherna jag såg.
Blir en tuff nöt för mitt Frölunda. Hoppas på öppnare matcher än de som var i serien.
Citera
2019-04-04, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Håller inte med om att det är 50/50 inför semifinalerna, speciellt inte den mellan Färjestad och Djurgården.

Djurgården hade enorma problem när deras tröga backar pressades i egen zon av Skellefteå, som inte ens spelar med så himla intensiv forechecking nuförtiden. Färjestad är ett mycket snabbare lag än Skellefteå och kommer tvinga fram väldigt många misstag om de spelar likt de gjorde mot Hv71. Dessutom har Djurgårdens förstakedja varit urdålig i kvartsfinalen, och Josefson verkar dessutom vara skadad. Kommer Färjestad upp i nivå så ser jag dem som solklara favoriter, 70/30.

Luleå har kört över Frölunda totalt, spelmässigt, i tre av fyra matcher i grundserien och Frölunda har hittat någon lösning på Luleås intensiva och tunga spel i offensiv zon utan i princip fått slå ifrån sig i långa stunder av samtliga matcher. Dessutom har Luleå i princip stängt ner Ryan Lasch helt och hållet (1 mål och 1 assist och -3 på 3 matcher och väldigt blek i spelet utöver poängen). Förvisso är slutspelet en annan sak, men jag skulle ändå vilja påstå att Luleå är favoriter. Säg 60/40, åtminstone, kanske lite mer fördel för Luleå på grund av hemmaplansfördelen.

Men favoritskap på förhand är ju inte samma sak som faktiskt resultat, framförallt inte i sporten ishockey.
Vilka 3 matcher syftar du på att Luleå körde över Frölunda? Har ju sett alla matcher också och kan tycka att den vi vann hemma mot er var orättvis på samma sätt som den sista då ni vann hemma.

Ska bli skoj trots allt med en serie mot er! Har bara bra minnen av detta det senaste åren! ;-)
Citera
2019-04-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Då får han nog ta sej till Frölunda! Havet är inte så salt söder om Hallandsåsen.... :-)

Är lite förvånad att FBK som vann serien hade det svårast att ta sej till semi trots enklaste motståndet. Tycker Luleå imponerade bra mycket mer i det matcherna jag såg.
Blir en tuff nöt för mitt Frölunda. Hoppas på öppnare matcher än de som var i serien.

HV var inte "enklaste" motståndet. HV är och var inget åttondelag. De är bättre än tabellplaceringen visade tycker jag.

Ja jag tror också Frölunda får det tufft mot Luleå.
Citera
2019-04-04, 11:39
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
HV var inte "enklaste" motståndet. HV är och var inget åttondelag. De är bättre än tabellplaceringen visade tycker jag.

Ja jag tror också Frölunda får det tufft mot Luleå.
Inte det enklaste för FBK kanske, men även om det var jämnt i tabellen är det ju den som avgör. Hur "enkelt" motstånd tex. Växjö hade varit får vi aldrig veta. Men spelordningen gav Färjestad som vann serien det på pappret enklaste motståndet.
Citera
2019-04-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Inte det enklaste för FBK kanske, men även om det var jämnt i tabellen är det ju den som avgör. Hur "enkelt" motstånd tex. Växjö hade varit får vi aldrig veta. Men spelordningen gav Färjestad som vann serien det på pappret enklaste motståndet.

Absolut! Så är det ju. Tabellen gäller ju efter 52 omgångar. Men det var två, kanske tre, lag före HV i tabellen som jag hellre hade valt att möta i kvarten. Men som du skriver, utfallet av de hypotetiska matcherna får vi aldrig veta.
Citera
2019-04-04, 11:56
Medlem
J.R.s avatar
Man kan ju fundera över varför lagen som kommer högt i tabellen inte får välja sin motståndare. Så var det väl för ett tag sedan.
Citera
2019-04-04, 12:02
Medlem
SweTechs avatar
Jag kan knappt tänka mig ett bättre slutspel än att ha chans att slå ut HV71, Djurgården och Frölunda, hade möjligen varit att slå ut Malmö i play-in också isåfall Allt äckligt på en gång så att säga..

Semin kommer bli tuff, 2-2 i matcher 1-1 på hemmais, 11 gjorda mål och 11 insläppta för båda lagen.
Spontant känns Djurgården mindre stutsbenägna än vad HV är, för Jehova räcker det med att slänga in en puck från mittzon så riktas den om via ett ben, en skridsko eller något annat för att ställa en framstormande frikyrklig i en breakaway eller med öppet mål.

Djurgården har dock fler spetsspelare men dessa är också sådana som vi har ganska bra koll på och vet hur dom skall plockas bort. Jag är försiktigt optimistiskt till avancemang med 4-2 i matcher där Färjestad snor sista borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in