2019-03-22, 15:05
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Exakt. Att ett lag som blir 7:a eller 10:a efter grundserien kan bli svenska mästare är ju totalt helfel. Finns ingen logik eller rättvisa i det.

Jag tycker dock att kvartsfinaler hör till i ett slutspel. Så att 8 lag har chans på Guld ser jag inget fel med.

Men play-in (eller åttondelsfinal, om man så vill), där lag 9 och 10 också har chans på Guld tycker jag känns fel i en liga som "bara" har 14 lag. Hela idén med play-in känns bara krystat.

Lag 1-8 direkt till kvartsfinal hade jag gillat.

Att som vissa i denna tråd, förespråka att endast fyra, eller sex lag går till slutspel känns lite väl snävt i min värld. Men kan förstå om man är nostalgiskt lagd och vill ha det liknande som förr.

Men nä, ett slutspel i hockey ska ha kvartsfinaler tycker jag.
Citera
2019-03-22, 15:20
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Vid vilken tabellplacering går den logiska gränsen?

Det logiska är ju att seriesegraren blir svensk mästare, tycker du det är konstigt eller ologiskt.
Citera
2019-03-22, 15:22
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Det logiska är ju att seriesegraren blir svensk mästare, tycker du det är konstigt eller ologiskt.
Det mest logiska är att ha slutspel.
Citera
2019-03-22, 15:27
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Det mest logiska är att ha slutspel.

Förklara varför.
Citera
2019-03-22, 15:37
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Förklara varför.
I ett slutspel är alla lag på topp och ger sitt yttersta hela tiden. I grundserien vilar lagen ibland sin bästa spelare, ställer andremålvakten i mål, etc. Det blir inte rättvisande helt enkelt.
Citera
2019-03-22, 15:39
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
I ett slutspel är alla lag på topp och ger sitt yttersta hela tiden. I grundserien vilar lagen ibland sin bästa spelare, ställer andremålvakten i mål, etc. Det blir inte rättvisande helt enkelt.

Det hade dom ju naturligtvis inte gjort ifall alla visste om förutsättningen att det är seriesegraren som blir svenska mästare. Då hade alla gått för fullt i grundserien varje kväll. Säger ju sig självt.

Med det sagt så är jag ändå för nuvarande format med slutspel.
Citera
2019-03-22, 15:41
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Det hade dom ju naturligtvis inte gjort ifall alla visste om förutsättningen att det är seriesegraren som blir svenska mästare. Då hade alla gått för fullt i grundserien varje kväll. Säger ju sig självt.
Troligen, ja.

Ett annat logiskt skäl att ha slutspel är att hålla intresset uppe hela säsongen.
Citera
2019-03-22, 15:44
Medlem
Som någon skrev. Lag 1-7 till slutspel. Lag 8-9 kan spela om en kvartfinal i 1 match. Hemmafördel för 8an. Bästa lag vinner.

Sen hade det varit trevligt med ca 60 matcher. Om man då ska ha 16 lag hemma o borta 2 gånger. Ligan kanske klarar det. Eller gör den?
Citera
2019-03-22, 15:54
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Troligen, ja.

Ett annat logiskt skäl att ha slutspel är att hålla intresset uppe hela säsongen.
Även det här argumentet säger mot sig själv och är inte speciellt logiskt. Det finns (ganska många) som bara är intresserade av slutspelet och speciellt slutet av det. Inte alls konstigt då det uppmärksammas mer bland allmänhet och i pressen. I andra sporter fungerar det bra utan slutspel och hade säkert gjort det i hockey också men är det nog ganska svårt att backa, vi får nog leva med slutspel. Vore skönt att skippa playin dock, lag som är så värdelösa att man hamnar på plats 10 i tabellen kan spela golf när dom andra lirar slutspel.
Citera
2019-03-22, 17:36
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Även det här argumentet säger mot sig själv och är inte speciellt logiskt. Det finns (ganska många) som bara är intresserade av slutspelet och speciellt slutet av det. Inte alls konstigt då det uppmärksammas mer bland allmänhet och i pressen. I andra sporter fungerar det bra utan slutspel och hade säkert gjort det i hockey också men är det nog ganska svårt att backa, vi får nog leva med slutspel. Vore skönt att skippa playin dock, lag som är så värdelösa att man hamnar på plats 10 i tabellen kan spela golf när dom andra lirar slutspel.
Är det ett argument mot att slutspel hjälper till att hålla intresset uppe hela säsongen?
Citera
2019-03-22, 18:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är det ett argument mot att slutspel hjälper till att hålla intresset uppe hela säsongen?

Ett slutspel tenderar ju att förflytta intresset framåt till slutet på serien. Om det skulle vara ett seriespel [som i fotboll] är ju varje match lika intressant från första början eftersom varje poäng räknas till den avgörande bedömningen.
Citera
2019-03-22, 18:15
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ett slutspel tenderar ju att förflytta intresset framåt till slutet på serien. Om det skulle vara ett seriespel [som i fotboll] är ju varje match lika intressant från första början eftersom varje poäng räknas till den avgörande bedömningen.
Ja, att intresset är som störst när det ska avgöras är självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in